Nový ovladač GPU Intel přináší lepší výkon i výdrž na baterii, vyhlazování CMAA

9. 9. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

U AMD a Nvidie už jsme zvyklí na to, že čas od času vyjde ovladač GPU, zvedající optimalizacemi herní výkon, případně přidávající nějakou novou funkci. Intel možná nemá tempo vývoje takové, avšak „obědy zdarma“ ve formě ovladačových zlepšení občas nabízí také. Nyní s ovladačem verze 15.36.3.3907, vydaným na přelomu srpna a září (augusta a septembra), který zlepšuje výkon, ale i výdrž na baterii u mobilních zařízení.

Pokud hrajete na integrované grafice Intel (hlavně asi na notebooku), potěší vás zrychlení některých titulů. Batman: Arkham City a Hitman: Absolution jdou rychleji o 10 %, Sleeping Dogs o 11 %, Brink o 12 %, F1 2012 o 8 %. Podstatně se ale povedlo vylepšit výkon u Doom 3: BFG Edition (84 % nahoru) a zejména League of Legends, kde Intel naměřil o 106 % lepší výkon. Už menší zrychlení mezi třemi a sedmi procenty pak má nastat v Battlefieldu 4, Civilization V, Deus Ex, Metro 2033, Rage, Skyrimu a Sniper Elite 2. Až na Doom 3 a Rage (kde Intel měřil ve 1920 × 1080) jsou uvedené výsledky v rozlišení 1366 × 768 bodů, typickém pro běžné notebooky.

Zvýšení herního výkonu v ovladačích verze 15.36.3.3907
Zvýšení herního výkonu v ovladačích verze 15.36.3.3907

Zvedat se má také výpočetní výkon v OpenCL, a to až o 30 %, přičemž zlepšení by mělo být měřitelné v LuxMarku, CompuBench nebo Basemmarku CL. Intel také přidal podporu pro různé nové funkce a rozšíření OpenCL a OpenGL, přičemž u OpenGL byla rovnou oficiálně přidána podpora pro OpenGL 4.3 (předtím byl Intel na verzi 4.2).

Naproti tomu DirectX se týká nová vyhlazovací metoda CMAA (Conservative Morphological Aliasing), přidaná do ovladačů. Jedná se o anti-aliasing, který je podle Intelu kvalitnější než MLAA a FXAA, hlavně ale nemá mít skoro žádné negativní dopady na výkon. Pokud vás zajímá, jak CMAA funguje, můžete si zde prostudovat popis této techniky. CMAA lze zapnout v ovladačích, Intel ale doporučuje to udělat to na dobu, kdy hrajete 3D hry. CMAA funguje jako post-processing a u běžných aplikací by vedl k zbytečnému rozmazávání (pročež ho Intel automaticky deaktivuje například u prohlížečů, GUI Windows a podobně).

Efekt vyhlazování CMAA
Efekt vyhlazování CMAA (klikněte pro plnou velikost)

Zapnutí CMAA má mít zanedbatelný dopad na výkon
Zapnutí CMAA má mít zanedbatelný dopad na výkon

Druhá nová funkce je zaměřena na snížení spotřeby při hraní méně náročných („casual“) her. Tzv. Adaptive Rendering Control optimalizuje spotřebu při vykreslování statických scén. Pokud ovladač detekuje, že se na obrazovce nic nehýbe (porovnáním snímků), sníží rychlost vykreslování, aby se zbytečně neplýtvalo energií a šetří tím baterii. Pokud je počítač/tablet připojen k napájení (nebo je řízení spotřeby přepnuto na politiku „maximální výkon“), funkce Adaptive Rendering Control je deaktivována. Podle Intelu lze zlepšení výdrže na baterii pozorovat u řady her: například populárních titulů Angry Birds nebo Fruit Ninja a pochopitelně „neakčních“ záležitostí, jako jsou různé variace na Solitaire, Mahjong nebo Hledání min.

Mobilních hráčů by se také mohlo týkat vylepšení bezdrátového přenosu WiDi na dvě obrazovky a také zlepšení odezvy kurzoru při připojení monitoru/televize přes Miracast.

 

ICTS24

Pokud používáte integrované GPU Intel a chcete aktualizovat, naleznete odkazy ke stažení zde: 32 bitů / 64 bitů. Podporovány jsou grafiky procesorů generace Haswell od HD Graphics v Celeronech po Iris Pro 5200. Nově také přibyla podpora pro GPU čipů Broadwell alias Core M. Co bohužel naopak podporováno není, jsou grafiky generace Ivy Bridge a Sandy Bridge – s těmito čipy si nová zlepšení neužijete.

Zdroje: Intel (1, 2, 3)