nVidia 3D Vision: dlouhodobé zkušenosti s 3D kitem

28. 8. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

Stereo 3D, anaglyfické a zatmívací brýle

Megalomanská akce NVISION 08 přinesla všem zúčastněným jedno překvapení. Před prezentacemi byly na sedadlech nachystány speciální brýle, což by ještě samo o sobě překvapením nebylo. Promítání animovaného filmu Fly me to the Moon 3D viděl v programu každý. Když ale Jen-Hsun Huang během svého vystoupení řekl, abychom si brýle nasadili už teď a z ničeho nic jsme na plátně viděli hru Age of Empires III ve velmi plastické podobě a dozvěděli se, že vše běhá na běžné GeForce a Nvidia pracuje na rozšíření přes 350 her, zavládlo v sále nadšení.

  

Zlí jazykové budou určitě tvrdit, že to není nic nového, že podobné technologie jsou tu s námi desítky let. A budou mít do jisté míry pravdu. Sama Nvidia už podobné pokusy s 3D stereo zobrazením podnikla někdy v době GeForce 2 MX, na 3D filmy v IMAXu se chodí už také hezkou řádku let a profesionální grafické karty s 3D stereo výstupem (třeba právě Nvidia Quadro) nejsou také ničím vzácným.

Přesto je 3D Vision svým způsobem nová. Je nová svým kompletním ekosystémem od řešené kompatibility s hrami, přes hardware (grafická karta, brýle, vysílač, monitor) až po softwarovou stránku zahrnující ovladačem, průvodce a vše další maximálně usnadňující zprovoznění i začátečníkům.

Základní princip fungování stereo 3D

Ploché obrazovky nikdy neposkytnou skutečně plastický obraz. Ten vzniká samozřejmě až ve vašem mozku. Základní zkušenost, kterou už možná díky časopisům s 3D stereo máte, je založena na anaglyfických či polarizačních brýlích. Tyto většinou papírové brýle obsahují dva různé polarizační filtry (fólie) díky nimž každé oko může vidět svůj průmět stereo 3D obrazu. Obyčejně se jedná o barvy z opačného konce barevného spektra (červená a zelenomodrá).

Anaglyfické brýle v plastových obroučkách. Zdroj: Wikipedia

Oba obrazy jsou pak složeny až v našem mozku, pouze platí, že jeden od druhého je posunut, čímž vzniká dojem hloubky. Galerii anaglyfických fotografií si můžete prohlédnout třeba zde. Nevýhodou je nízká kvalita zobrazení kvůli ztrátě původní barevnosti.

Jiným principem je fungování 3D v některých DLP televizorech. Na stránce 3D DLP je k dispozici dokonce i ilustrovaný návod, jak vytvořit ve Photoshopu fotografii vhodnou pro 3D stereo promítání na DLP. Základní schéma principu ukazuje tento diagram z oné stránky:

Nvidia 3D Vision ve spolupráci s 100+Hz CRT monitorem nebo 120Hz LCD panelem funguje na principu tzv. zatmívacích brýlí (shutter glasses). Tyto brýle obsahují dva LCD filtry, které střídavě zobrazují obraz pravému a levému oku. Nedochází tak ke ztrátě barevnosti, pouze k méně bolestivým ztrátám jasu.

Aby každé oko mělo k dispozici dostatečnou zobrazovací frekvenci (alespoň 50 Hz), musí mít logicky monitor (který zobrazuje jak obraz pro pravé, tak pro levé oko) obnovovací frekvenci alespoň dvojnásobnou. Vlastníci highendových CRT monitorů toto do určitých rozlišení splňují (110kHz monitor nabídne 100 Hz ještě při 1280 × 960 px, některé modely měly i 132 kHz), vlastníci LCD s vertikální obnovovací frekvencí 60 nebo 75 Hz mají smůlu. Brýle by mohly fungovat i se 30 Hz pro každé oko, vám by ale z blikajícího obrazu moc dobře nebylo.

Ochutnávka skoro zdarma – 3D Vision Discover

Začneme mnohými neprávem zesměšňovanou „novinkou“ z posledních měsíců – anaglyfickými brýlemi 3D Vision Discover. Ty získáte buď jako přídavek k zakoupené grafické kartě GeForce (záleží na prodejci) nebo jako dárek na nějaké výstavě či promo akci Nvidie. Pokud nezískáte přímo toto brýle, nezoufejte, klidně můžete použít i jiné anaglyfické brýle. A teď je ideální příležitost pro trochu reklamy – stejně dobře použitelné (jen trochu menší) brýle mohli získat čtenáři časopisu Svět, kde již byly u dvou speciálních 3D čísel přiloženy. Máte-li je tedy doma, nemusíte už nic dál shánět. Dají se ale objednat za pár desítek korun ve specializovaných obchodech jako TN Trade.

Podstatné je, že tyto brýle nejsou určeny jakožto nástroj pro užívání si 3D Vision, ale pro jeho ochutnávku. A tu můžete učinit dokonce i bez grafické karty Nvidia GeForce. Máte-li už anaglyfické brýle, navštivte stránku 3D Vision Discover a prohlédněte si stereo obrázky z Burnout Paradise, Batman Arkham Asylum, Resident Evil 5 nebo Empire Total War.

Vlastníci karet GeForce mohou jít s těmito brýlemi samozřejmě mnohem dále. Aniž byste museli mít 120Hz LCD panel, zvolíte v ovladačích jako zobrazovač 3D Vision Discover a všechny hry, jež běží s plným 3D Vision kitem, můžete okusit také. Jen přicházíte o většinu barev. Funguje dokonce i 3D videopřehrávač od Nvidie, nefunguje bohužel jen prohlížeč 3D obrázků. Zážitek není plnohodnotný, přicházíte v obraze o většinu barev. Na druhou stranu, v temných hrách jako Resident Evil či Batman AA to příliš nevadilo.

Rozdíly mezi 3D Vision a 3D Vision Discover shrnuje tato tabulka na stránkách Nvidie.

Hardware, zprovoznění (3D Vision kit)

Co budete ke zprovoznění 3D Vision kromě zatmívacích (shutter) brýlí potřebovat? Není toho zrovna málo:

  • Windows Vista nebo 7
  • dvoujádrový procesor Intel Core 2 Duo nebo AMD Athlon X2 či lepší
  • 1 GB RAM (doporučeno 2 GB)
  • 100 MB volného místa na disku
  • některý z následujících monitorů a projektorů (neplatí pro 3D Vision Discovery):
    • LCD panely
      • Samsung SyncMaster 2233RZ 120 Hz LCD display
      • ViewSonic FuHzion VX2265wm 120 Hz LCD display 
    • analogové CRT (100 Hz a více)
    • DLP HDTV
      • Mitsubishi 1080p DLP Home Theater TV: WD-57833, WD-60735, WD-60737, WD-60C8, WD-60C9, WD-65735, WD-65736, WD-65737, WD-65C8, WD-65C9, WD-65833, WD-65835, WD-65837, WD-73735, WD-73736, WD-73737, WD-73833, WD-73835, WD-73837, WD-73C8, WD-73C9, WD-82737, WD-82837, L65-A90 
    • projektory
      • DepthQ HD 3D Projector od LightSpeed Design, Inc.
      • DQ-3120 od LightSpeed Design, Inc.
      • ViewSonic PJD-6210-3D
      • ViewSonic PJD-6220-3D
      • ViewSonic PJD-PJD5351-3D
      • ViewSonic PJD-PJD5111-3D

Pro 3D hry a 3D aplikace (zatím jen Cooliris) je to především grafická karta GeForce 8800 GT či 9600 GT a silnější. Pro 3D obrázky a filmy pak stačí jakákoli GeForce 8/9. Přesněji vše uvidíte v tabulce na této stránce.

Za 13 000 Kč můžete zakoupit set GeForce 3D Vision (3D brýle a přílušenství) se 120Hz LCD panelem Samsung 2233RZ. Samotný kit s brýlemi, IR vysílačem, kabely, CD a návody stojí asi 4200 Kč.


 


Když by se vám nelíbil monitor Samsung, můžete se pokusit (v ČR asi marně) koupit ViewSonic VX2265m. Ten ale zřejmě stejně nese tutéž obrazovku od Samsungu.

 




Samsung údajně nasadil cenu svého 120Hz LCD panelu tak vysoko jednoduše proto, aby se nestalo, že poptávka bude výrazně převyšovat možnou produkci.

Samsung údajně nasadil cenu svého 120Hz LCD panelu tak vysoko jednoduše
proto, aby se nestalo, že poptávka bude výrazně převyšovat možnou
produkci.



 



Zatmívací brýle mají design, který z vás neudělá při používání šíleného vědátora, na druhou stranu jsou třeba obroučky tvarovány tak, že sluchátka typu mušle nejsou s nimi v kombinaci zrovna příjemné. Rovněž by to chtělo kolem očí nějaké klapky, jež by stínily průnikům světla ze stran. Odrazy okna, zářivek, jiných monitorů totiž použití 3D Vision hodně komplikují. Brýle se nabíjí dodávaným a dost dlouhým miniUSB kabelem, po nabití vydrží údajně až 40 hodin (což nevydrží rozhodně žádný uživatel).

Fotografie ukazuje kombinaci 3D brýlí a běžných brýlí. Pro většinu brýlí nenastane problém, určité tvary ale mohou způsobit kolizi. Trochu si lze pomoci výměnou nánosníku (v kitu jsou tři různé)

Do brýlí je vysílán bezdrátový signál z taktéž přes miniUSB připojeného IR emitoru. Ten musí mít na brýle přímou viditelnost. Najdete na něm také kolečko pro rychlé nastavení hloubky 3D efektu (ve hrách se objeví OSD stupnice). Pokud je logo na IR emitoru podsvíceno zeleně, vše jste nainstalovali správně. Jiná barva signalizuje problém a řešení najdete v návodu.


Schéma propojení jednotlivých částí ukazuje, že víc už toho opravdu není potřeba. Monitor je připojen standardním DualLink DVI-D kabelem, poslední kablík v kitu slouží pro spojení s DLP zobrazovačem.

 
 

Zkušenosti z 30 testovaných her

Pro ověření správné funkčnosti Nvidia 3D Vision vám doporučuji přímo v NVIDIA Control Panelu zvolit Test stereoscopic 3D... Testovací scéna s logem vyjíždějícím „až přímo k vám“ je také pěknou ukázkou toho, jak by se dala technologie využít k působivým efektům. Hned na začátku vám silný stereoskopický zážitek může připravit také technologické demo Medusa (3D stereo verze ke stažení na nvidia.com). S hrami to už pak tak hladké není.

Jen pro pořádek (a také kvůli občasným komentářům výkonu) uvedu torzo testovací sestavy:

  • Intel Core 2 Duo E7200 @ 3,5 GHz
  • Gigabyte GA-EP45-DS3R
  • 2× 2 GB A-Data DDR2-900
  • XFX GeForce GTX 260 Black Edition (SP216, 666/1404/2300 MHz, 896 MB)
  • Enermax Modu82+, 625 W
  • Windows Vista Ultimate SP1, 64-bit
  • GeForce 190.38 WHQL, 3D Vision driver CD v1.11



Ve hrách je možné měnit hloubku 3D efektu (implicitně 15 %) a to buď pomocí klávesových zkratek anebo kolečka . Jemné doladění konvergence je možné po zapnutí rozšířených možností v NVIDIA Control Panelu skrze CTRL + Fx klávesy. U některých her je potřeba také vypnout zaměřovač a nahradit jej přes „prostorový“ Nvidia Laser Sight.

  


 

Anno 1404 – i na minimální hloubce byly některé objekty
stále zdvojeny; pro maximální
detaily a 3D Vision současně by bylo třeba opravdu velmi silné Multi-GPU
konfigurace

Arma 2 – platí takřka to samé jako u Anno 1404, jen
náročnost na GPU není taková

Assassin’s
Creed
– dobrý 3D vjem, dostatečný výkon, obloha není ve správné hloubce

Batman Arkham Asylum – průvodce radí vypnout stíny, já jsem
tak neučinil. Občas se setkáte s drobnými chybkami stínů v obličeji,
ale jinak bezproblémové zobrazení s možností větší než základní hloubky.
Problém už je trochu výkon, zejména se zapnutou PhysX na nejvyšší detaily.

Burnout Paradise – zřejmě nejvhodnější závodní hra pro 3D
Vision. Skoky, míjení se s protijedoucími auty anebo třeba sloupy a semafory
dostanou opravdu jinou hloubku.

Crysis – je třeba vypnout motion blur, shadery a
postprocessing nastavit na střední detaily, stíny na nízké, ani pak to ale
s výkonem není valné. Navíc je třeba hrát s minimální hloubkou (ani
tak jsem se zdvojení zcela nezbavil) a efekty výbuchu a následného ohně
vypadají vykresleny ve špatné hloubce.

Dead Space – objekty renderovány ve špatné hloubce

Devil May Cry 4 – dobrý 3D efekt i výkon, jedna z vhodných
her pro 3D vision

Fallout 3 – jedna z naprosto bezproblémových her pro 3D
Vision. Hlouba pomůže především postavám.

Far Cry 2 – pro korektní zobrazení byste měli nastavit post processsing efekty na nízké, stíny na střední a vypnout bloom.

F.E.A.R.2: Project Origin – po vypnutí motion blur kupodivu
poměrně solidní zážitek (hra přitom není v seznamu vhodných her pro 3D
Vision zrovna nahoře), pěkné jsou třeba částicové efekty.

FUEL – zcela nepodporovaná hra, pravý buffer vykreslen vlevo
a naopak

Left 4 Dead – velmi silně působící 3D efekty větvič ek
stromů, sápající se zombie by ale mohly jít častěji jakoby až k vám/ven
z obrazovky, takřka
optimální titul pro 3D Vision (dostatek výkonu i na slabších kartách)

Mirror’s
Edge
– kromě lan není 3D Vision nějak moc vidět, hra poskytuje dobrý
prostorový vjem už i bez stereoskopického zobrazení

Resident Evil 5 – bezproblémový chod, je dokonce možné
podstatně zvýšit hloubku 3D. I z této ne až tak náročné hry se po zapnutí 3D Vision s plnými detaily stane hra náročná:

Race Driver GRID – na to, že hra je zařazena do skupiny 3D
Vision Excellent, musíte vypnout nejen motion blur ale i stíny. A auta bez
stínů vypadají opravdu divně. Je to škoda, protože naopak volant vystupuje pak
pěkně, m§žete si dovolit i vyšší než implicitní hloubku a výkonu je pro GRID
dost.

Overlord II – velmi dobrý 3D vjem, bez vážnějších chyb
zobrazení. Škoda jen, že hloubku je třeba kvůli vzdálenějším objektů stahovat
na minimum.

Pro Evolution Soccer 2009 – stíny nejsou zobrazeny zcela
korektně, nutno nastavit také nejnižší hloubku 3D. Při samotné hře není 3D
efekt příliš patrný, při opakovaných záběrech v detailu či třeba výkopu
brankáře je docela pěkný.

Serious Sam 2 – hra zřejmě vůbec nepodporuje stereoskopické
zobrazení.

Spore – Nvidia upozorňuje na nekorektní hloubku některých
objektů, jsou to spíše ale drobnosti. 3D vjem ze sterea není v této hře
příliš silný.

The Elder Scrolls III: Morrowind – žádné potíže, ale jak
Nvidia sama varuje, časté použití 2D prvků dělá hru i v 3D plochou (to
platí spíše pro postavy, transparentní textury pro listí stromů dělají sice
nereálný, ale zajímavý 3D efekt)

The Elder Scrolls IV: Oblivion – Nvidia sice hlásí chybnou
hloubku některých objektů, já jsem však narazil asi jen na lokace, kde byl chod
stejně bez potíží jako třeba u Fallout 3 na stejném engine. Zaměřovací kříž je
třeba nahradit Nvidia Laser Sight.

Titan Quest – žádné nutné úpravy nastavení, když budete hrát
s větším přiblížením, můžete si 3D Vision pěkně užít.

Trackmania Nations Forever – můžete si vybrat mezi velmi
silným prostorovým vjemem a chybným zobrazením některých objektů (třeba
vzducholodě) a nižší hloubkou a bezproblémpovým zobrazením.

Unreal Tournament 2004 – velmi vhodná hra pro 3D Vision,
možná jen škoda, že příliš rychlá pro vnímání „nové“ hloubky. Ještě lepší by
bylo, kdyby různé kulky a střely byly skutečně 3D objekty.

Unreal Tournament 3 – 3D není bez chyb hloubky a detaily
světa je potřeba nastavit na hodnotu tři či nižší.

Wolfenstein: Enemy Territory – bez podpory 3D sterea.

World of Warcraft – 3D stereo přináší pěkné oživení jinak už
asi nudné grafiky. Veškeré lišty se statistikami, kouzly či minimapou jsou
jakoby u vás (a scéna až hluboko za nimi). I v samotné scéně je hloubka
pole velmi dobře patrná.

Zaklínač (The Witcher) – po snížení detailů stínů na střední
bezproblémový obraz, 3D efekt účinný na postavách a především trávě a křoví.

Přestože jsem většinu her hrál s FRAPSem, žádné objektivní srovnávací testy výkonu karet s 3D Vision jsem neprováděl. Průměrně můžete čekat asi 40 až 60% úbytek snímkové frekvence, chcete-li tedy třeba průměrných 40 fps, počítejte tak se 70 až 100 fps bez 3D Vision. Zapnutí VSYNC (vertikální synchronizace) může stát ještě i několik desítek procent z výkonu s 3D Vision. Několik grafů z různých her a na různých kartách najdete na těchto odkazech:

Mimoherní využití 3D Vision: video a fotografie

3D obrázky

Prohlížení trojrozměrných obrázků se přímo nabízí, Nvidia na svém novinářském FTP nabízí svůj software Nvidia 3D Vision Photo Viewer. Ten jsem zatím nenašel veřejně dostupný i pro běžné uživatele. Možná je to tím, že to ještě není úplně hotový kus softwaru, neboť mi nefungoval s anaglyfickými brýlemi.

3D Vision Photo Viewer otevírá Stereo JPEG, PNG a H3D (.jps, .pns, .h3d), vyzkoušel jsem asi dvacet herních screenshotů ve formátu Stereo PNG, které Nvidia distribuuje. S funkčností není na zatmívacích brýlích žádný problém.

Mnohem zajímavější než herní screenshoty by samozřejmě byly 3D fotografie. Tato metoda tu už také samozřejmě byla před 3D Vision. K vytvoření se používaly dva fotoaparáty anebo jeden fotoaparát na speciální otočné hlavě.

Před pár týdny prolétla tiskem zpráva společnosti Fujifilm, která oznámila svůj kapesní 3D fotoaparát se dvěma objektivy a dvěma snímači CCD. Nechtělo se mi hledat, ale zdálo se mi, že už dříve něco podobného uvedl Kodak. Každopádně bližší informace o této události a přístroji FinePix Real 3D W1 najdete třeba zde (DPreview).

Zlepšený prostorový efekt by měl s 3D Vision být i k dispozici ve známém Cooliris (dříve PicLens), který je podporován mnoha známými servery jako Google Picasa či (Yahoo) Flickr.

3D filmy

S Nvidia 3D Vision nebudete muset chodit do IMAXu (a riskovat tak nakažlivé řetězové zvracení, ne tak vážné to asi až na extrémní výjimky ani po čtyř hodinách v kuse není), bude vám moci sloužit váš 120Hz (a bohužel zatím ještě jen 22") LCD panel.

U Nvidie si stáhnete Nvidia Stereoscopic 3D Video Player (já zkoušel verzi 1.4) a dostanete přehrávač trojrozměrných videosouborů rozhraním ne nepodobný Media Playeru Classic. Přehrávač mi bez problémů fungoval i s lacinými anaglyfickými brýlemi.

Pokud byl zdrojem stereo WMV, vše se nastavilo automaticky a správně. Obálka AVI jakoby nenesla potřebné informace pro stereo 3D přehrávač a musíte se správně prokousat dialogem nastavení.

Z vyzkoušených stereo 3D filmů mě nejvíce uchvátil Dzignlight Studios Stereoscopic Demo Reel 2007. Detaily lidské kostry
či průlet orgány jsou velmi silnými „3D zážitky“. Demo filmeček se skydivingem také ukázal výhody lepšího prostorového vjemu. Ukázkové stereo 3D filmy pro vás Nvidia nachystala na toto místo.

Verdikt

Kdybych verdikt psal v dubnu, budu na tomto místě na Nvidii zlý, moc zlý. Éru nadšení po shlédnutí her jako Age of Empires III na plátně zkoušení mnoha ještě ani nevydaných herních titulů ve stereo 3D přímo NVISION vystřídal první negativní dojem po nuceném odchodu z poloviny promítání Fly me to the Moon 3D kvůli slušné bolesti hlavy a nevolnosti. Je pravdou, že ten den jsem měl za sebou už asi tři hodiny 3D sterea a z toho tedy skoro dvě ve vydýchané hale s mnoha zdroji světla.

V dubnu jsem ale testoval beta verzi 3D kitu s brýlemi společně se snad ani ne beta verzí 120Hz LCD panelu ViewSonic a výsledný dojem byl hodně rozpačitý. Zdvojení mnoha objektů (duchů) se nebylo možné zbavit ani nastavením nejnižší hloubky 3D, z technologie nebylo kvůli nedokonalému zobrazování nadšeno ani asi deset kolegů, jimž jsem brýle na chvíli v redakci vnutil. V té době se už ale objevovaly první recenze dalších časopisů a vzhledem k jejich hodnocení jsem uvěřil obraně Nvidie, že se jedná o chybný vzorek hardwaru. A udělal jsem dobře.

Když mi totiž z Czech Computeru poslali nejednou redakcí už také poznamený finální (tedy běžně prodávaný) set obsahující Nvidia 3D Vision kit (brýle, CD, manuál, kabely a IR vysílač) se 120Hz LCD panelem Samsung, hned od začátku to byla jiná káva. Za testovacího králíka jsem zvolil tentokrát už jen ženu, ale i při jejím kratším kontaktu s oběma kity (beta a final) hned rozpoznala, že tohle už je o něčem jiném.

3D Vision kit momentálně funguje skoro tak bezchybně, jak mu to současná technologie a herní nabídka umožňuje. Nelze bohužel čekat, že Nvidia zaplatí všem vývojářům za přepsání částí kódu obsahujících nekompatibilní post processing a motion blur efekty. Jak si 3D stereo s kterou hrou užijete jsem naznačil o pár stran zpátky a koneckonců se to zhruba dozvíte i z dlouhého seznamu od Nvidie. Za opravdovou škodu považuji jen to, že pro korektní zobrazení i některých aktuálních her jako GRID či Batman Arkham Asylum musíte obětovat pro 3D vjem rovněž velmi důležité stíny (u Batmana lze naštěstí upozornění Nvidie ignorovat, chybky jsou malé).

Jednou z bolestí zatmívacích (shutter) brýlí jsou další zdroje světla. Pokud nehrajete v noci, vyvarujte se alespoň sezení přímo u okna. Nepůjde-li to, lze zkusit nastavit místo 120 jen 110 Hz, blikání by mohlo pominout. V případě blikání nějaké zářivky ve výhledu můžete zkusit také 100 Hz (Američané nechávají 120 Hz). Lepší je ale opravdu stinné místo nebo noční hraní.

Krvavé jsou také nároky na grafickou kartu. Přece jen, aby i hry na Source enginu (Left 4 Dead) s 4× MSAA pro rozlišení 1680 × 1050 px a plnou plynulost vyžadovaly zhruba tak GeForce GTX 275, to už je docela dost. Výpočet druhého bufferu už je v mnoha hrách a nastaveních nad síly celé plejády GPU. Snižování detailů asi není to, co by chtěl hrdý majitel vychytávky jako 3D Vision dělat.

V současné podobě, kdy za 120Hz LCD panel zaplatíte nemalé peníze (ani cena zatmívacích brýlí od Nvidie není třeba ve srovnání s cenou dnešních výkonných grafických karet zrovna nízká), a přitom dostanete jen průměrný 22" LCD panel s rozlišením 1680 × 1050 px, není celý kit rozhodně atraktivní pro masy. To ani nemluvím o tom, že i pro toto dnes už standardní rozlišení potřebujete u mnoha her takový výkon, který vám není schopna poskytnout ani nejrychlejší jednočipová GeForce GTX 285.

Zakoupení setu Nvidia shutter glasses a 120Hz LCD panelu dle mého názoru zůstane ještě alespoň nějaký čas. Pohnou-li se ceny, bude-li vidět rozšiřující se plná kompatibilita s novými tituly a přijdou-li i zajímavější monitory, může se z 3D Vision pomalu stávat masovější legrace pro dlouhé zimní večery. Ostatním doporučuji někde zatím sehnat laciné anaglyfické brýle a vyzkoušet (byť v mdlých barvách, nicméně s podobným 3D vjemem), jestli vás 3D Vision osloví.

Ať už jsou totiž výhody nebo nevýhody 3D stereo zobrazení
počítačových her jakékoli, Nvidia se svým zpracováním hodně přiblížila k
dokonalosti v rámci možností a určitě zaslouží uznání za hledání nových cest a prosazování neokoukaných technologií.

3D stereo na PC se zatmívacími brýlemi (obecně)

+ oživení i jinak nudných her
+ 3D je opravdu vnímáno jako 3D
+ dobrá věc pro ohromení návštěv

- i zatmívací brýle jsou pro lidský mozek velmi náročné, možné nevolnosti či bolesti hlavy
- u většiny her mnoho nutných kompromisů v grafickém nastavení (typicky motion blur, stíny, post-processing efekty)
- problémy s dalšími zdroji světla

Nvidia 3D Vision

+ nejdokonalejší 3D stereo do domácích podmínek
+ široce testovaná herní kompatibilita, tipy na zlepšení kompatibility
+ velmi jednoduchá instalace kitu, průvodci, tipy, otázky a odpovědi
+ levná možnost s anaglyfickými brýlemi
+ 3D videopřehrávač a prohlížeč 3D obrázků
+ bezdrátově připojené brýle, dlouhá výdrž na jedno nabití

- cena brýlí a především cena kitu se 120Hz 22" LCD panelem
- brýle se kvůli tvaru obrouček špatně kombinují se sluchátky
- chtělo by to úpravu zamezující průniku jiných zdrojů světla ze stran, shora a zezadu
- dostupné LCD panely nemají ani rozlišení Full HD
- Nvidia nemá zatím dost silné karty na kombinace náročných her, PhysX a 3D Vision

bitcoin_skoleni

Za zapůjčení 3D Vision kitu se 120Hz LCD panelem Samsung děkujeme společnosti Czech Computer