na tomhle je nejhorší právě fakt, že to GloFo takhle zbaběle zabalilo těsně před uvedením do provozu. Měli/mohli klidně odpískat vývoj pod 7nm (což by i dávalo smysl), ale 7nm fin-fet měli uvést a dále rozvíjet tak jako to udělali se 14nm/12nm. 7nm tady zůstane poměrně dlouhou dobu než se dostaneme níže. Navíc je tu EUV, které dále posouvá možnosti toho procesu a takhle mohlo GloFo zůstat ještě dlouho ve hře mezi ostatními hráči na trhu....
No jo. Jenže GloFo tu 7nm výrobu (nebo aspoň její techologická východiska) mělo stejně od Samsungu, ne? Pak je na místě otázka, zda po odeznění prvotního boomu nenastoupí už do zajetého a aspoň trochu vychytaného vláčku, ve kterém už funguje EUV. Pokud se dobře pamatuju, byly GloFo a TSMC ty firmy, které chtěly začít 7nm bez EUV, zato s více maskami.
Ono to tak může ještě nakonec být všechno jinak...
podle mě udělali docela velkou chybu, ale je to jejich volba. Navíc měli zajímavé know-how od IBM, konečně mohli něco předvézt....
Pro AMD je to každopádně výhra. Představ si kdyby to bylo jako dříve s BD a jinými produkty, které vyráběla výhradně GloFo. AMD by byla opět "rukojmí" neschopnosti GloFo. Vydání 7nm by se odkládalo a ROME ani Vega 20 by nevyšly, nebo by měly třeba 3/4 roku zpoždění.... Tohle byla noční můra pro AMD a GloFo tohle bohužel předvádělo poměrně pravidelně.
High-end nie, mainstream. Herné grafiky očividne neškálujú s počtom SP takže myslím že sa asi nebudú zvyšovať nad 4000, ale skôr pôjdu do zvyšovania výkonu jednotlivých jadier (frekvencia). Samozrejme to je len môj názor.
A tiež som nemyslel 7nm, ale ten proces po ňom, teda opäť by tu bolo nejaké zmenšenie. To bolo v reakcii na to, že 7nm tu bude dlho a pretože by tie rafiky boli veľké.
No a potom tu sú výnimky ako P100 ktorý šiel na nový proces rýchlo aj napriek svojej veľkosti a dokonca dokázali dosť kariet reálne dodať. O také karty sa budú snažiť pretože potrebujú konkurovať výpočtovým Xeonom, FPGA, ASICom... No a po zvládnutí výroby tak komplikovaných kariet sa na získanom know-how "zvezú" aj nejaké mainstream karty.
Jenže AMD pokud chce konkurovat v high endu se velkým čipům nevyhne, stejně jako Nvidia. Se podívej na trend posledních let, tak obrovská GPU co se rozměrů křemíku týče jsme nikdy v historii neměli.
Vega10 shrinknutá na 7nm by měla cca 250mm2 a to ani zdaleka už není high-end GPU....
U AMD je problém ne v počtu SP, ale v zastaralé GPU architektuře. Ta nebyla na takový počet SP navržena ani na provoz na tak vysokých taktech a když se podíváš na výkon jednotlivých generací, tak jim to celkem dobře škálovalo do těch +-3000SP. Tam se to ale mělo tehdy zaříznout ve prospěch úplně nového návrhu. Namísto toho vzniknul kočkopes Vega a přesně tam se ukazují ty slabá místa toho návrhu, špatné škálování, omezený geometrický výkon, problematické vysoké takty za cenu brutální spotřeby, atd.
Ohledně toho procesu proč vydrží déle ? Protože ještě ani nezačali vyrábět jeho EUV verzi a po ní má přijít ještě EUV+
Na těch 5nm možná přejde Apple, kterému nevadí při těch obrovských maržích ani vysoká zmetkovost první várky čipů, ostatně není problém vyrábět droboulinký čip, ale vyrobit velké komplexní GPU větší jak 400mm2, to bude ještě nějaký čas trvat a výrobci raději využijí vylepšených verzí 7nm než riskovat s rychlým přechodem na 5nm.
"U AMD je problém ne v počtu SP, ale v zastaralé GPU architektuře. Ta nebyla na takový počet SP navržena"
+1
AMD totiž už u GPU Hawaii (cca těch 3000SP) nasadilo 4x geometrické enginy. A to je limit GCN, víc geometrie z ní (v současném stavu) nejde dostat. Fiji mělo 4x geometry enginy, Polaris 10 má 4x geometrické enginy, Vega 10 má 4x geometry enginy.
Onen "kočkopes Vega" měl konečně přinést novinky, které by problém slabé geometrie buď úplně odstranily, nebo aspoň o dost snížily. Jenže ty novinky, které slibovaly silnější geometrii, nakonec nejsou funkční.
Když se V64 a V56 nataktují na stejnou frekvenci, je mezi nimi rozdíl 0-1%. Ale rozdíl v počtu SP je 12%. Chyták je v tom, že obě mají stejný počet geometry enginů. 4.
12% zvýšení počtu SP udělá 0-1% navíc. GCN je neuvěřitelně bržděno geometrií.