Když minulý rok AMD vydávalo grafiky „Navi“ neboli Radeony RX 5700 (XT), zjistilo se po uvedení, že úplně opustilo technologii CrossFire, tedy multi-GPU řešení s podporou v ovladačích podobné SLI od Nvidie. Ta karet Turing SLI omezila, když jej odebrala z modelu RTX 2070 a už tehdy se debatovalo o tom, zda bude následovat a SLI zahodí úplně.
A je tomu skutečně tak. V nynější generace Ampere už nemá konektory pro SLI ani právě vydaná GeForce RTX 3080, ale protože u GeForce RTX 3090 ještě konektor NVLink je, nečekalo se, že bude SLI už odstraněno zcela. To ovšem teď Nvidia oznámila. Podpora této technologie končí, a to nejen na nových grafikách, ale v určitém smyslu i na těch starších, které ještě konektory a hardwarovou podporu mají.
Konec SLI, jak jsme ho 16 let znali
Nvidia nyní vydala ovladač 456.38 WHQL s podporou pro nové grafiky Ampere, a v poznámkách k vydání stojí, že „Implicitní SLI“ je u karet s novým GPU Ampere zakázáno v ovladačích. Pod tímto implicitním SLI se míní klasická verze multi-GPU, kdy rozdělení práce mezi grafiky řeší ovladač; Nvidia pro každou hru vydávala profily, které mu k tomu pomáhaly. Toto standardní SLI tedy na Ampere nebude fungovat, ani u starších her, které už nějaký profil v ovladačích mají.
Implicit SLI Disabled on NVIDIA Ampere GPUs
Implicit SLI, where the driver makes assumptions with application profiles to achieve GPU scaling, is disabled on NVIDIA Ampere GPUs. Explicit SLI is still supported, where the application knows the SLI state and uses extensions (such as DirectX 12 linked nodes, Vulkan device groups, or OpenGL multicast extensions) to issue commands to each device in the SLI group.
SLI profily ke konci roku skončí
Je to součást zdá se již kompletního utlumení této klasické formy SLI s profily a rozdělováním vykreslování na úrovni ovladače. Nvidia totiž zároveň vydala prohlášení, že SLI „přechází na implementace integrované ve hrách“, což jinak také označuje jako „explicitní SLI“. Podle této tiskové zprávy bude staré SLI zapíchnuto nejen v Ampere, i pro starší karty také přestanou vycházet profily.
Nvidia uvádí, že nové profily pro SLI přestane od 1. ledna 2021 vydávat. Ty, které vyjdou do té doby, budou ovšem uživatelům fungovat dál, takže hry, které profil dostanou do této doby, bude ještě možné ve SLI hrát – ovšem jen na kartách předchozích generací. Dál do budoucna to už ale bude jen „legacy“ a pro novější tituly už nepůjde toto SLI použít.
Multi-GPU bude možné, pokud si ho hra implementuje sama
Podpora hraní s více GPU tím ale nekončí zcela. Místo toho Nvidia dál podporuje ono explicitní SLI implementované na úrovni her – a to už jak na Ampere, tak na starších grafikách. To je odlišný případ a jak AMD, tak Nvidia už se na něj snaží vývojáře her přesměrovat delší dobu. Jde o technologie jako DirectX 12 Explicit Multi-Adapter a podobné v dalších API (OpenGL, Vulkan).
Při použití těchto technologií už nedochází k dělení vykreslování uvnitř ovladače, ale hra musí explicitně sama od sebe komunikovat s více GPU a rozdělovat mezi ně výpočty a kreslení. Mělo by to obecně fungovat lépe, nevýhoda je ale, že vývojář hry musí do hry potřebnou infrastrukturu napsat. Pokud se rozhodne, že to za to nestojí, tak už výrobce GPU nemůže v ovladačích nic dělat a hra bude vždy využívat jen jedno GPU.
Budou vám chybět SLI profily a původní implicitní forma SLI?
U Ampere bude i explicitní SLI bude pořád dostupné jenom s RTX 3090
Situace je tedy nyní u Nvidie víceméně stejná, jako u AMD, které také dál počítá s explicitním multi-GPU (respektive, situace bude podobná, až Nvidia přestane vydávat profily i pro starší hry). U AMD nicméně asi půjde toto multi-GPU použít na větší škále grafických karet.
Vypadá to totiž, že i explicitní SLI bude nadále vyžadovat podporu u grafiky – konektory, můstek a asi i certifikovanou desku s logem SLI (to má jen část dražších modelů, je za to zřejmě třeba Nvidii platit). V tiskové zprávě Nvidia mluví o tom, že explicitní SLI přímo implementované ve hře bude (vedle Turingů, Maxwellů a Pascalů…) podporováno na GeForce RTX 3090 a dalších budoucích SLI-schopných grafikách.
Tato změna tedy nepřinese schopnost využít více GPU pro bezkonektorové modely, kterým to Nvidia doteď neumožňovala, jako RTX 2060/2070 nebo RTX 3080. Soudě podle karet Ampere to už bude jen výsada nejvýkonnějších modelů. Otázka je, jestli to nepoškodí zájem vývojářů tuto funkci implementovat.
Dnes by měly explicitní SLI kompatibilní s kartou RTX 3090 podporovat tyto hry (nevím, zda je seznam kompletní, nebo jde jen o příklady):
- API DirectX 12:
- Shadow of the Tomb Raider
- Civilization VI
- Sniper Elite 4
- Gears of War 4
- Ashes of the Singularity: Escalation
- Strange Brigade
- Rise of the Tomb Raider
- Zombie Army 4: Dead War
- Hitman
- Deus Ex: Mankind Divided
- Battlefield 1
- Halo Wars 2
- API Vulkan:
- Red Dead Redemption 2
- Quake 2 RTX
- Ashes of the Singularity: Escalation
- Strange Brigade
- Zombie Army 4: Dead War
Galerie: Architektura a detaily GPU Nvidia Ampere
Zdroje: Nvidia, VideoCardz