Do 3090 vim, ze nejdu urcite, takze pro me bude spis otazka, jaky odstup budou mit dalsi grafiky. Ciste podle odstupnovani ceny by mohla dalsi v poradi byt nekde okolo 27.000 Kc. Ale ja doufam, ze pujdou niz, protoze mimo uplny highend bude konkurence od AMD. Kazdopadne pristi grafika bude urcite ta nejdrazsi, kterou jsem kdy koupil. :-/
Tak někdo vážně čekal že 24GB zakázkové GDDR6X a drahý proces samsungu (který je možná levnější než TSMC) bude levnější než stávající Turing? Se probuďte. Výrobní procesy se neustále zdražují, i AMD karty napříč generacemi zdražily (Navi vs Polaris). I gondole šly nahoru. Levněji už bylo.
Ať si to strčí za klobouk :-) Když člověk nejede na vlně 144Hz či 4k/60Hz, tak stačí mnohem levnější mainstream (ono možná i tak...) a nebo nakonec i mnohem levnější konzole :-) Ale kupce si to najde... hodně lidí má počítačové hry jako životní náplň a půjdou i do takto drahých modelů... :-) Jenže to je spíš k pláči...
Jako ten fór... bratr vytáhne pařana po měsících ven na světlo a řekne mu, tak jaké to je po měsících vidět skutečný svět? No, nic moc grafika...
Výkonné herné grafické karty už poslednú dobu vykročili z tieňa herného nástroja. nVidia implementuje do nových produktov funkcie ešte nedávno známe výlučne v profi segmente za ceny pri ktorých je tá očakávaná cena 3090 veľmi dobre stráviteľná. /video10-bit, B-snimky, H.265 atd./
Osobne očakávam od top karty hodne vo video výkonoch naprieč všetkými editačnými schopnosťami i exportom. Stejne dúfam v masívne zvýšenie rýchlosti v AI fotoeditoroch. Je celkom možné, že doba prekreslenia náhľadov +20MPx fotiek v surovom formáte bude inklinovať k reálnemu času. Prevzorkovanie fotky by mohlo atakovať hranicu 5 sekúnd, pretože u RTX 2080Ti je potrebný približne polovičný čas GTX 1080Ti /45s vs. 23s/.
Za predokladu použitia GK čisto na hry, by som pravdepodobne zvolil jeden level pod top kartou....
Stale sa place nad cenami Higendu a plakat sa bude, tak ako pri autach alebo inej HighEnd veci. Pamatate si Hercules 3D Prophet 9800 XT 256MB v Cesku? pokial ma pamat neklame, tak na dxt ci ako sa volal vtedy ten shop sa predavala za -+ 18000,Kc a to v tej dobe boli peniaze. Polozme si otazku kolko vykonu dostaneme dnes za tuto cenu? Su veci ktore si mozeme dovolit v ramci moznosti a su veci po ktorych tuzime ale nikdy si ich nekupime lebo nam to penazenka nedovoli a preto si vsugeruvame argumenty, aby sme si svoje svedomie ucicikali roznymi nezmyslamy ako si ospravedlnit nenakupovanie HighEnd. Kto si pamata ako sme sa tesili na nove technologie v podobe T&L, alebo Bumpmappingu? A karty v tej dobe to mali vsetky ale zmysluplne vyuzitie bolo iba v highende. Zhrnutie: Kazdy si kupi to na co ma alebo to co potrebuje a mizive percento ludi si to kupi ako prestiz.
PS: Videl som na vlastne oci ako sa hral 6 rocny chlapec na kompe okolo 14 000Eur Drakengsan. Rodina na to jednoducho mala tak mu to kupili bez bazirovania nad pomerom vykonom a cenou. Stale to tak je a stale to tak bude a nejde len o IT segment.
PS1: Je paradox ze sa hadate a riesite aplikacne veci na hrackych VGA.
PS2: Mam este 2x Quadra KN4000, podarujem ak niekto chce.
" PS1: Je paradox ze sa hadate a riesite aplikacne veci na hrackych VGA. "
- to je predsa tá pridaná hodnota o ktorej som písal vyššie - drahá herná karta, ktorá veľmi dobre poslúži aj na foto/video
- paradox to určite neni, výrobcovia aplikačného softu tieto karty priamo doporučujú /Adobe, Cyberlink, BM atd./
RTX 3090 bude kus karty:
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3090-graphics-card-pictured
" funkcie ešte nedávno známe výlučne v profi segmente za ceny pri ktorých je tá očakávaná cena 3090 veľmi dobre stráviteľná. /video10-bit, B-snimky, H.265 atd./"
Přesněji řečeno, normální součásti komprese, léta až dekády dostupné v open source software za 0$, který náhodou bývá leadrem v kvalitě :) (i když je pravda, že x265 není relativně ke zbytku trhu už takový ultimátní trhač všeho jako bylo x264 v éře před/na začátku H.265, komernční věci, třeba Beamr dneska asi vedou).
BTW pokud vím, tak ten videoobvod se obvykle neliší mezi jednotlivými GPU, takže v RTX 3090 nebude silnější než v RTX 3060 (nebo ještě levnějším modelu, podle toho, kam až Nvidia ten nový návrh pustí) - pokud by karta k něčemu nepoužívala shadery (ale pak by to žralo). Ono dokonce nižší modely GPU můžou jet na vyšších taktech (2080 vs 2080 ti) a pokud je takt video obvodu navázaný na takt shaderů, tak je jasné, co za výsledek by to mohlo mít :)
@JO, áno videočasť karty sa moc nebude líšiť výkonom pri exporte, dokonca rýchlosť exportu má GTX 1080Ti vyššiu ako RTX 2080tI, údajne má 2x HW encodér. Očakávam podstatné zrýchlenie editácie /LUT, filtre, efekty atd,/
V prípade AI edit foto o razantnom urýchlení nepochybujem, tam je ten rozdiel v prospech 2080Ti jasne viditeľný.
" Přesněji řečeno, normální součásti komprese, léta až dekády dostupné v open source software za 0$, který náhodou bývá leadrem v kvalitě ..."
- nejde len o prevod, ale komplexnú úpravu videa, tam je to bída....
Okrem toho je to proti GPU desne pomalé, ale fakt des-bes.../4K/60p/
za pár stovek ... ty tvoje šplechy, resp. pokus o nadsázku je často už ani ne k smíchu, spíše k pláči ... ta grafárna není jenom ke hraní, není to koloběžka ... kdybys nepsat tyhle bludy už x let, řekl bych, že ti je tak osm ... snajpre, bez urážky, měl bys u sebe mít při psaní nějaký dozor ... kup si třeba nové auto ... už hodinu po koupi ho neprodáš za cenu, za kterou jsi koupil ...
Možno ako fandu soft kódovania by ťa mohlo zaujímať porovnanie s nVidiou, kvalita, rýchlosť, spotreba, veľmi zaujímavé veci:
https://developer.nvidia.com/blog/turing-h264-video-encoding-speed-and-quality/
"Kvalitné video formátu 4k/60p komprimovať s dátovým tokom 5 Mb/s"
.. napsat neco takoveho muze napadnout blba jako jsi ty :D protoze ja jsem nic takoveho netvrdil, ale daval jsem to jako priklad rozdilu. Krome toho jsem ti to uz jednou napsal, ale blb tveho formatu, si to asi jeste nestihl vsimnout :D
Trolgot, ktery chce renderovat videa na ULV procesorech...
Ja ziju na GTX 1080 Ti a zatim me nic nepresvedcilo, ze bych mel upgradovat herni masinu. Treba rychle 4k (rekneme tech stabilnich 120fps) je hezke lakadlo, ale porad je tam spousta veci, ktere mi kazi dojem (treba jako "kostrbate" animace, tupa umela inteligence, ...) a pak si vlastne rikam, ze az takovy rozdil mezi mainstreamem a high endem neni.
Profi sfera je samozrejme jina pohadka a tam tech 24GB zni lakave :) Otazkou je zase jen to, co udela Nvidia s ovladacema a co vsechno bude zakazane pro profi poziti ;)
Dát dohromady i jen několikaminutové video pro trubku zabere někdy i desítku hodin. Nápad, záměr, provedení, které se v průběhu zpracování videa můžou měnit, shánění materiálu (videa, zvuky, obrázky), příprava, střih, finální úpravy... kdo to kdy opravdu dělal, tak ví, o čem píšu.
Mně je opravdu u zádele, kdo co na to používá, protože každý má svoje specifické požadavky a potřeby. Jestli někomu dává nejlepší výsledky co nejrychlejší procík s nadupanou grafikou, prosím. My ostatní jsme rádi, že AMD protlačilo do mainstreamu 6-8 jádra, protože aspoň pro mne to znamená, že můžu plynule hrát v qhd, současně to ukládat nebo i streamovat a potom to v rozumné době zpracovat.
Info pro lačnící po technických údajích - PC s 3700X, 1660Ti, 16GB, 2x ssd + plotňák, na střih používám Sony Vegas, rendruju do 1440p60 přes HEVC.
Benchmarky/srovnání video kvality od výrobce = STOP. Ať je to od On2 (VP8 hype lol...), Google, Perseus, Two Orioles nebo Nvidia...
Když dáme stranou, že "oficální a tedy jednostranný benchmark", tak video srovnání mají strašně velkej prostor v manipulaci, protože to není jako PCMark nebo Cinebench, kde se to pustí a vyplivne to nějaký číslo.
Není IMHO moc oblastí, kde by se marketingu tak moc nedalo věřit, jde to hluboko do historie.
K tomu "dojeni"...
Ono by se to dalo propocitat. Kdyz koupite herni PC, ktere ma vydrzet rekneme 4 roky, tak se bude cena pohybovat kolem 50k. Rekneme, ze zivotnost konzole je take 4 roky (v realu vice, ale to ted nechme stranou). Odhlidneme i od par titulu (MMO*, strategie), ktere se na konzolich neobjevuji tak hojne jako na PC.
Cena nove AAA hry na PC je dnes kolem 1500,-, pro konzole 1700,-. To mam 200,- na 1 hre. Cena nejdrazsi konzole byla 14000,-? No, rekneme, ze rozdil mezi PC a konzoli je vice, nez 30k. Takze mam 30k na dorovnani rozdilu her 200,- PC vs. konzole. Vychazi mi, ze abych dal za hrani na PC a konzoli uplne stejne penize za 4 roky, muzu koupit 150 her na konzoli. Coz je asi 37 AAA novych her za rok.
Pokud ale budu chtit hrat s kamarady, tak jeste musim odecist cca 6000,- za PS+ / Xbox Gold (1500/rok * 4). To uz je pak vysledek 30 her za rok (120 celkem). Nicmene s Gold a PS+ zase dostanu kazdy mesic hry zdarma (vyuziti teto nabidky je silne individualni), take mam ale slevy na hry, mnohdy mnohem vetsi, nez jsou akce na PC sluzbach (Steam, GoG, ...).
Bod k zamysleni 1: Pocitac je univerzalni, konzole je omezena na hrani her / sledovani videi z placenych sluzeb ci BRD).
Bod k zamysleni 2: PC je slozitejsi na udrzbu, vyzaduje i nejake znalosti, zase prinasi vetsi moznost volby (OS, programova vybavenost), vetsinou prinasi lepsi detaily, ale take horsi spotrebu.
Bod k zamysleni 3: Hry na konzole se daji prodat, bazaru je spousta. PC hry z druhe ruky jsou prakticky neprodejne.
Co z toho plyne? Vse se da vycislit a je na kazdem, jestli treba zvoli setup konzole+tablet, nebo herni PC, cokoliv. Srovnavat ale co je "ultimatne lepsi" nedava smysl, protoze "lepsi" je hodne subjektivni preference. Stejne tak "predrazene" je subjektivni. Pokud mi napriklad prijde pecivo jako spatna potravina, kterou nechci jist, tak i zadarmo je to predrazene.
já ale psal cenu v době vydání ... bože, do koho jsi se to pokusil vrazit mozek? Teď mi otřepávej o hlavu, co jsem kdy udělal, napsal ... dolož konkrétně, ne takhle ... a taky s tím dokládáním ... přesně takhle se chovala moje bývalá a samozřejmě nejen ona ... co chceš ode mě slyšet? Kvůli tomu, že jsem někdy někoho poslal do prdele, se tady o mě budeš obslintávat navěky a já nemohu napsat nic? Když plácnu já, píšeš o tom přes rok, když tvůj "kolega", ticho po pěšině ...
To o čem mluvíte Vy to je ale spekulativní vlastnictví akcií. Koupit (pokud možno co nejlevněji) a se ziskem prodat.
Ceny produktů, náklady na vývoj a výrobu, zisky, marže, to je ale o naprosto něčem jiném. To je o skutečném vlastnictví a o výplatách dividend.
Pak je ještě otázkou, kolik svých akcií vlastní ta která firma. To taky zajímavé téma ve vztahu k ceně akcií.
Nikoliv trololo, ja nic neokecavam, to je tvoje specialita, kdy tady postujes bezne PR materialy NV nebo Intelu :D
Ja chapu, ze pro tebe je tezke pochopit o cem ti clovek pise, kdyz nechapes ani koncept video codecu a jaky je rozdil mezi SW a HW encoderem. Co by jsi ale mohl prestat delat je lhat a tvrdit veci, ktere nikdo nepsal. To by jsi i pres svuj pobyt na salasi zvladnout mohl.
Porovnávání kvality videa nebo hodnocení enkodérů je strašně těžký. Je v tom zamíchanejch hrozně moc problémů. Např.
1. málokomu se chce si k tomu sednout, proložit si to třeba v AVS skriptu a porovnáavat snímky tam-zpátky. To najednou člověk kouká, jak enkodér (nebo bitrate) co vypadal "perfektně" maže detail nalevo napravo.
Když jsou videa hodně blízko, tak máme problém, že jedno má problémy A a druhý problémy B a teď se rozhodni, co je lepší/horší...
2. I když tohle uděláte, tak to pak zase je třeba posuzovat i v pohybu a to je takřka nemožný, podobně jako zvuk, protože oko to nepodrží a vlastně se nedá porovnat, pokud jedna verze není opravdu extrémně špatná.
3. Když kvůli tomuhle problému použijete metriku, tak se zase nakráčelo do pasti, že metriky mají hroznou míru nespolehlivosti co do vnímané kvality, což je něco jiného než matematická blízkost originálu. Obecně hodně metrik dává super výsledky, když enkodér rozmaže detaily a vymydlí video místo aby se snažil replikovat texturu/šum/zrno. Takže enkodéry s psychovizuální optimalizací vypadají v číslech blbě a šmejdy co rozmazávají je jakože můžou porážet. GPU/HW enkodéry typicky nemají psy optimalizace...
Metrika VMAF která má jako být v tomhle lepší, má zase ten problém, že některé enkodéry byly vyvíjené speciálně pomocí ní, takže jsou na ní tak nějak adaptované... a pravděpodobně při stejném VMAF mají ve skutečnosti horší kvalitu, než enkódér, který takhle nebyl "natrénovaný" přímo na tuhle metriku. Takže zase se na to nedá spolehnout.
A vedle toho je tu ještě horší třída problémů, že totiž lidi vlastně typicky ani sami neví, co je vlastně lepší video. Například když byste jim dali video, kde enkodér ignoroval texturu a všechno vyhladil (to se to pak dobře komprimuje, když jsou nejtěžší data pryč), tak to řadě lidí bude přeipadat dobrý, i když se enkodér vzdálil originálu a failnul ve svém jobu.
Podobně třeba nepřirozeně přiostřený obraz nebo napálené barvy - lidi přijdou a řeknou, jé to je lepší než originál! I když je to úplně špatně.
Takže bohužel asi hodně málo lidí tohle opravdu dovede posoudit. Video formáty, enkodéry, kvalita videa je kvůli tomu taková prokletá oblast. A to ještě předtím, než se do toho začnou míchat fanouškovské bitvy a open source fanatici :) to je taky kapitola sama pro sebe (démonizace MPEGu versus "všechno musí být zadarmo" ...)
Proto o té oblasti taky nechci psát, i když to sleduju a je to moje hobby...
c.k. polni marsalek 21.8.2020 at 21:21
Musim se tombomina zastat, protoze on se snazil vysvetlit neco jineho. To, ze jste si z toho odnesl "4k/60p a 5Mb/s" je ciste vas problem, zvlaste pak, kdyz se vam to par lidi snazilo vysvetlit.
Bezte si koupit tu 3090, pokud mozno nejakou gold edition s priplatkem, at se mate i cim chlubit ;)
sidey 22.8.2020 at 8:13
Ano i ne, zalezi na tom, co je vase preference. Pokud jdete po vysokych detailech, rozliseni, efektech a fps, tak musite mirit vysoko. 4 roky je dlouha doba v IT a pokud je vasim argumentem prave vyse zminene nad konzolemi, tech 30k asi nepokryje celou dobu. Nezapominejte na to, ze porty na konzole jsou optimalizovane mnohem lepe, nez na PC, uz jen z duvodu unifikovaneho a tedy vzdy stejneho HW.
Samozrejme nekdo poridi PC za 30k, vydrzi mu 6 let a bude spokojenejsi nez s konzoli. To je take dobre, protoze tim se vytvari diverzita a je pak vetsi moznost vyberu.
Např. proto, že FED tiskne další a další usd v rámci kvantitativního uvolňování, takže lidi co mají nějaké peníze to hedgují do drahých kovů/akcií/bitcoinu. Když to přeženu... když dolar oslabí na polovinu a akcie vzrostou na dvojnásobek... mají ty akcie pořád stejnou hodnotu jako předtím.
A to ještě nemluvíme o největší pecce PS5... zpětná kompatibilita. Na tuto generaci přejde opět další část PCčkářů, kteří za jednu rozumnou cenu získají solidní výkon a možnost zahrát si všechny starší pecky z předchozích generací. Zvýšená cena nových PC grafik /pokud se potvrdí/ to jen podpoří.. Chápu, že můj názor se ortodoxním PCMR nelíbí, ale je to tak. :)
Aznohh 22.8.2020 at 19:17
Ja jsem prave o zpetne kompatibilite slysel nejdriv od MS. A co me potesilo, ze to plati i pro nove tituly, treba jako Valhalla, kterou muzu koupit na Xbone a pak ji parit na.Series X. Stejne ale s Xkem asi nebudu mit potrebu upgradu jeste tak rok a pul, nez budou hry na nove konzole.
KOCHREN
Podle me je to o zvyku. Kdyz jsem jako PCckar porizoval svoji prvni konzoli - PS3 - tak jsem gamepad nenavidel. ehem prvniho tydne tento problem zmizel a ja si naopak rikal, proc musim ovladat bry necim tak blbym, jako je klavesni e :D
Záleží jaká hra, já bych nikdy nehrál na gamepadu třeba FPS, takže tam mám jasno a vždy je hraju na PC, ale prakticky všechno ostatní co hraju už je ok a pro spoustu žánrů je vyloženě lepší gamepad, jako sporty, arkády apod.. hry typu Dark Souls hrát na čemkoliv jiným než gamepadu.. to je přímo nepředstavitelný.
Na konzole se myš a klávesnice myslím dělají, ale těžko se to někdy rozšíří, protože to jde proti základní filosofii konzolí, tj není to o krčení se někde u stolu, ale o tom, že zapadneš do gauče, nakopneš nechutně velkou TV a jedeš.
:D :D hlupáka jsi udělal akorát sám ze sebe ... kde že jsi mě načapal, blbečku? Ty mě tady buzeruješ, že si po sobě nepřečtu a co děláš ty? Já napsal 10-13 ... měl jsem na mysli cenu karet při vydání, to ještě žádná super nebyla, blbě jsem reagoval jen na tu snajperovu hlášku ... to, co potom děláš z toho ty, je ukázka klasického "čecháčkovství", snad nejhorší vlastnosti u kokotů podobných tobě ... kokot ve tvém případě není žádná urážka, za tu se nikomu omlouvat nebudu ...hloupý trolíku :D
no jistě, ty, ty, ty ... já vždycky jen reaguji, nikoho nenapadám sám od sebe ... já ty podělaný Newtonovy zákony nevymyslel ... pokud máš náhodou na mysli reakce na Snajpera, není to žádné napadání, jen na to blábolení už neumím jinak reagovat ... tady pan Kochren jebe do kdekoho taky málem nonstop, nereaguje přímo, přislintá svůj dementní pokřik jako "přidanou hodnotu" pod někoho jiného ... není den, kdy by se o někoho neotřel svojí špinavou tlamou, samozřejmě ani slůvkem nezasahuje do "vlastních" i kdyby napsali cokoliv ...
Ja vedel, ze se toho nekdo chytne. Psal jsen to, co Honza. Technicky a obecne vzato to kodovani je, naopak programovani je spis vytvareni posloupnosti instrukci za ucelem opakovatelneho a vzdy stejneho vytupu zavisleho na vstupu. Priste ale budu presnejsi a napisi neco jako “prevod videa z jednoho formatu do druheho” :P