Hlavní navigace

nVidia: DirectX 11 není důležitý

17. 9. 2009

Sdílet

Zdroj: Redakce

ATI již příští týden vydá své Radeony HD 5800, první grafické akcelerátory s podporou Direct3D 11. Nvidia bude mít svou odpověď hotovou až za několik měsíců a podle nejnovějších neověřených zpráv to má stát za to: zcela nová architektura (jako G80 v roce 2006) a výkon oproti novinkám od ATI s přehledem vyšší. Jediným skeptikem je jako vždy Charlie Demerjian, který tvrdí, že vzorky GT300 nedosáhly výtěžnosti ani dvou procent.

Každopádně, situace na trhu GPU bude za pár týdnů vypadat tak, že ATI bude mít karty s podporou DirectX 11 a Nvidia ne. A marketing zeleného týmu opráší osvědčenou taktiku: jednoduše bude tvrdit, že DirectX 11 není důležitý. Hádáte, že Nvidia bude oprávněně poukazovat na nedostatek her? Možná také, avšak hlavní argument zní, že rozhodujícím kritériem pro výběr grafického akcelerátoru nebude přínos hrubého výkonu, ale podpora technologií pro obecné výpočty (GPGPU), ať už CUDA, OpenCL nebo Direct Compute od Microsoftu. Nedávno se také Nvidia nechala slyšet, že díky podpoře PhysX je GeForce za $129 stále rychlejší, než nový Radeon za $399.

„Grafické akcelerátory jsou teď ve stejném bodě, jako kdysi procesory, když AMD začalo prosazovat, že nezáleží na frekvenci, ale na poměru výkon/watt,“ vysvětluje Michael Hara, který se u Nvidie stará o styk s investory. „Vysoké rozlišení a framerate je pěkné, ale to už máme, a zvýšení snímkové frekvence ze 120 na 125 nijak zásadně nezmění zážitek ze hry.“ Nvidia se proto soustředí na PhysX a Stereo 3D Vision, které dokážou učinit hru zajímavější. Hara dodává, že příští generace grafických akcelerátorů od Nvidie se zaměří více na výkon v obecných výpočtech než v grafických operacích. (Jen doufejme, že to není kulantně zaobalené „výkon bude stát za starou bačkoru“).

CS24

Tedy, DirectX 11 ne, GPGPU technologie ano. Paradoxně to je právě jedenáctá verze všemocného microsoftího API, která měla přinést jednotný standard pro obecné výpočty na grafických jádrech – Direct Compute. To ovšem nevyžaduje hardwarovou podporu DirectX 11, stačí desátá verze. Nvidia tvrdí, že Direct Compute a OpenCL podporuje stejně jako vlastní rozhraní CUDA, ačkoliv marketing s oblibou zdůrazňuje právě technologii, kterou konkurence nemůže nabídnout. A jen těžko by Nvidia mohla hodit přes palubu něco, do čeho investovala mnoho prostředků. Ale je existence rozhraní vázaného na akcelerátory jednoho výrobce dlouhodobě udržitelná?

Zdroj: X-bit labs, VentureBeat

Autor článku