nVidia GeForce GT 640M: první Kepler otestován – v Ultrabooku!

15. 3. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Nvidia, San Francisco, Kepler a perfektní Acer TimelineU

Nvidia minulý týden hostila v San Franciscu Editor's Day, velkou událost, ze které jsme si mimojiné odvezli notebook Acer Aspire Timeline Ultra M3.

O tomhle víceméně-Ultrabooku jste zhruba v té době mohli číst v souvislosti s jeho odhalením na CeBitu 2012. V jeho útrobách najdete jednu velmi překvapivou věc - dedikovanou grafiku Nvidia GeForce GT 640M, která staví na čipu GK108 (zřejmě). Ten je vyroben 28nm technologií a jeho architekturou je dlouho chystaný Kepler. Hned v úvodu říkám, že na to, že je tahle grafika vestavěná v 20 mm silném Ultrabooku, podává opravdu překvapivě vysoký výkon.

GeForce GT 640M

A protože nám Nvidia povolila už teď zveřejnit testy a specifikace, přinášíme vám menší test a představení. Vzhledem k tomu, že jsme notebook s touhle grafikou z celé České republiky dostali jen my, jde skutečně o exkluzivitu. NDA nám zatím brání říct cokoli obecného o architektuře, ale jinak je pro vás minirecenze Kepleru připravena už dnes.

Rovnou napíšu specifikace:

  Nvidia GeForce GT 540M Nvidia GeForce GT 640M
architektura Fermi Kepler
jádro GF108 GK108
výrobní proces 40 nm 28 nm
CUDA jader 96 384
takt jádra až 672 MHz až 625 MHz
takt pamětí až 3600 MHz efektivně až 4000 MHz efektivně
šířka sběrnice 128 bitů 128 bitů
typ pamětí DDR3 nebo GDDR5 GDDR3 nebo GDDR5
velikost pamětí až 2 GB až 2 GB
propustnost až 57,6 GB/s až 64 GB/s
DirectX DirectX 11 DirectX 11.1

Skutečně masivně se zvedl počet shaderů, resp. CUDA jader, a tím pádem celková početní síla GPU. S přechodem na 28nm výrobní proces by ale měla být GeForce GT 640M ještě úspornější než GT 540M. Tomu alespoň nasvědčuje její nasazení v takto tenkém přístroji, do kterého bychom GT 540M, která má TDP 35 W, nikdy nenacpali.

Mírně se zvýšila propustnost pamětí, i když třeba náš Aspire TimelineU M3 měl zřejmě model s pamětmi GDDR3. A jinak tu je změn mnoho, ale o nich až v představení architektury Kepler za pár dní.

Nejnovější GPU-Z ve verzi 0.5.9 nevyčte specifikace zrovna přesně. Korektně tu máme název grafiky, jejího výrobce, počet shaderů (CUDA jader) a pravděpodobně i informace o pamětech, na kterých se tady zřejmě docela šetřilo. Takty jinak nejsou správné a karta DirectCompute 5.0 samozřejmě podporuje.

Přímo na akci nám jeden představitel Nvidie pustil video Balttlefieldu 3 na max. detaily, plynule kolem 30 FPS, a potom všechny šokoval tím, že takhle hru prá zvládají i Ultrabooky. Ano, výkon je vysoký, a spotřeba klesla. S vychytaným Optimusem si může Acer bez problému dovolit na notebook nalepit pěknou nálepku „8 hours on battery“.

 

Něco ke specifikacím notebooku - grafiku máme bohužel spárovanou jen s Intel Core i5-2467M, což je jeden z pomalejších ULV čipů Sandy Bridge, dvoujádro na 1,6-2,3 GHz. Výkon opravdu není nijak valný a proto jsme si nemohli dovolit ndělat nějaká velká srovnání proti ostatním grafikám, protože je GT 640M v našich testech silně bržděna procesorem. Tak či tak - hrubý obrázek si určitě uděláte, jen myslete na to, že jiné notebooky, co jsou v grafu, mají často i dvojnásobně rychlé CPU a náš Kepler tak v některých testech nejede zrovna na plné otáčky.

Testoval jsem s ovladači ve verzi 296.11.

Pojďme se podívat na ty testy.

3DMark 06

3DMark 06

V testech už docela stařeček, šest let starý, ale stále docela populární benchmark, který docela dobře reflektuje výkon ve starších hrách. Bohužel - je výrazně zatížen výkonem procesoru, což v tomto případě těžce odepsalo naši GeForce GT 640M.

 

Testuji v základním nastavení, tedy v rozlišení 1280 × 1024 px.

3DMark 06
(body - vyšší je lepší)

Už tady je vidět, že i navzdory handicapu v podobě pomalého procesoru dává úspornější Kepler pěkně na frak Fermi v podobě GeForce GT 540M. Situace se má ale ještě jinak.

3DMark Vantage

3DMark Vantage

O dva roky novější benchmark od Futuremarku využívá DirectX 10 a už se moderním hrám přibližuje celkem reálně. Přesto je v celkových výsledcích silně patrný vliv procesoru, proto dávám dva grafy, ten druhý znázorňuje pouze GPU Score a grafiky pěkně řadí bez znatelného dopadu výkonu CPU.

Testuji opět v základním nastavení a v profilu Performance (1280 × 1024 px), výsledky jsou tedy ve tvaru Pxxxx.

3DMark Vantage
(body - vyšší je lepší)

 

 3DMark Vantage - GPU Score
(body - vyšší je lepší)

Zvláště druhý graf je skutečně velkolepý, v něm podle 3DMarku poráží GT 640M svou předchůdkyni o neskutečných 110 %! A i v prvním grafu ovlivněném výsledky procesoru jsou znát desítky procent výkonu navíc.

3DMark 11

3DMark 11

Nejnovější nástroj od Futuremarku staví na API DirectX 11 a výkon dnešních grafik reflektuje včetně spousty moderních technologií. Radeony v něm obvykle vycházejí nepatrně lépe, multi-GPU a více jader procesoru je zde velmi ceněno. Zkrátka vše mluví tak trochu proti Nvidii s ULV Core i5.

Testuji opět v základním nastavení profilu Performance, tj. rozlišení 1280 × 720 px. Výsledky jsou tedy opět ve tvaru Pxxxx. Znovu přidávám i graf výsledků Graphics Score, které pěkně řadí grafiky podle jejich výkonu bez velkého ohledu na procesor.

3DMark 11
(body - vyšší je lepší)

 

3DMark 11 - Graphics Score
(body - vyšší je lepší)

Jak jeden, tak druhý graf bez velké nadsázky souhlasí s 3DMarkem Vantage a tvrdí, že GeForce GT 640M je zhruba o 100 % výkonnější než GeForce GT 540M.

Far Cry 2

Far Cry 2

Far Cry 2 je starší hrou, ovšem stále dovede zejména notebookům dost protáhnout pérka. Vysoké detaily s anti-aliasingem prověří propustnost pamětí grafiky.

Testoval jsem v 1366 × 768 px, v DirectX 10, Small Ranch, na Ultra High detaily, resp. to nejvyšší, co šlo nastavit, s 4× MSAA. Zapisoval jsem průměr FPS ze dvou průchodů.

Far Cry 2
(FPS - vyšší je lepší)

Výkonový odskok už sice nedělá 100 % navíc, ale je stále velmi impresivní. Je vidět, že se zde podepsal částečně procesor a částečně taky poměrně nízká paměťová propustnost naší varianty GeForce GT 640M s GDDR3, kterou nepřemůže sebesilnější GPU.

 

Je zde celkem jednoznačně vidět, jaký obrovský rozdíl vnáší diskrétní grafika do Ultrabooku. Spodní pás totiž patří Zenbooku UX31E, který je vybaven mírně rychlejším procesorem s integrovanou grafikou, ale ta i přes své nasycení dvoukanálovými pamětmi podává jen malý zlomek výkonu všech ostatních karet, Kepleru obzvlášť.

World in Conflict

World in Conflict

World in Conflict je také starší hrou, stejně jako Far Cry 2 ale rozhodně není nenáročný a notebooky u něj na maximální detaily stále skomírají. Bohužel je velmi limitovaný procesorem, jak uvidíte. Hra staví na API DirectX 10 i 9.0c, my jsme testovali na DX10.

Nastavili jsme 1366 × 768 px, detaily very high (je v nich zahrnut i 4× MSAA), a v pokročilých volbách ještě přepnout AF na 16×.

World in Conflict
(FPS - vyšší je lepší)

 

Jak jsem řekl, karty jsou zde hodně limitovány procesorem. Můžeme vidět Radeon HD 7670M pod jasně pomalejším HD 6630M, jen kvůli použitému CPU. Ani pravděpodobně nejslabší procesor v grafu ale GeForce GT 640M nezabránil v tom, aby se ve složité RTS nevyšvihla na nejvyšší příčku s desítkami procent náskoku. Perfektní.

Závěr, povedl se Kepler?

Závěr

Kdo jste pročítali předchozí kapitoly, asi víte, na čem tu jsme. I po odečtení spousty marketingové nadsázky se Nvidii nová architektura očividně povedla, a zrovna v případě GeForce GT 640M bych řekl, že extrémně. Je sice trochu brzy vynášet ortel, když neznáme českou cenu notebooku, a troufám si odhadnout, že typicky ji budete nacházet na o trochu vyšších cenovkách než GT 540M.


Už jenom ze značení je ale každému jasné, že tohle je mainstream, jak má být, na což ukazuje i spotřeba čipu. Ta zřejmě oproti GT 540M o něco klesla, když už je kartu možné nasadit i do Ultrabooků. Z toho, co se dalo vidět na CeBitu, můžeme usuzovat, že bude GT 640M docela populární grafikou, viděli jsme ji i v „pravých“ Ultraboocích od Gigabytu a dalších noteboocích.

ICTS24

Vzhledem k podzimní zvěsti, že Apple opět mění výrobce grafik pro svoje MacBooky Pro, bych se nebál si i trochu zatipovat, že nějaký MacBook Pro ponese právě GT 640M. Pokud je to pravda, pochopitelně.

  • Suma sumárum - Nvidia oproti předchozí generaci v tomto případě mírně snížila spotřebu (alespoň TDP), což jí umožnilo se dostat do tenčích strojů než doposud, o desítky procent (až 100 %) zvýšila výkon, a očividně se jim to daří i prodat. S architekturou Kepler to minimálně u těchto levnějších čipů začíná vypadat poměrně růžově.