Nvidia GeForce GTX 1080 a GTX 1070 odhaleny. 16nm GPU GP104 je tu

7. 5. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Pokud jste měli včera po pracovním týdnu ještě dost páry, abyste zůstali vzhůru i po třetí hodině v noci, tak už to možná víte (pokud jste tuto oběť nepřinesli nějakým bohulibějším činnostem), ale včerejší živá „speciální akce“ Nvidie nezklamala ty, kdož čekají na nové grafické karty s 16nm GPU. Firma skutečně odhalila GeForce GTX 1080 a GTX 1070. Nejde sice o definitivní vypuštění, ale pro první model již byly zveřejněny detailní specifikace a už víme, kdy by tyto zatím papírové novinky měly být dostupné i fyzicky.

Obě karty jsou založené na čipu
GP104 s architekturou Pascal a dle tvrzení Nvidie mají
obě výkonem překonávat GeForce GTX Titan X. Ovšem teprve
uvidíme, v jakých benchmarcích je toto změřeno (GTX 1080 má
například být až dvakrát rychlejší ve „VR výkonu“), zatím
totiž žádné testy nejsou. Samotná architektura Pascal je údajně
ve hrách až dvakrát efektivnější co do spotřeby než Maxwell
a údajně až třikrát rychlejší, pokud by se porovnávalo
se žravějším Titanem X. Opět ale není řečeno, v jakých
testech takto skvělá čísla vychází.

Nvidia oznamuje GeForce GTX 1080 a GeForce GTX 1070 s architekturou Pascal
Nvidia oznamuje GeForce GTX 1080 a GeForce GTX 1070 s architekturou Pascal

GP104 má dle Nvidie 7,2 miliardy
tranzistorů (značně méně proti mamutu GP100),
velikost zatím ale potvrzena nebyla (takže odkážu jen na
neoficiální
odhad
). Hardwarově je podporováno DirectX 12 s „feature
levelem“ 12_1 a OpenGL 4.5. Karty jsou opatřené dvouslotovým
referenčním chladičem s poněkud „kubistickým“ vzhledem
a údajně také technologií vapor chamber – minimálně
tedy u GTX 1080, ale GTX 1070 by snad mohla mít stejný.

 

Nové výstupy, HB SLI

Pascal a GP104 přinášejí kromě
obligátního vyššího výkonu také pár důležitých technických
změn. Za prvé jsou to nové technologie výstupů. Dle specifikací
má GTX 1080 sice zatím certifikován jen DisplayPort 1.2, je ale
připravena již i na DisplayPort
1.3
a 1.4 (který již není tak
zásadní jako 1.3
, jelikož nezvyšuje fyzickou propustnost, ale
samozřejmě se počítá). Maximální rozlišení má dle specifikací být až 7680 × 4320 bodů, to je ale při 60 snímcích za vteřinu možné jen při podvzorkování 4:2:0 nebo s použitím dvou kabelů. Jedním kabelem a beze ztráty kvality by na DP 1.3/1.4 mělo být naplno možné jen rozlišení 5120 × 2160 bodů.

HDMI je dle specifikací na webu Nvidie
již ve verzi HDMI 2.0b, která však ještě nebyla oznámena (máme
zatím jen HDMI
2.0a
), podle tohoto
by ale asi také mělo jít o přidávání nových „soft“
funkcí nad nezměněnou fyzickou vrstvou zavedenou v HDMI 2.0.
Kromě toho GPU bude mít i dual-link DVI-D. Podpora analogového
výstupu byla zdá se již zcela vypuštěna.

Druhá změna je v provedení SLI.
To zdá se stále používá konektory na hřbetu karty (na kartě
jsou dva), ovšem jejich formát byl změněn a tato GPU budou
vyžadovat nové můstky s vyšší propustností označené
„HB“. Ty možná bude Nvidia i přímo prodávat, jelikož
se už objevila i fotografie můstků, vyvedených opět
v pseudokubistickém stylu. HB SLI s těmito můstky má
mít dvakrát vyšší propustnost než komunikace na starších
kartách.

HB SLI můstky od Nvidie
HB SLI můstky od Nvidie

 

GeForce GTX 1080

A teď již k oběma novým
modelům. První jde na svět GeForce GTX 1080 – její
vypuštění (a patrně také zveřejnění recenzí) má
proběhnout 27. května, tedy ještě v předvečer
Computexu. Tato karta by údajně mohla nabídnout výkon lepší
o 65 % proti GTX 980 a o 20–25% lepší než
GTX Titan X. V praxi by se ovšem změna výkonu měla
lišit hru od hry, jak je obvyklé.

GP104 bude mít v této kartě
2560 stream procesorů a zřejmě 160 texturovacích jednotek
(ještě nepotvrzeno). Referenční základní takt je 1607 MHz
a takt Boostu je vysokých 1733 MHz. Turbo má běžet na
novější implementaci GPU Boost 3.0. Teoretický výkon v FP32
je 9 TFLOPS, výkon v FP16 či FP64 uveden nebyl. Karta má
mít TDP 180 W, což bude obstaráno jedním osmipinovaným
přikrmovacím konektorem.

GeForce GTX 1080
GeForce GTX 1080

Přímo specifikace Nvidie nehovoří
o počtu rasterizačních jednotek, ale dle AnandTechu jich asi
má být 64. GPU obsahuje 256bitovou sběrnici, jež je kompatibilní
s pamětmi GDDR5 i s GDDR5X,
které při stejném reálném taktu na jeden pin přenesou
dvojnásobek dat za takt, takže mají dvojnásobnou efektivní
kapacitu či, jak zde obvykle laicky píšeme, „efektivní takt“.
GeForce GTX 1080 bude skutečně vyzbrojena GDDR5X, celkově
v kapacitě 8 GB, a to s reálným taktem 1250
MHz (jako 5GHz GDDR5). Pro GDDR5X to vychází na „efektivní takt“
10,0 GHz a teoretickou propustnost paměťového subsystému 320
GB/s.

Současné čipy Micronu už údajně mají běžet oficiálně
i na 12,0 GHz, možná ale byl problém s dodávkami
a využívají se i horší jinak nevyhovující exempláře,
nebo není řadič GP104 na tomto taktu dost stabilní. Možná je
důvodem i spotřeba, nebo Nvidia jen nechává rezervy.

 

 

27. května (ale možná
s vysokohorskou přirážkou)

A nyní to skoro hlavní: cena.
Oficiálně začíná GeForce GTX 1080 na 599 dolarech, což při
aktuálním kurzu koruny a 21% DPH znamená zhruba 17 200
Kč (a na Slovensku či jinde v eurozóně 636 €).
GTX 1080 tedy startuje zase za vyšší cenu než GTX 680 a poté
GTX 980. Jak již bylo řečeno výše, definitivní uvedení
a zřejmě také dostupnost karet v obchodech má nastat
27. května.

Je zde ovšem určitá zvláštnost
a háček – zdá se, že tato cena se netradičně týká
nereferenčních karet. Onen referenční chladič, který vidíte na
fotkách, se má údajně týkat jen karet zvláštní „Founders
Edition“. Zda u nich budou i nějaké jiné odlišnosti
či bonusové příslušenství nevíme, jeden rozdíl ale údajně
má být právě v tom, že je použit referenční chladič.
Tato karta má být výrazně dražší, přijde rovnou na 699 dolarů
(20 050 Kč, 742 €). Je to poněkud zvláštní,
neboť nereferenční chladiče s více axiálními ventilátory
obvykle poskytují větší ticho i nižší teploty a karty
často nabízejí rovnou i tovární přetaktování. Pokud
ovšem nechcete radiální profukovač kvůli situaci ve skříni
nebo SLI, pak vás (fanouškovská?) přirážka trápit nebude.
Možná, že se dokonce objeví i alternativní chladiče v
tomto stylu, jako měl
Asus pro GTX 970
.

Zrada by mohla být v onom datu
uvedení. Nvidia totiž podle webu AnandTech na onoho 27. května
slibuje právě karty „Founders Edition“. Je tedy možné, že
k tomuto termínu budou dostupné jen tyto předražené (dle
mého skromného názoru) edice za dvacet tisíc a na rozumnější
nereferenční verzi se bude muset čekat. Nvidia možná doufá, že
tím zvýší tržby v době nejvyšší poptávky a zároveň
trošku zmírní možný nedostatek karet v obchodech, který by
teoreticky mohly způsobit paměti GDDR5X, jejichž výroba teprve
začíná. (To ale jen spekulujeme.)

 

GeForce GTX 1070

Vzhledem k ceně bude patrně
značně populárnější levnější nižší model GTX 1070 (bylo
to tak alespoň s GTX 970). K té toho Nvidia ale zatím
moc neprozradila, dost možná i proto, aby neubírala pozornost
modelu GTX 1080. Očesaný model má již paměti GDDR5. Takt je
zatím nepotrvzen, ale můžeme asi doufat v 8,0 GHz; kapacita
je již oficiálně 8 GB. Jediné, co dále víme, je teoretický
hrubý výkon 6,5 TFLOPS. Na základě toho by karta tedy nabízela
odhadem asi 72 % výkonu modelu GTX 1080, čehož bude asi
„dosaženo“ nižšími takty a zároveň deaktivováním
části výpočetních jednotek.

GeForce GeForce GTX 1070
GeForce GeForce GTX 1070

I zde bude Nvidia chtít více než
za předchozí generace karet a také bude líčit na fanoušky
referenčního chladiče pomocí verze „Founders Edition“. Ta
bude stát 449 dolarů (ČR: 12 900 Kč, Eurozóna: 477 €).
Karta má jít na trh 10. června a podle AnandTechu to
z tiskové zprávy opět vyznívá tak, že tento den budou
k dipozici jen tyto karty pro tyto „founders“ (s trochou
štiplavosti by se možná dalo říct, že jsou to spíš
„funders“). Ovšem i normální verze bude stát více, než
GTX 970, její oficiální cena je 379 dolarů, tedy u nás
10 900 Kč, pro ty, kdož platí eurem, by to bylo 402 €.

 

16 nm: tak jsme se dočkali

I s ohledem na výhrady
směrem k cenám (zejména u oněch „speciálních“
karet, ale i u základních modelů) ale Pascal zatím
vypadá na poměrně výrazné výkonnostní zlepšení oproti 28nm
kartám, zejména vysoké takty by měly značně pomoci. Podle
dosavadních informacím nebude AMD ve své vlastní 14nm řadě
letos mít přímý protějšek těchto modelů, neboť jeho čipy
Polaris
10 a Polaris 11
míří na nižší výkonové a cenové
třídy a jde o fyzicky značně menší GPU. Výkonově
tedy karty asi budou bez konkurence, neboť 14nm highend přijde
asi až v novém roce
.

ICTS24

14nm Radeony na nižších příčkách
žebříčku by za jistých okolností mohly soutěžit směrem
nahoru lepším poměrem cena výkon, pokud jim AMD nasadí dobré
ceny – tak dobré, že by příplatek za rychlejší GP104 byl
vnímán jako neadekvátní. Teoreticky by mohla nastat situace jako
v době karet GTX 280, kdy Nvidia byla nucena snížit na
tehdejší dobu vysoké počáteční ceny kvůli atraktivním
Radeonům HD 4850/4870, ačkoliv měla vyšší absolutní výkon.
Otázka však je, zda je při současné pozici Nvidie a marketingové
síle značky GeForce takový scénář letos vůbec možný. Nicméně
to by se mělo vyjasnit během několika týdnů.

Zdroje: VideoCardz, Nvidia (1, 2),
AnandTech