Poslední dobou je mezi nejen mobilními grafikami takové suché období. Poslední generace, GeForce řady 900, tu s námi jsou už téměř rok a půl, a všechny jsme si je už poměrně dávno stihli otestovat.
Na konci září ale Nvidia uvedla jednu specialitu – „desktopovou“ GeForce GTX 980 pro notebooky. Podle Nvidie jde o stejnou grafiku jakou je klasická GeForce GTX 980, jak ji známe ze stolních počítačů. Dnes v grafech vedle sebe uvidíte desktopovou GTX 980 i mobilní GTX 980, nebo třeba GTX 980M.
Nvidia u této novinky dokonce povolila a podporuje přetaktování grafiky včetně změny napětí. Na notebooku je předinstalována jednoduchá utilita pro taktování. Stejně jako u procesoru to ovšem považujeme za špatný nápad – notebook je ve hrách hlučný i na základních taktech a teploty nejsou nejlepší.
Nvidia GeForce GTX 980 v notebooku
Parametry
Grafika staví na 28nm čipu GM204. Ten má aktivních plných 2048 CUDA jader (= shaderů). Takt jádra je 1064 MHz. Pamětí je 8 GB GDDR5 na 256bitové sběrnici. Efektivní takt VRAM činí 7 GHz, což dává dohromady propustnost 224 GB/s. Karta má TDP kolem 150 W.
Parametry jsou tedy prakticky identické jako u desktopové verze karty – ta mobilní se ovšem tradičně zapojuje do slotu MXM.
Naše grafika je v referenčním nastavení přetaktovaná na 1190 MHz na jádře s GPU Boostem až k 1227 MHz.
Testovací sestava a metodika
Testovanou sestavou byl notebook Eurocom Sky X9, v něm najdete kromě mobilní GeForce GTX 980 také desktopový procesor Core i7-6700K, 16 GB RAM DDR4 a dvě 256GB NVMe SSD v zapojení RAID0. Ostatní grafiky byly testovány na jiných strojích. Procesor je v grafech vždy uveden, ostatní komponenty by neměly mít zásadní vliv na výsledky.
Používali jsme ovladače ve verzi 354.09 WHQL, starší grafiky mají ovladače aktuální v době jejich testu.
Průměr je počítán z procentuálních poměrů výkonu ve hrách a benchmarcích:
- 3DMark 11
- 3DMark: Fire Strike
- Aliens vs Predator
- Batman: Arkham Origins
- Battlefield 3
- Bioshock Infinite
- Crysis 2
- Crysis 3
- Far Cry 2
- Mafia II
- Metro: Last Light
- Sleeping Dogs
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- Tomb Raider
- World in Conflict
Far Cry 2, Mafia II a World in Conflict z metodiky vyřazujeme, nyní jsme v nich již neměřili. Jsou ovšem stále součástí srovnání starších grafik. Relativně nově v metodice jsou naopak Batman: Arkham Origins, Sleeping Dogs a Tomb Raider.
Srovnání funguje tím způsobem, že jedna grafika (v dnešním testu jí je GeForce GTX 860M) představuje referenční hodnotu = je testována ve všem – staré i nové metodice. Starší karty mají procentuální výkony odvozené z výsledků ve staré metodice, novější karty z výsledků v nové metodice. Poměry jsou následně zprůměrovány. Nulové hodnoty nejsou započítány. Také nejsou započítány výsledky s použitím proprietárních technologií, jako je Nvidia PhysX.
3DMark 11, 3DMark
3DMark 11
Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Fire Strike
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.
Aliens vs. Predator, Batman: Arkham Origins
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Batman: Arkham Origins
Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.
Battlefield 3, Bioshock Infinite
Battlefield 3
Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.
Nastavení jako vždy - Ultra, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.
Bioshock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Crysis 2, Crysis 3
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Crysis 3
V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.
Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.
Metro: Last Light, Sleeping Dogs
Metro: Last Light
Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.
Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)
Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
Tomb Raider (2013)
S loňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni.
Průměrný výkon, závěr
Průměrný výkon
Na závěr tradiční zavádějící graf průměrného výkonu, k němuž budu mít níže i pár připomínek.
Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Batman: Arkham Origins, Battlefield 3, Bioshock Infinite, Crysis 2, Crysis 3, Far Cry 2, Mafia II, Metro: Last Light, Sleeping Dogs, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider a World in Conflict.
Jak vidíme, mobilní GeForce GTX 980 si s tou desktopovou nijak nezadá, ba ji dokonce překoná. Výkonový nárůst je způsoben vyššími takty GPU u mobilní verze a částečně také novějšími ovladači (stolní GTX 980 jsme testovali už před řadou měsíců).
Výsledný rozdíl je dokonce typicky větší než jen 2 %, co uvádí graf. Někdy jsme naměřili dokonce 19 %. Mobilní GTX 980 a také GTX 980M s Core i7-6820HK byly ve srovnání s ostatními grafikami mírně znevýhodněny. V obou těchto nejaktuálnějších testech se nám totiž na Windows 10 nepodařilo spustit test ve Sleeping Dogs, kde snímková frekvence jde s výkonem prudce nahoru, a který je tudíž zdrojem značného množství „průměrných procent“.
Nutno podotknout, že zatímco GTX 980 do slotu PCI Express jsme testovali v referenční verzi, její notebookovou sestru ze slotu MXM máme přetaktovanou. Zpravidla budou takty na desktopových kartách vyšší a rozdíl tak bude spíše opačný.
Závěr
Místo pro závěr bude zejména u recenze notebooku, kterou máme rozepsanou, a kde si shrneme mnohem více aspektů. Dnes jen čistě grafika z hlediska výkonu a pozice na trhu:
GeForce GTX 980 pro notebooky je bezpochyby špičkovou kartou. Oproti už tak velice silné GTX 980M dostaneme s GTX 980 zhruba o 35–40 % vyšší výkon. TDP kolem 150 W se v notebooku dá stále uchladit relativně rozumně, cena je nasazena vysoko, což je ale pochopitelné.
Nvidia GeForce GTX 980 má podle Nvidie dost síly pro hry v 3D VR pohledu.
Nevýhodu grafiky vidím v jejím pozdním a silně omezeném příchodu na trh. Mobilní GeForce GTX 980 je v podstatě labutí písní architektury Maxwell. Investice do ní je extrémní, požadavky na chlazení taktéž. Už za pár měsíců ale na trh v mnohem širších počtech vtrhnou grafiky postavené na tranzistorech FinFET, např. architektura Nvidia Pascal. S těmi by se poměr výkon/watt, v noteboocích tak důležitý parametr, mohl klidně zdvojnásobit.
Proto v herních noteboocích stále vidím jako maximální rozumnou volbu stále GeForce GTX 980M. Na té si zahrajete prakticky vše dle libosti – a to tišeji a úsporněji. Pro případné hraní v budoucnu vás čekají nové, mnohem lepší grafiky než ty současné.