Nvidia dnes v 15:00 odtajnila své dvě nové grafické karty do notebooků. Nové GeForce GTX 980M a 970M staví na velkém jádře GM204 architektury Maxwell.
Díky lepšímu poměru výkon/watt nás tak čekají herní notebooky, které se stolním počítačům přiblíží zase o něco více. Nvidia se ve svých materiálech chlubí, že zatímco GeForce GTX 480M dosahovala zhruba 40 % výkonu GTX 480, model GTX 980M poskytne 80 % síly GTX 980.
Včera jsme vydali test desktopových grafik:
Obě grafiky už zařizujeme na test, který vás čeká už možná příští týden. Dnes se v článku podíváme na specifikace a novinky pro notebooky. Obecná technologická vylepšení jádra GM204 jsem si zčásti vypůjčil z výše odkazovaného Mirkova článku.
V tabulkách jsem srovnal každou z karet proti třem obdobně značeným modelům poslední generace:
GeForce GTX 680M |
GeForce GTX 780M |
GeForce GTX 880M |
GeForce GTX 980M |
|
Architektura | Kepler | Kepler | Kepler | Maxwell |
Jádro | GK104 | GK104 | GK104 | GM204 |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Tranzistorů | 3,54 mld. | 3,54 mld. | 3,54 mld. | 5,2 mld. |
CUDA jader | 1344 | 1536 | 1536 | 1536 |
Takt jádra | 720+ MHz | 823+ MHz | 954+ MHz | 1038+ MHz |
Paměť | 4 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 4–8 GB GDDR5 | 4–8 GB GDDR5 |
Takt paměti | 3600 MHz | 5000 MHz | 5000 MHz | 5000 MHz |
Šířka sběrnice | 256 b | 256 b | 256 b | 256 b |
Propustnost pamětí | 115,2 GB/s | 160 GB/s | 160 GB/s | 160 GB/s |
DirectX | 11.0 | 11.0 | 11.0 | 12 |
Zatímco GTX 880M obsahovala plně aktivované jádro GK104, Nová GeForce GTX 980M má v GM204 zapnutých „pouze“ 1536 z celkových 2048 CUDA jader. Díky vyššímu taktu a vyšší efektivitě architektury Maxwell (podtržené mnohem více tranzistory v jádře) bude ale GPU zřejmě výrazně výkonnější. Paměťově zůstává novinka stejná – až 8 GB GDDR5 na 5 GHz přes 256bitovou sběrnici.
U sedmičkových modelů můžeme mezi GTX 670M a 970M pozorovat mnohem rapidnější růst parametrů:
GeForce GTX 670M |
GeForce GTX 770M |
GeForce GTX 870M |
GeForce GTX 970M |
|
Architektura | Fermi | Kepler | Kepler | Maxwell |
Jádro | GF114 | GK106 | GK104 | GM204 |
Výrobní proces | 40 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Tranzistorů | 1,95 mld. | 2,54 mld. | 3,54 mld. | 5,2 mld. |
CUDA jader | 336 | 960 | 1344 | 1280 |
Takt jádra | 598 MHz | 811+ MHz | 941+ MHz | 924+ MHz |
Paměť | 3 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 3–6 GB GDDR5 | 3–6 GB GDDR5 |
Takt paměti | 3000 MHz | 4000 MHz | 5000 MHz | 5000 MHz |
Šířka sběrnice | 192 b | 192 b | 192 b | 192 b |
Propustnost pamětí | 72 GB/s | 96 GB/s | 120 GB/s | 120 GB/s |
DirectX | 11.0 | 11.0 | 11.0 | 12 |
Opět se nenechte zmást menším počtem shaderů na nižším taktu – Maxwell z toho vyždíme vyšší výkon než Kepler. GeForce GTX 970M jde parametrově ve šlépějích GTX 870M – výrazně ořezanému jádru GM204 sekunduje až 6 GB paměti GDDR5 na 192bitové sběrnici.
Specifikace máme za sebou, co ale nové grafiky přináší technologicky?
Zajímavosti, vylepšení a notebooky
Nvidia se v prezentaci soustředí na zmenšování mezery mezi herním notebookem a stolním PC. Oproti svému desktopového protějšku nabízely mobilní grafiky zpravidla celkem malou část výkonu. Tento rozdíl se ale s posledními generacemi zmenšuje a GeForce GTX 980M by měla prý dosahovat přibližně 80 % výkonu GTX 980.
S novým highendem přichází výrazně vyšší výkon, nové GeForce jsou tak stavěné pro použití v rozlišeních nad Full HD. Oproti první mobilní grafice řady Kepler, GTX 680M, je model GTX 980M výkonnější přibližně o 100 %. Řadu her si pak na notebooku zahrajete i v 2560 × 1440 px v Ultra detailech.
K čemu jsou ale taková rozlišení dobrá, když většina herních strojů má nadále jen Full HD panel? Tento nepoměr zajímavě využívá technologie Dynamic Super Resolution (DSR). Jestli si ještě pamatujete Tobiášův článek Screenshoty z počítačových her jako druh vizuálního umění, pak určitě víte, že metoda známá jako downsampling z vcelku dnes už běžných her jako Skyrim či Dark Souls lze díky vykreslení ve vysokém rozlišení (např. 4K) a následnému zmenšení na běžných 1080p získat opravdu zcela jiný vjem. Bez aliasu a s mnohem lepším vykreslením detailů zkrátka hry vypadají nesrovnatelně lépe i na rozlišením už neoslňujícím monitoru. Podmínkou samozřejmě je, aby ve hře měla grafická karta dostatečnou výkonnostní rezervu a před zapnutím náročného DSR potřebujete násobky plynulé snímkové frekvence.
Na screenshotech níže si můžete srovnat Battlefield 4 ve Full HD a v 4K DSR na Full HD displeji:
Zajímavá je také nová metoda vyhlazování. Především kvůli velmi vysokým rozlišením (4K) přidává Nvidia nový režim anti-aliasingu označený jako MFAA (Multi-Frame sampled AA). Výsledky se podobá čtyřnásobnému multi-samplingu (MSAA), ale náročností na výkon spíše jen dvojnásobnému. Funguje na principu kombinování pozic vzorků z více snímků (frames) a připomíná třeba tehdejší ještě ATI představený Temporal Anti-Aliasing.
S čipem GM204 Nvidia uvádí technologii Voxel Global Illumination (VXGI), která slibuje realistický výpočet osvětlení scény v reálném čase, a to jak přímého, tak nepřímého. Do podrobností zde nebudeme zabíhat, můžete si je přečíst v materiálech Nvidie (zde a zde).
Vše by mělo fungovat díky aproximaci objektů do sad malých „kostiček“ (voxelů), s nimiž se potom odražené světlo vyhodnocuje. GM204 používá k akceleraci těchto výpočtů funkce z DirectX 11.3, implementace Voxel Global Illumination je tedy závislá na hardwaru tohoto čipu a na starších GPU nepojede. Podporu pro VXGI Nvidia nyní přidává do svých knihoven GameWorks, takže by ji vývojáři již brzy měli mít možnost vyzkoušet. Ještě do konce roku by se také měla objevit například v Unreal Enginu 4.
S Gameworks chystá Nvidia také nějaké proprietární technologie do zajímavých nových her v následujících měsících:
Výrazného zlepšení se dočkala i funkce Battery Boost. Nyní můžete optimalizovat hru pro hraní na baterii jediným kliknutím v GeForce Experience. Zatímco dříve byla třeba GeForce GTX 680M silně omezená nedostatečným příkonem, který baterie byla schopná dodat, nově může GTX 980M upravit nejen parametry her pro optimálnější náročnost, ale také svoje TDP. Výsledkem má být mnohem vyšší snímková frekvence i výdrž na baterii při hraní a to za cenu pouze mírného zhoršení detailů.
Na papíře vypadají nové GeForce tradičně dobře, ale s hodnocením počkáme až na vlastní test. Ten by mohl přijít už vcelku záhy, pozítří budeme mít na stole MSI GT72 s GeForce GTX 980M a pokoušíme se sehnat i Asus G751 s GTX 970M.