Hlavní navigace

Nvidia GeForce GTX 980M: absolutní špička v noteboocích (test)

13. 10. 2014

Sdílet

Zdroj: Redakce

GeForce GTX 980M, MSI GT72 a metodika

Nvidia v úterý odpoledne odhalila dvě nové mobilní grafické karty. Do notebooků přichází architektura Maxwell ve své zatím nejsilnější podobě – jádře GM204. GeForce GTX 970M a 980M staví na stejném GPU jako jejich příbuzné ze stolních počítačů a jak jsme viděli v testu, Maxwell nabízí zejména lepší poměr výkon/watt. Což se v noteboocích právě hodí.

Na recenzi jsme si rychle domluvili MSI GT72, výborný herní notebook s GeForce GTX 980M. Asi není tajemstvím, že jde o současně nejvýkonnější mobilní grafiku na trhu. Překvapí ale i úspornější provoz oproti GTX 880M. Recenzi notebooku přineseme brzy, s předstihem dnes vydáváme test grafické karty.

Nvidia GeForce GTX 980M
MSI GT72 2QE

Testovací sestava a metodika

Testovaná sestava zahrnuje procesor Intel Core i7-4710HQ, tedy čtyřjádrový Haswell na 2,5–3,5 GHz, 16GB RAM a 256GB Super RAID 3 – 2 SSD v poli RAID0. Ostatní grafiky v testu byly testovány v jiných strojích. Procesor je v každém grafu uveden, RAM bylo vždy minimálně 8 GB a úložiště by nemělo mít na výsledky velký vliv (téměř vždy alespoň hybridní disk).

Nvidia GeForce GTX 980M

Používali jsme ovladače ve verzi 344.24 WHQL, starší grafiky mají ovladače aktuální v době jejich testu.

Průměr je počítán z procentuálních poměrů výkonu ve hrách a benchmarcích:

  • 3DMark 11
  • 3DMark: Fire Strike
  • Aliens vs Predator
  • Batman: Arkham Origins
  • Battlefield 3
  • Bioshock Infinite
  • Crysis 2
  • Crysis 3
  • Far Cry 2
  • Mafia II
  • Metro: Last Light
  • Sleeping Dogs
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
  • Tomb Raider
  • World in Conflict

Far Cry 2, Mafia II a World in Conflict z metodiky vyřazujeme, nyní jsme v nich již neměřili. Jsou ovšem stále součástí srovnání starších grafik. Relativně nově v metodice jsou naopak Batman: Arkham Origins, Sleeping Dogs a Tomb Raider.

 

Pokud některý výsledek chybí, není do výsledného průměru započítáván, tedy výsledek neovlivňuje. Výsledky s použitím proprietárních technologií (PhysX) započítány nejsou. 3DMark Vantage, který obvykle používám také, se nepodařilo absolvovat kvůli technické chybě, s výsledky z něj tak tentokrát není počítáno vůbec.

3DMark 11, 3DMark

3DMark 11

Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

 

3DMark: Fire Strike

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.

Aliens vs. Predator, Batman: Arkham Origins

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Batman: Arkham Origins


Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.

 

 

Battlefield 3, Bioshock Infinite

Battlefield 3

Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.

Nastavení jako vždy - Ultra, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.

Bioshock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.

 

     

Crysis 2, Crysis 3

Crysis 2

CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.

Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.

 

Crysis 3

V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.

Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.

Metro: Last Light, Sleeping Dogs

Metro: Last Light

Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.

 

 

Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)

Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.

    

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider

Stalker: Call of Pripyat


Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

Tomb Raider (2013)

S loňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni. 

    

 

Průměrný výkon, závěr

Závěr

Zatímco mezi GeForce GTX 680M, 780M a 880M jsou rozdíly kolem 10–20 %, nová generace z řady vybočuje. GeForce GTX 980M nabízí oproti své předchůdkyni více než třetinu výkonu navíc. Stejně jako kdysi Kepler, i Maxwell dnes přináší do notebooků výrazné zvýšení výkonu i snížení spotřeby.

Nvidia GeForce GTX 980M
Nvidia GeForce GTX 980M

Provozní vlastnosti jsem si nechal do recenze notebooku. MSI GT72 je opravdu mimořádný herní přístroj, jeho recenzi si tak nenechte ujít.

Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Batman: Arkham Origins, Battlefield 3, Bioshock Infinite, Crysis 2, Crysis 3, Far Cry 2, Mafia II, Metro: Last Light, Sleeping Dogs, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider a World in Conflict.

CS24

Na papíře vypadaly nové GeForce pěkně, realita je podobná. Stejně jako GeForce GTX 980 a 970 ze stolních PC i protějšek z notebooku mile překvapil. Při relativně nízkém hluku i zahřívání je herní výkon opravdu slušný a dotahuje i třeba SLI dvou GeForce GTX 870M. Z hlediska grafické karty tak můžu jakýkoli notebook s GeForce GTX 980M doporučit.

Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M Nvidia GeForce GTX 980M