Tím pádem ale vznikne obrovská mezera mezi 3060 a 3060Ti. Čekal jsem, že tahle karta bude mít výkon někde mezi 2070 a 2070S. Místo toho to vypadá na nahrazení modelu 2060 Super, takže nVidia musela porovnávat se starší kartou, aby jí to do tabulky pěkně vyšlo. Upřímně RTX2060 není na dnešní hry zrovna zázrak, pro FullHD při maximálních detailech na 60FPS to chce právě alespoň 2060S (těmi modely Super, kdy ještě nevyšly u všech karet, udělala nVidia ve značení a porovnávání pěkný bordel) a stejně je třeba jít v některých hrách s něčím dolů pro těch 60 snímků. Což jsem předpokládal, že už po čtvrté 60 generaci nepostihne (1060, 2060, Super, 3060), že FullHD a 60FPS je už rozlišení/frekvence, které grafiky překonaly a střední třída si s ním poradí levou zadní, přece jenom po 5 letech to nejsou očekávání nereálná. Že už se díváme po vyšších metách, zejména když 4K televize pod 20 tisíc jsou na trhu už přes 5 let, tak že střední třída karet bude už pošilhávat po QHD rozlišení. Tak hlavně ať na krabici opět stojí - jak to tam je už od 1060 - 4K ready...
České MSRP je nakonec 8 800 Kč, viz stránky Nvidie: https://www.nvidia.com/cs-cz/geforce/graphics-cards/30-series/rtx-3060-3060ti/
V odstavci o TDP je jinak menší překlep, TDP je o 10W vyšší proti dva roky staré RTX 2060:
"Co víme, je TDP. Je stanovené na 170 W, což je o 30 W nižší, než jaké dosahuje RTX 3060 Ti, ale o 10 W více než u dva roky staré RTX 3060."
"RTX 3060 má tyto specifikace: GPU obsahuje 3584 shaderů"
Pekné tieto čísla všeobecne u Ampere, ked napr. aj tu ten výkon tomu v skutočnosti neodpovedá a ono to je rátané ako 1792x2 ... potom majú tie krásne TFLOPs ktoré nikde nevidieť. Len jasne 1792 shaderov by oproti starej RTX 2060 (1920 shaderov) a RTX 2060 Super (2176 shaderov) vyzeralo blbo. Také fejky ...
"Ampere shader (TFLOP) appears only about half as powerful as a Turing shader (TFLOP)" bo zdvojili len tie FP32 jednotky a bottleneck je niekde inde takže to nikdy nemôže byť realne 2x
Neřekl bych, že má ten shader sám o sobě nižší výkon. Ono je tam jednak, že to není zdvojení pro všechny operace. Už Turing měl ty shadery navíc pro celočíselné operace vedle FP32, takže dejme tomu, že měl virtuálně něco 1,3× výhodu proti Pascalu, kdežto Ampere může proti Pascalu dosáhnout maximálně 2× (2× proti Turingu by se stalo jenom, kdyby se počítaly jenom FP32 operace a žádné jiné).
Tudíž škálování může být maximálně třeba 1,5-1,6× proti Turingu a to by byl úspěch. Pak se k tomu přidává to, že třeba může být bottleneck jinde (cache, ROP) a asi není výjimka, že když počet shaderů šel nejednou tak drasticky nahoru, tak častěji nejsou plně využité.
Paradoxně to trochu připomíná GCN v letech 2012-2015. Víc shaderů, víc TFLOPS, ale konkurence má architekturu s podobným výkonem při menším počtu jednotek.
njn ... taky mi uniká smysl toho množství paměti u tak slabé karty ... ale tohle neuniklo...
"CNBC reports that Bob Swan, Intel CEO will step down on February 15th ...VMWare CEO Pat Gelsinger will take over the position, sources told Faber. Intel’s stock was up about 7% following the news."
--- že by svítalo na lepší?
Je to proste od nVidie nezvykle dosť výpočetne orientovaná architektúra. Toto ako píšete robila skorej ATI/AMD. Zreje už potrebovali vymeniť dosť starú na profi výpočty orientovanú Volta arch. Prečo nešli cestou čisto vypočetná arch do profi a herná arch samotne ako to už robí aj AMD neviem. Možno s tým naopak nové verzie herných enginov do budúcnosti rátajú a bude ten 2x efekt. Bude tzv. dozrievať :D
Ale vždyť Saruman má pravdu. FE edice nyní nelze v ČR koupit, NV je nenabízí.
Sama NV uvádí na webu ceny např. "již od 8800,-" a dává odkaz na koupi na cz eshopy s nereferenčkama... ony totiž ty základní nereferenčky mají podle ceníků stát stejně jako FE, ale nestojí a jen tak stát nebudou, přesně jak napsal Saruman.