Mineři vykoupí 10GB verze a 20GB verze zbydou pro hráče. ;)
BTW MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio dle recenzí krásná karta, na ten výkon špičkové provozní vlastnosti.. když si člověk vezme, že nad tímhle bude ještě 3090, tak to bude teprve masakr. Jen ta spotřeba jako dvě 1080 v SLI...
Pořád si myslím, že RTX3080 20GB bude mít smysl hlavně pro profi využití, kde byla vždycky dračka o Titany s dvojnásobnou VRAM, ale pro hraní to nepřinese kýžený benefit v příštích několika letech (určitě ne ve 1440p, ve 4K už je to spornější).
Zaprvé si pořád většina lidí neuvědomuje, že to co ukazují SW jako GPU-Z není v mnoha případech skutečně spotřebované množství VRAM, ale tzv. "assigned memory", kterou si herní engine "rezervuje", ale běžným nástrojem už nezjistíte, kolik z toho reálně pak hra potřebuje. Vícekrát to rozebírali a vysvětlovali třeba na GamersNexus. Na zjištění reálné spotřeby VRAM potřebujete speciální nástroje, které to dokážou zjistit na úrovni enginu hry. Např. třeba některé hry od Ubisoftu jsou známé tím, že si takle zaberou téměř celou VRAM, ikdyž by potřebovali mnohem méně.
Zadruhé zvýšená propustnost G6X u RTX2080 o něco snižuje reálnou potřebu VRAM oproti G6, nemluvě o G5X u zmíněné 1080Ti.
A za třetí nové konzole - jak Xbox X tak PS5 - mají z těch 16GB G6 vyhrazených cca těch 10GB jako VRAM a všichni dobře víme, že 3A hry jsou primárně optimalizované na konzole a pro PC se akorát udělá možnost o něco větších/menších detailů a vypnutí/zapnutí nějakých efektů. Sice za 3-4 roky tu můžou být vylepšené verze konzolí s 24/32GB paměti, ale minimálně do té doby nikdo nebude vyvíjet hry, které by 10GB rychlé VRAM nějak podstatně omezovalo ani ve 4K.
A většina lidí, kteří kupují grafiky této třídy, stejně upgraduje alespoň každou druhou generaci, tzn. každé 4 roky cca.
Pro hraní ve 4K přesto chápu, že bude na zvážení jestli přeci jen nejít do té 20GB verze, kdo máte ale herní 4K/120Hz monitor, tak vzhledem k jejich cenám a nárokům her už asi stejně půjdete spíš po RTX3090. :D
Já na 1440p/144Hz hraní to vidím na jarní upgrade na RTX 3080 10GB. O 20GB verzi bych uvažoval možná kdyby byla opravdu jen o těch $100 dražší, jak zmiňujete, ale pokud vím Nvidia kupuje i G6 za nějakých $10/1GB, G6X může být dražší, takže bych to viděl spíš na +$150 minimálně, kdoví jestli ne $200, a to už mi za to určitě stát nebude.
Teda, výpočtový výkon RTX 3080 je famózny, co už potom RTX 3090:
https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-rtx-3080-founder-review,30.html
Ono zalezi i na algoritmu, resp. "tezebnim" nastroji. Tusim Grin to byl, ktery mel dve varianty, kde ta druhe potrebovala neco lehce pres 10GB pameti a fungovala prakticky jen na 1080 Ti a Titanu. Ale asi bych s vami souhlasil, ze pokud opet propukne kryplotezba, tak cilem to budou zrejme ty 10GB modely.
Osobně se mi designově výrazně více líbí Ventus, ale vzhled je subjektivní věc. U Tria nějak nechápu 3x8pin, když výchozí TDP je 340W a maximální 350W. Leda že by dané PCB chtěly využít i např. u potenciální Lightning karty, kde by byl v uzavřených kruzích dostupný i XOC bios bez power limitů (tam by se 3 8piny rozhodně hodily).
Vsechno se to bude odvijet od toho, jak zajimave AMD grafiky naceni. Ja mam nekolik kamosu, kteri nechapou, proc chci jit do RTX 3080 a cekaji vyhradne na AMD grafiky, protoze udajne pry budou skvele a levne.
Takze bud muze mit AMD hodne velky uspech nebo to taky muze byt konecna, ted to zalezi jen na nich!
Ta karta si vezme ve Furmarku 425W, takže je otázka co by to dělalo, když by to někdo takto "mučil". https://tpucdn.com/review/msi-geforce-rtx-3080-gaming-x-trio/images/power-maximum.png
A jako proč to tam nedat? Nevím teda jak neznačkové zdroje, ale můj 750W Corsair má 4x 8pin a řekl bych, že na tom bude stejně 90% zdrojů téhle kategorie.
To je mozne a ja bych take pockal az na dobu, kdy budou dostupne - a verim, ze spatne nebudou, ale Nvidia uz je ted pripravena - 3060 - 3090 s variantami Ti a Super. Verim, ze i 3050 by pro ne nebyl problem. Navic je tu stale rada 20x0. Jen rikam, ze kozeny pekelnik uz par tydnu zatapi a kazdy den priklada vic a vic, zatimco AMD “hraje” Fortnite (s nadsazkou).
já nějaké jednotky procent ve výkonu neřeším, takže nekupuji Intel kvůli tomu ... mám slabé chvilky, kdy uvažuji o Ryzenu :D uvidím, jak dopadnou recenze, pokud nebude nějaký pro mě zásadní problém (vyšší teploty, nedoladěné biosy), asi vezmu nějaké 10-12 jádro a na 5 let mám s procesorem klid ... co se týče peněz, nepřeháním s utrácením, ale z desek mám nejraději "strix e", nebo nějakou "hero", "ranger" řadu pokud to není přes 10k ... hraji jen lotro a swtor posledních 12 let a dalších několik let hrát budu, jsou to staré hry, starý engin, staré problémy ... 4k asi vynechám, zůstanu u 1440p, potřebuji spousty jader kvůli multiboxingu, grafárnu na dva - tři monitory, aby byla hlavně tichá, to samé procesor ... na zen 3 jsem opravdu zvědavý :D
Blbost. Schválně jsem si dal filtr na CZC a naprostá většina 750W zdrojů má 4x 8pin a to včetně těch levných za 1300,-. 750W je doporučený zdroj přímo Nvidií pro 3080 a vzhledem k tomu, že tohle MSI samotný může žrát přes 400W, tak asi nic slabšího nemá smysl. Navíc předpokládám, že někdo kdo kupuje kartu za 25k má i na slušný zdroj.
lotro myslím vytěžuje jen dvě jádra, když ale spustím víc klientů (multibox) (u swtor nefunguje), vytěží víc ... hra běží na dx11, problém je v raidech, nebo v PvP kde ve 12 a víc lidech padá fps z běžných 300 (když jsi sám někde na mapě) klidně na 5 nebo i méně, stane se, že stojíš na místě, klikáš na skilly a nic se neděje ... proto někdy 2060s nestíhá (nebo procesor) ... musím se do toho víc zavrtat :D ... lotro rozběháš na starém notebooku, ale v partě si nezahraješ ...
OK, takto mi to dava smysl. Ja jsem teda nesledoval utilizaci CPU u SWTOR a LOTRO, ale hadam, ze jako MMO budou hodne vyuzivat CPU. Akorat problem u tech starsich je, ze konci treba na 4 jadrech a vic uz nedokazou vyuzit. Tim chci rici, ze tady se projevi spis zvedani frekvence CPU, nez pridavani jader a nova GPU, ale to asi vite sam.
Ja hraji GW2 (to jede jeste na DX9 :D) a grafarna se pri tom ani neobtezuje rotocit vetraky, polovicka CPU take "spi". Vyvojari v te hre nejake upravy delali, ale take pridavali spoustu noveho, takze ve vysledku mela tehdejsi i7 3770K cca stejne FPS jako muj dnesni 2700X. Kde byl ale pokles vykonu videt, kdyz jsem te i7 zatezoval jadra jeste dalsimi ulohami, coz u 4 jadra nebyl problem, u 8 jadra uz je (pokud clovek hraje a nedela nic moc jineho).
gogo1963 17.9.2020 at 19:40
To, co popisujete, je prave bottleneck CPU, zvlaste u starych engine a DX. Na druhe strane vypocty v MMO jsou hodne zavisle na CPU, proto vam ta 2060s v techto pripadech nepomuze. Protoze jestli ve scene kouzli 1 postava, nebo 20, nezatizi grafiku, ktera to musi vykreslovat, tak moc, jako CPU, ktere se stara nejen o ruzne vypocty vlivem tech skillu a prostredi, ale hlavne o komunikaci a synchronizaci se serverem.