SM(stream procesor) obsahuje 64 shaderov a nie 128.
Nova architektura sa pohorsila vo vykone na plochu a to porovnavam GTX 1060(200mm2) vs GTX 1660 Ti(284mm2) bez Tensor a RT jadier.
Rozdiel je o 50% viac tranzistorov a o 42% vacsia plocha, pricom vykon narastol len o ~36%(Techpowerup).
Ked si vezmem, ze GTX 1060 Ti má 3072 FP16 jednotiek(128 FP16 na SM) a 1536 INT32 (64 INT32 na SM), tak si myslim, ze tento narast vo velkosti SM je sposobeny hlavne tymito jednotkami.
podle mě to bude v reálu více jak těch 22%...
IMHO tu plochu navyšují i ty samostatné FP16 jádra, protože předchozí arch. uměla na FP32 jednotkách počítat 2xFP16 jako to dělá např. Vega. Teprve s RTXTuringem se tohle změnilo a FP16 u RTX Turingů počítají (údajně) tensor jádra zatímco u GTX verzí Turinga to jsou samostatné FP16 jednotky, kterých je logicky 2x tolik co FP32 jednotek. (pokud to tedy nejsou jen softwarem okleštěné Tensor units)
NO-Xovi vyšly 3% :-D
https://diit.cz/clanek/rt-cores-zabiraji-3-procenta-plochy-z-turing-geforce-rtx
1 TCP obsahuje 2 SM, takze 1 TCP obsahuje 128 shaderov(FP32 jednotiek).
Nechapem to mnozstvo INT32 jednotiek. Nvidia sa vyjadrila, ze na 100 FP instrukcii pripada 36 INT instrukcii, tak stacilo pouzit 32 INT32 jednotiek namiesto 64 a usetrili by nejake miesto.
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2060_Founders_Edition/images/arch4.jpg
Taky jsem si nad tím lámal hlavu že to je krok zpět... Ale ten o 42% větší křemík s 36% vyšším výkonem má stejnou spotřebu jako starší GTX 1060... No a jako obyčejnému člověku mi muže byt plocha křemíku jedno, tu neocením spotřebu a výkon ano... Možná byl hlavní cíl Nvidie co nejvyšší energetická efektivita a možná si to žádalo nějaké tranzistory navíc a tím i plochu... Sice to nezní moc logicky ale co já vím. Mylím že ví co dělají :D
To plati len pre GP100, ktore ma FP32 jednotky schopne spracovat 1x FP32 alebo 2x FP16 za takt.
Pascal cipy obsahuju samostatne FP16 jadro na jedno SM, cize pomer je 1:64, lebo to jadro dokaze spracovat dve FP16 instrukcie sucasne a SM obsahuje 128 cuda.
https://www.anandtech.com/show/10325/the-nvidia-geforce-gtx-1080-and-1070-founders-edition-review/5
Na spotrebu som zabudol.
Je pravda, ze napriek 36% nárastu vo výkone ostala spotreba rovnaka. Bol pouzitý trochu lepsí vyrobny proces, takze aj to trochu pomohlo - 16nm(Pascal) vs 12nm(Turing).
Stale si myslim, ze sa dalo usetrit na mnozstve FP16 a INT32. Aj keby ich tam nechali len polovicu, na vykon by to malo minimalny vplyv a nejake miesto by urcite usetrili.
Ale jo 2080ti má výkon vysoký ale to neznamená že bude stát 35K já za 980ti jsem dal 21K a to v té době byla novinka když přišla 1080ti tak její nejvyšší cena byla nějakých 25-26K ale tohle co je teď je jen zlodějna. Nanejvýš by měla stát stejně jako před dvěma lety 1080ti když to byla novinka ale ne 35K zas takový nárůst tam není a už vůbec s RT a tím rozmazávačem.
Novu 2080Ti si vies kupit uz od 28 595kc na Alze, ale neviem kolko stala pri uvedeni.
Rozdiel vo výkone je 38%(2080Ti vs 1080Ti), co urcite nie je malo.
Rozdiel vo velkosti cipu je 60%.
Chciet ju za rovnaku cenu ako bola 1080ti pri uvedeni, hoci je vyrobena len na trochu lepsom procese a ma drahsie a rychlejsie GDDR6 je celkom nerealne.
No úplně nereálný to není, protože 12nm proces by teď na jeden mm2 měl vycházet levněji než 16nm v době svého uvedení, kdy to byla horká novinka a poprvé FinFETy. A obecně jsem zvyklí, že výkon, který dostanete za určitou cenu postupně stoupá, jinak by si dneska PC nemohl skoro nikdo dovolit, žejo (kdyby cena dejme tomu od jendojádrový/DX9 éry roku 2003 za 15 let stoupla tolik, co výkon, tak potěš koště).
Třeba Maxwelly měly taky o dost větší čipy než Keplery, ale IIRC jejich cena tolik nestoupla. Jednak se 28nm proces mezitím zlevnil, vedle toho cena a náklady jsou dvě různý věci.
12nm moze byt lacnejsi ako 16nm, ale ten cip je o 60% vacsi a GDDR6 je drahsie ako GDDR5, takze vyrobne naklady su urcite vyssie ako ma 1080ti.
Netvrdim, ze tam nie je priestor na znizenie ceny, ale nie az taky, aky by chcel carda19 pri zachovani podobnej ziskovosti ako mali pri 1080ti.
Neviem, ktore cipy mas na mysli, tak som porovnal TOP cipy.
GeForce GTX 680(28nm, 294mm2) $500
Geforce GTX 780(28nm, 561mm2) $699
Vykon je o 49% vyssi a cena je o 40% vyssia, takze v tomto pripade sa pomer vykon/cena velmi nezlepsil.
GeForce GTX 1080Ti $699
GeForce RTX 2080TI $999($1199 FE)
Vykon je o 38% vyssi a cena je o 43%(71% pre FE) vyssia.
Cena 2080Ti mala byt $899, to by bolo o 30% viac ako 1080Ti pri uvedeni.
Uprimne si myslim, ze aj cenovka $799 by pokryla vyssie naklady na vyrobu pri zachovani rovnakej ziskovosti.
Ked nie je konkurencia, tak to vyzera takto.