Paráda. AI točí velký peníze. Které se použijí na výzkum. Pokrok bude.
A je to ještě lepší. Stroje, které se prodali dnes, zítra můžou objevit novou technologii co by lidský mozek nevymyslel. Spirála směřující k singularitě se roztočila neskutečným způsobem. Teď už to nikdo a nic nezastaví.
Ale kdež, AI nám hloupne. Stále více serverů jí blokuje přístup ke svým datům, protože je chtějí zpeněžovat. Objevují se stále nové regulace, kdekdo si nepřeje, aby AI znala toto či říkala tohle. AI mají stále méně podkladů a funguje to poměrně nečekaně. Třeba AI, které zamezili přístup k pornu, ztratila pojem o lidském těle a rázem neuměla vygenerovat alespoň trochu uvěřitelný obrázek.
Podle mě díky autorským právům AI za čas skončí, jako skončily mnohé dřívější IT bubliny, ať už z jakýchkoliv příčin.
25. 8. 2023, 07:05 editováno autorem komentáře
Jak do těchto "úvah" zapadá třeba Japonsko?
V Asii měli vždy k copyrightu svérázný přístup, AI na hranice kašle, takže já si zase myslím, že "autorská práva" budou muset projít masivní revizí, protože AI zastavit nelze.
Když mluvím o AI tak nemám na mysli japonské porno.
AI pomáhá hledat nové technologie už dnes. Například hledá nové léky.
Nebo prediktor pro Ryzen byl navržen za pomocí AI.
Díky AI může programovat i amatér.
V příštích letech nás čeká takový technologický boom že si to ani neumíme představit.
"jako skončily mnohé dřívější IT bubliny"
Kecy.
Aktuální cena jednoho BTC je 580 000Kč.
Právě díky bitcoiunu nVidia vydělala peníze které investovala od vývoje karet pro AI. A byla to velmi dobrá investice. AMD a intel zaspali.
Jakou měnu budou používat stroje?
Dolary nebo eura nebo bitcoin?
A co se podívat na finanční výsledky dřív než někoho začnu urážet??????
AMD prodává chipy výrobcům grafik.
Chipy si nechává vyrábět u TSMC.
Výrobci grafik (Asus, Gigabyte, ...)je osadí na PCB a přidají pamětí.
TSMC zvedala ceny o desítky procent.
Výrobci zvedali ceny o stovky procent.
AMD držela marže po celou dobu cryptomanie na stejné úrovni.
Intel to zaspal úplně.
Ale nVidia prodávala karty přímo cryptobaronům za přepálený ceny.
Kdo na tom vydělal nejvíce?
25. 8. 2023, 12:48 editováno autorem komentáře
Máte zajímavý pohled na věc, můžu se zeptat, co tou vaší singularitou dosáhnete?
Co se týče "jako skončily mnohé dřívější IT bubliny" - bublina skončit může, jenomže neskončí třeba z pohledu AI jako takového, ale finančního. Na poli s AI se objevuje čím dál tím více hráčů. Společnost Cerebras už dnes se svou druhou generací AI čipů dokáže desetinásobně porazit A100 od Nvidie, H100 asi 5x. Přicházejí další hráči na pole AI, např. Intel se svými AI chipy a celkově analogový posled na AI computing.
Můžete si o Nvidii myslet co chcete, ale masivně distribuované malé výpočetní jednotky (jako GPU v podání Nvidia) jsou poráženy méně distribuovanými velkými výpočetními jednotkami a plnou paměťovou paralelizací jako je tomu u chipu Cerebras. A takto to půjde i nadále, GPU není žádný AI solution a zanedlouho budeme mít technologie, které na poli AI nechají GPU daleko za sebou.
Takže Nvidie, namasti si kapsy jak nejrychleji můžeš, ale zanedlouho tvoje tempo růstu zpomalí a budeš ráda i zaten "podřadný" "gamer" segment :-)
Ten Cerebras je pěkné hovádko:
https://www.cerebras.net/product-chip/
Dobrý tip :-) Akorát si to asi v obchodě nekoupím a do PC nedám.
Předně děkuji za zajímavé postřehy.
Lepší než někoho urážet.
Zeptat se můžete. Ale odpovědět asi nezvládnu. Co bude po singularitě totiž nikdo netuší.
Já osobně to mám místo náboženství.
Někdo vzývá ALU. Někdo ARM. A jiný se modlí za hezká jablka.
Jsme na prahu převratu který je srovnatelný se vznikem života na zemi. Vznikne zcela nový život který místo DNA bude mít nuly a jedničky.
Taková událost se stává jednou za několik miliard let. Je fajn být u toho. Snad se toho dožiju. I když podle černých scénářů to bude můj konec.
Hej tak toto jsi, kámo, hodně přestřelil. Srovnácat nějakou vyhledávací technologii s vznikem života. Zajímalo by mě, co stále člověka vede k tomu myslet si, že může udělat věci lépe než matka příroda. Těch pokudů už bylo a ve 100% to dopadlo hůř, nebo dokonce katastrofou.
Píšu sice o náboženství, ale rád se nechám přesvědčit že se pletu. Ale na to potřebuješ silnější argumenty, než že jsem "hodně přestřelil".
Darwin popsal matku přírodu jako algoritmus, který hledá nejdokonalejší stvoření. Za pomocí výběru druhů.
Kolik pokusů (druhů) vzniklo a zaniklo než vzniknul člověk. Jsme dítě matky přírody. Její nejdokonalejší technologie. Teď děláme další pokusy o vylepšení. Zatím se nám nedaří. Ale stačí aby jeden z milionů uspěl. Dřív nebo později se to stane. To říká zákon.
Definice života je filozofická otázka.
Ale převládá názor tří podmínek:
1)Látková výměna
2)Reprodukce a rozmnožování
3)Evoluce
Nic co by stroje nezvládli.
1)Na těžbu a zpracování surovin stroje používáme už dávno.
2) 3D tiskárny co vytisknou sami sebe už taky jsou. A jistě zvládnou i lepší variantu sebe sama.
3) ChatGPT umí programovat. Nebo hledat program který funguje. Jak ty říkáš.
Stačí ho napsat tak, aby zvládl sám sebe vylepšit. Nebo hledal lepší variantu než je on sám. Ať je po tvém.
AI postupně proniká do všech oborů. Přínos člověka se neustále zmenšuje. Až jednou bude úplně zbytečný a stroje půjdou vlastní cestou.
Boston Robotic chce nahradit dělníka robotem.
Samořiditelnalá auta, kamiony, vlaky, letadla už brzy.
Sklady ovládané roboty. Celé fabriky jsou ovládané počítači. Už dnes.
Obory které AI potřebuje se během několika let obejdou bez člověka.
Jsou to:
Těžba. Logistika. Výroba. Celý IT průmysl. Energetika.
Obory které AI nepotřebuje:
Zemědělství. Zdravotnictví. Školství.
Obory které chceme aby AI rozvíjela:
Filozofie. Kosmonautika.
Díky tomu snad stroje dojdou k názoru že planetu zemi přenechají svým stvořitelům (lidem) a přesunou se do vesmíru.
Také si myslím, že se mýlíte. To co nazýváme AI v podstatě uměl i před pár okamžiky obyčejný vyhledávač. Stačilo jenom, ten vyhledávačový výstupu česat aby to vypadalo jako lidská řeč a lidi z toho jsou u vytržení.
Z předešlých bublin byli lidé také takto vydření a kde je to nadšení nyní?
Ano, dneska jsme od singularity hodně daleko.
Odhaduji na rok 2060.
Což mám šanci se dožít.
Ale líbí se mi, že věc která zvládne obsáhnout veškeré vědění lidstva považuje kdejaký pařan za "obyčejný vyhledávač".
Jsem nadšenec do pokroku a technologií.
A dokážu se radovat i z obyčejných věcí jako je vyhledávač.
Vynález parního stroje se považuje za revoluci.
Wikipedie dokonce píše o druhé, třetí a čtvrté revoluci:
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFmyslov%C3%A1_revoluce
Ano máte pravdu.
Já žiju v budoucnosti a pátou revoluci již mám dnes. Možná se pletu. Ale zatím mi to nikdo nevyvrátil.
Podle vás jsou PC evolucí parního stroje?
Hmm asi máte problémy s porozuměním textu. To co se dnes vydává za umělou inteligenci je jenom vylepšení vyhledávání proto to je pro mne bublina. To že to pár jedinců považuje za revoluci to z této evoluce revoluci neudělá. Ano přijde ale přijde ale o tom se snad nebavíme.
U těch revolucí. to máte tady https://www.technickytydenik.cz/rubriky/ekonomika-byznys/od-1-prumyslove-revoluce-ke-4_31001.html a překvapivě i když jsme u 4. tak o umělé inteligenci ani ň.
27. 8. 2023, 09:58 editováno autorem komentáře
Já jsem nikde nepsal, že singularita začala dnes. A že ChatGPT je revoluce.
Pouze odhaduji že AI (ta opravdová) nastartuje něco srovnatelné ho s vynálezem ohně, knihtisku, parního stroje, internetu.
Jestli máte představu o časové posloupnosti, tak si všimnete že ty technologické revoluce zrychlují.
Ano, bublina kolem ChatGPT je velká.
Ale i když praskne, tak ty mašiny co se postavili letos se nevypnou a nevyhodí do šrotu.
Poběží na nich něco co může nastartovat další skoky v technologickém vývoji. (O kterých budete tvrdit že to jsou jen bubliny. ) Například TOKAMAK vyrábějící elektřinu. Což bude revoluce.
Článek z roku 2015 nepíše o AI.
A to má dokazovat co?
Že AI je bublina?
27. 8. 2023, 13:40 editováno autorem komentáře
Tak tohle musí být slastný pocit takto vyhrát nad Intelem co jim kazil business s chipsety a i jinak jim házel klacky pod nohy. Ruku na srdce. Surfování vlně EJÁJ je tak snadné. Co ale až vlna opadne?
Ekonomice nerozumím.
Ale když se podívám do historie, tak velký BUM byl jen jeden:
"Krach na newyorské burze (též zvaný Černý čtvrtek, anglicky Black Thursday) 24. října 1929"
Lidstvo se poučilo. Lidé jsou opatrnější. Vlády dělají opatření. Tak velký krach už nikdy nebude.
Nějakých 90 let jde ekonomika nahoru. Čas od času "vrávorá" aby na rok klesla o 10% ale další rok vyskočí o 20%.
No na poučení lidí bych moc nesázel. Podívejme si kolik lidí muselo pochcípat ve světových válkách.
Vrásky na čele mi dělá Čína. Komunisti jsou nepoučitelní a tady o tom něco máte https://archiv.hn.cz/c7-67237520-13mucm-9a7acda9a7e7e00 (odemknuté z HN)
Tak skoro nebudu aspon 100-200 rokov, ale implementacia ich Ai bude skor v nejakom bionickom mozocku, a pre tuto technologiu este nestihli ani narast stromy, aby z nich spravili papier :P
Asi si pletete samořiditelné auto s uvědoměním si sebe sama.
To první už tu je. Stačí zadat trasu do navigace. A auto dojede do cíle. Jen se řeší bezpečnost a právní dopady. Takže na cestách je zatím nepotkáte.
To druhé považuji za filozofickou otázku.
Nejsem filozof takže na ní neodpovím.
Ale někteří právě tento okamžik považují za singularitu. Stroje nabidou vědomí. A sami se rozhodnou jakou adresu zadají do navigace. Dnešní technologie na to nestačí. Dost možná na to bude třeba bionicky mozek. A dost možná to bude trvat 100 let. Ale letos jsme udělali pěkný skok vpřed. Za pomocí AI se třeba podaří vyřešit něco jako bionicky mozek.
Nemyslím si, že život potřebuje bio-cokoliv k životu.
Stroje budou přežívat v kosmu při teplotách blízkých absolutní nule. Při těchto teplotách bude fungovat supravodivost, která jim bude velice užitečná. A nic BIO takové teploty nepřežije.
Oprava:
Stroje nabYdou vědomí.
PS:
Definici života jsem tu rozebíral výše.
Jsou to 3 podmínky a vědomí či možnost si zvolit cestu mezi ně nepatří.
Copak viry se o něčem rozhodují?
Uvědomují si vůbec něco?
Jsou vůbec živé? ANO jsou.
V pořádku, jen aby ses pak nedivil, až AI začne zabíjet, protože:
1. jako nedokonalá forma pod kontrolou člověka k tomu bude použita, nebo k tomu povedou kroky chybujícího “řidiče”
2. Jako “žijící” forma bude bojovat za svůj prospěch a kontrolu ostatních tvorů.
3. Fakt, který si opomněl - nedílná součást života je smrt, která je součásti definice žití.
Máš tam +1.
(Ale nějak se nepřičetl.)
Válku předpokládám.
A nejspíš bude o zdroje.
Materiál (vodiče, polovodiče, izolanty) se dá recyklovat.
A mi lidé ho nepotřebujeme nutně k životu.
Stejně tak stroje nebudou potřebovat naše potraviny a pitnou vodu.
Problém bude elektřina a omezené rozměry Země.
Doufám ve funkční TOKAMAK ve vesmíru.