Hlavní navigace

nVidia komentuje FreeSync: díky za lichotku, ale není to tak jednoduché [CES]

8. 1. 2014

Sdílet

Zdroj: Redakce

Předevčírem na sebe AMD upoutalo pozornost předváděčkou technologie FreeSync. Zaujalo nás především odvážné tvrzení, že to, co Nvidia nabízí jako proprietární G-sync a nechává si dobře zaplatit, lze uskutečnit i s využitím existujících standardů VESA. Scott Wasson z The Tech Report proto oslovil Toma Petersena, ředitele technického marketingu Nvidie, který má G-sync na starosti. Petersen ve smyslu hesla „imitace je nejlepší lichotka“ ocenil zájem AMD o dynamickou obnovovací frekvenci. Je to potvrzení, že Nvidia přišla s něčím užitečným, o čemž například výrobce monitorů Eizo není zcela přesvědčen.

Vás ale nejspíš zajímá, kterak Nvidia hodlá obhájit G-sync proti konkurenci levnějšího a otevřeného řešení (ačkoliv je třeba zdůraznit, že takové v současné době neexistuje). Není prý náhodou, že si AMD pro předváděčku zvolilo notebooky. Displeje notebooků jsou na výstup z grafického jádra připojeny zpravidla rozhraním LVDS nebo eDP, které na straně obrazovky nevyžadují tak složitou řídící logiku. Displeje neobsahují hardwarový škálovač, který je naopak přítomen u všech volně stojících monitorů využívajících rozhraní DVI, HDMI a DisplayPort.

Problém není v tom, že by neexistoval průmyslový standard – rozhraní DisplayPort dynamickou obnovovací frekvenci podporuje a díky tomu G-sync nepotřebuje žádné další kabely. Neexistuje však žádný škálovač, který by technologii podporoval. „Kdyby existoval, věděli bychom o tom,“ ujišťuje Petersen. A právě proto se Nvidia rozhodla vytvořit modul G-sync, který integrovaný škálovač obchází a nahrazuje.

Přesto G-sync zřejmě není implementací žádného existujícího standardu – v takovém případě by totiž pro zprovoznění G-syncu na konkurenčních grafických akcelerátorech stačila jen úprava ovladačů podle veřejné specifikace. Možnost, že by Nvidia otevřela G-sync ostatním výrobcům, ale Petersen rezolutně odmítá. Nvidia podle něj nemá v úmyslu dělat práci za jiné společnosti. „Ať si tu práci udělají sami. Ať si najmou lidi, kteří na to přijdou,“ vzkázal neadresně.

Navzdory tomu Nvidia ostatním výrobcům udělala službu. S uvedením G-syncu totiž mezi hráči zpopularizovala problém a vytvořila poptávku, na které se mohou svézt i konkurenční řešení. Scott Wasson spekuluje, že zájem o G-sync by mohl postrčit výrobce monitorů a hlavně dodavatele škálovacích čipů (které Nvidia se svým řešením obešla) ke spolupráci s AMD. Vývoj nového mikročipu je ale zdlouhavý proces a nabídka LCD panelů se neobnovuje zas až tak často. I kdyby AMD protlačilo FreeSync za standard, jako se to firmě podařilo s DockPortem, kompatibilní monitory zřejmě neuvidíme dříve než na CES 2016. A do té doby může vlastní škálovač, tentokrát už jako ASIC a nikoliv FPGA, vyrobit i Nvidia.

MMF24

 

Zdroj: The Tech Report