Nvidia: Konzole Shield se neprodává dvakrát skvěle, má ale strategický význam

18. 2. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Už je tomu přes rok, co Nvidia na loňském veletrhu CES překvapila odhalením vlastní herní konzole Shield. Zatímco za oceánem se již konzole půl roku prodává, našich končin se zatím nijak netýká. Zda se u nás vůbec kdy začne prodávat, je otázka. Sama Nvidia totiž zřejmě přiznává, že se její konzole příliš dobře neprodává.

Slova v tomto smyslu zazněla nyní od zástupců firmy (včetně šéfa Jen-Hsun Huanga) během konferenčního hovoru po vyhlášení finančních výsledků za skončený účetní rok 2014. Firma nechce tak úplně přiznat neúspěch a nezveřejňuje žádná konkrétní čísla o tom, kolik konzolí prodala. Zklamání z prodejů Shieldu je však „mezi řádky“ patrné. Huang ve svém vyjádření charakterizoval to, jak firma vnímá tržby Shieldu, slovem „modest“. To může znamenat „ucházející“ (tedy že produkt není hitem, ale zdaleka se neprodává tragicky), ale také „skromný“ (tedy že firma nečeká a neslibuje mnoho).

„We are modest about the revenues from [Nvidia Shield], we are modest about its distribution, because it is something that we are still learning, but it is important to our strategy for gaming, […]“

Vzhledem k tomu, že nám chybí jakýkoliv přesný údaj, je otázka, jak moc pesimisticky tato vyhýbavá vyjádření hodnotit. Něco naznačují poněkud defenzivně volená slova; tajení údajů o počtu prodaných kusů velmi často skrývá špatné výsledky. Dle Nvidie nicméně samotné prodeje Shieldu údajně nejsou tak podstatné. Pro firmu má údajně strategický význam, ale ne jako zdroj příjmů.

Konzole Nvidia Shield
Konzole Nvidia Shield

Smyslem zařízení má dle Nvidie být rozvoj Androidu jako herní platformy. V budoucnosti by mělo jít o jeden z nejdůležitějcích operačních systémů a pomocí Shieldu chce Nvidia podpořit hraní na této platformě (a potažmo také podpořit poptávku po pokročilých GPU). Shield má tedy zřejmě demonstrovat herní možnosti Androidu a přitáhnou na platformu hráče i herní studia. Těžko říct, zda to ale bylo primárním cílem původně. Uvádět na běžný trh výrobek, který má tak trochu roli konceptu, by přece jen byla nákladná legrace.

Některé další indicie přece jen ukazují na to, že Nvidia je konfrontována s nutností v mobilní sféře zredukovat svá původní očekávání a plány. Firma například zrušila původní exkluzivitu her z Tegrazone, dost možná kvůli nedostatečným prodejům jak Shieldu, tak zařízení s čipem Tegra obecně. Tržby z čipů Tegra za uplynulý účetní rok klesly o 48 % z 764 milionů na 398 milionů USD.

 

Jelikož jsem na začátku zmínil finanční výsledky Nvidie, pojďme se na ně ještě se zpožděním podívat. 12. února (februára) firma oznámila, že za svůj čtvrtý účetní kvartál (tedy období přibližně zahrnující listopad/november až leden/január) utržila 1,14 miliardy USD. Z toho jí vzešel čistý zisk 147 milionů USD, rozpočteno na jednu akcii 25 centů. Mezikvartálně si sice firma polepšila, ve stejné době před rokem ale měla zisk vyšší (174 milionů).

Nvidia - finanční výsledky za účetní rok 2014

ICTS24

Za celý účetní rok 2014 (který se pro firmu uzavřel 26. ledna/januára) měla Nvidia obrat ve výši 4,13 miliardy USD (o rok dříve to bylo 4,28 miliardy). Z toho se jí podařilo vytvořit čistý zisk ve výši 440 milionů USD (74 centů na jednu akcii). Je to sice o něco méně než loni (563 milionů, 90 centů na akcii), neboť stouply náklady, nicméně třeba hrubou marži se podařilo zvýšit z 52 % na 54,9 %.

Zdroj: KitGuru, Nvidia (1, 2)