Poslední dobou se často hovoří o tom, že Nvidia se s novou generací stahuje z pole grafických karet pro počítačové hry a vrhá se spíše na výpočty a profesionální segment. Co je na tom pravdy?
Vše začalo dokumentem technických specifikací nového grafického procesoru od Nvidie, říkejme mu pracovně Fermi. Vypadalo to, že Nvidia se soustředí na CUDA a podobné početní technologie a architekturu staví optimalizovanou pro GPGPU využití karet. Grafická karta se v podání Nvidie začala čím dál více podobat procesoru do slotu. Pomalu taktovanému procesoru s pětistydvanácti jádry a 768 kB L2 cache.
Konkurence ze strany AMD poté přilila olej do ohně svou prezentací, kde srovnávala své Radeony HD 5800 s papírovým drakem jménem Fermi. Podle AMD Nvidia neuspěje v segmentu herních grafických karet, a možná se neprosadí ani v profesionální oblasti. To je podle AMD prý nejisté, protože při srovnání teoretického výkonu karet vyšlo najevo, že Nvidia pouze mírně vede v „nepotřebných“ double precision výpočtech. Je samozřejmé, že čisté postavení čísel vedle sebe toho mnoho neřekne, protože podle starých bájí ani 800 stream procesorů nedokázalo překonat 240 statných CUDA procesorů. 1600 vs. 512 se nedá ovšem srovnat ani s tímto, tápeme tedy ve tmách budoucnosti.
Jak se zdá, ve tmě se minimálně AMD dobře orientuje, a tak Richard Huddy, senior manager vývojářských vztahů ATI, přispěchal napovědět, že "Nvidia v podstatě opouští herní obchod". Podle AMD je tedy Nvidia zlá, protože nerada prodává karty pro hráče. Na GPU Technology Conference se Nvidia chlubila GPGPU aplikacemi pro odborné využití, což je prý obrat o 180 stupňů oproti loňskému roku, kdy byl chloubou amerického giganta právě herní segment. Podle Huddyho se Nvidia otáčí ke hráčům zády, zatímco AMD se soustředí zejména na ně.
Nvidia toto zatím nijak jasně nepopřela, ba dokonce se nechala slyšet, že ji v odvětví profesionálních grafik, v prodeji Tesel a Quader čekají větší peníze. Prodej GeForce karet znamená prý dvě třetiny příjmů, prodej profi-karet s obrovskou marží ale dvě třetiny zisku společnosti. Což je bezpochyby důvodem přesměrování snah.
Nyní Jen-Hsun Huang, CEO Nvidie, prohlásil na nedávno konaném mítinku o CUDA ne úplně nesouvisející poznámku, že Nvidia funguje jinak než Intel. CUDA prý není jako „Intel inside“. Na rozdíl od Intel inside totiž CUDA a vůbec celá obchodní taktika Nvidie nefunguje jako dělo na peníze. Když to zjednodušíme, J. H. Huang řekl, že na rozdíl od Intelu nechrlí bankovky do svého marketingu, naopak se snaží všechny přebytečné peníze sebrat a investovat do R&D projektu. Tento projekt se každým rokem zvětšuje a obsahuje v sobě zejména technologie jako je CUDA a vůbec veškeré vizuální i masivně paralelní výpočty. Jinými slovy, Nvidia popularizuje CUDA a ostatní k ní se važící ne penězmi, ale zvyšováním kvality a bonusů pro zákazníky pomocí peněz, to chtěl Huang nejspíše říci.
Pak je tu také mnohokrát nakousané téma ray-tracingu, který je, jak se podle poslední dobou dostupných informací zdá, vhodnější pro softwarové výpočty, než hardwarové počítání grafickou kartou. Prohlášení Nvidie, že je softwarovou společností, by se tak mohlo uplatnit nejen na vyšším výdělku z profesionální sféry a uplatnění GPU skutečně jako General Purpose GPU akcelerátor čehokoli, ale ve výsledku by mohla získat také i na vykreslování herních scén. Nebo to bude tak, jak říká AMD, že rendering jak ho známe tu s námi ještě chvíli bude, a Fermi bude vypadat spíše jako profesionální grafický čip, nikoli namakaná GeForce pro hraní Crysis 17 na top detaily. Situace je neprůhledná, důležité je, že oba konkurenti mají jasno: „My to budeme.“.
A co si myslíte vy?