Minulý měsíc jsme tu jako horkou novinku měli oznámení Nvidie, že zprovozní ray tracingovou grafiku (DirectX Ray Tracing, DXR) i na grafických kartách bez speciální podpory RT jader a tensor jader, která používají karty GeForce RTX. Tato chvíle je konečně tady. Podpora byla nyní publikována v nových ovladačích a budete si tedy moci vzhled ray tracingu vyzkoušet, aniž byste investovali peníze do nového GPU z řady RTX.
Tento nový ovladač přidávající podporu DXR pro starší GPU má verzi 425.31 a byl publikován dnes – můžete ho nalézt zde. Jak už jsme psali minule, není to ale úplně pro všechny grafiky. Respektive ovladač ano, ale DXR Nvidia zapnula jen na omezeném počtu modelů. Jednak jsou to grafiky Pascal, ale jen počínaje GeForce GTX 1060 6 GB a výš. Poté Volta (Titan V) a konečně dvojice nejnovějších Turingů bez RTX, GeForce GTX 1660 a 1660 Ti. O nadcházející GeForce GTX 1650 není zatím nikde zmínka.
Ray tracing na obecných výpočetních jednotkách
U DirectX Ray Tracingu alias DXR se od počátku počítalo s tím, že tato technologie bude realizovatelná nejen se speciálním hardwarem (jako jsou GeForce RTX), ale také „softwarově“, či lépe řečeno jako klasická, „GPGPU“ výpočetní úloha běžící na stream procesorech GPU. Přesně o to by tu také mělo jít. Pascaly a ne-RTX Turing mají ray tracing počítaný čistě pomocí shaderů, zatímco GeForce RTX využívá RT jádra pro analýzu kolizí paprsků a objektů, tensor jádra pro denoising (proč je třeba odšumování jsme probírali třeba zde), ale část algoritmu pořád běží na shaderech, takže RT a tensor jádra nejsou jediná limitace výkonu.
Grafiky Turing řady GTX 1600 by měly mít proti Pascalům určitou výhodu a o něco vyšší výkon. Jak si totiž asi pamatujete z popisu architektury, jejich výpočetní jednotky/shadery mají separátní ALU pro celočíselné výpočty vedle standardní FP32 a ALU. Tento paralelismus se dá využít ke zvýšení výkonu na jeden shader, což těmto „ne-RTX“ Turingům trošku pomáhá. Podobně to jinak má i GPU Volta, ale to asi moc z vás trápit nebude.
Nvidia publikovala i nějaké testy výkonu, z kterých si můžete udělat představu, jak tato „GPGPU“ verze ray tracingu asi běží na různých dotyčných grafikách. Tyto slajdy můžete vidět v galerii, bohužel je ale třeba říci, že FPS jsou vskutku nízké. Na druhou stranu jsou ale výsledky také v nastaveních kvality ray tracingových efektů High nebo Ultra, což celkem dává čočku i GeForce RTX. V nastaveních Medium a Low by už mohlo být zapnutí těchto efektů schůdnější.
Galerie: výkon ray tracingu na grafikách GeForce GTX, oficiální benchmarky ve hrách a demech
Tři dema ray tracingových efektů
Současně s tímto ovladačem a související premiérou „soft“ ray tracingu Nvidia také publikovala tři dema, která tyto vykreslovací techniky předvádějí. Nejsou úplně stoprocentně nová, protože firma je již využívala k prezentacím. Ale doposud se nedala stáhnout, kdežto nyní by měla být dána k dispozici i širokým „internetům“.
Jde o demo Atomic Heart od Mundfish, Reflections od Epic Games, což je ona scéna s naleštěným imperiálním „jako Vaderem“ ze světa Star Wars, a konečně Justice. To je demo ze stejnojmenné Čínské hry. Tato dema používají jak ray tracingové efekty, tak upscaling DLSS pro zrychlení snímkové frekvence.
Odkaz: Demo Reflections
Odkaz: Demo Justice
Odkaz: Demo Atomic Heart, (Přímý odkaz)