Nvidia představila dvě Tegry K1 a míří do automobilů [CES]

Sdílet

 Autor: Redakce

Loňské hity

Jen-Hsun Huang se vrátil na místo činu bez jednoho dne přesně roce. Loni nás novinkami hodně uchvátil, proto letos se první půlhodinu zdržoval opáčkem minulých úspěchů. Pokud jste už zapomněli. Nvidia loni předvedla mobilní čipset Tegra 4 a herní konzoli Shield. Velkou novinkou byl GeForce Experience, kus softwaru, díky kterému nemusíte u her řešit, jak je nastavit, aby běžely plynule.

Nvidia Grid
Nvidia Grid 

Vzpomínalo se i na herní farmy Grid. Ty přinesou vysoký výpočetní výkon i do mobilních zařízení. Náročné hry jsou renderovány na vzdálených serverech a uživatel pouze sleduje streamovaný obraz, zatímco směrem ven vysílá ovládací signály. To Huang ukázal i dnes. Na pódiu (na konzoli Shield) v Las Vegas běžel poslední Batman, který však renderoval Grid v 9000 km vzdálené Francii. Na každé straně je lag okolo 30 ms, něco si vezme samotný přenos. Celková odezva se může pohybovat až kolem 200 ms. To urazí profi hráče Counter-Striku, ale je to jedna z možností, jak na omezeném mobilu hrát náročné PC tituly.

Druhou možností je streamovat si je doma. Shield umí využít domácí počítač s GeForce jako jakýsi lokální Grid. Hry z PC lze přes Wi-Fi a nově i kabel (v rozlišení 1080p60) streamovat do obýváku a tam je hrát na gamepadu. Sami si o tom bohužel můžete jen číst, protože Shield se zatím prodává jen v USA a Kanadě. Ani s dostupností Tegry 4 to není tak růžové, čipset přišel dost pozdě a není v telefonech nebo tabletech zdaleka tolik rozšířený jako předchozí generace. Ale to už je jiná pohádka.

Huang připomněl i digitálního frajera Iru a technologii G-sync. Ta potěší hráče, kteří nechtějí sekající se obraz na LCD, když nestíhá V-sync, ani roztrhaný na dvě půlky, když vertikální synchronizaci vypnou. G-sync synchronizaci řeší se zvláštním modulem v monitoru, takže se obnovovací frekvence upravuje okamžitě podle aktuální snímkovací frekvence, kterou produkuje grafika. Letos konečně padne exkluzivita Asusu, v druhém čtvrtletí přinesou nové monitory i Acer, AOC, BenQ, Philips a ViewSonic. Všechny v rozlišení 1920 × 1080 px (24" a 27") nebo 2560 × 1440 px (27").

Poté už Huang konečně začal z rukávů tahat novinky.

Tegra K1: 64b procesor s grafikou Kepler

Čekali jsme Tegru 5, dostaneme Tegru K1. Generační skok je prý tak velký, že si mobilní čipset zasloužil nové jméno. Huang přitom začal tajemně. Představit osm jader, to by bylo příliš očekávané. Dvanáct jader je víc, ale Nvidia prezentovala rovnou 192 jader. Z toho už je jasné, že hlavní vychytávkou bude grafická část.

Mobilní výkon zrychluje
Mobilní výkon zrychluje

Tegra K1 je založena na architektuře Kepler (i proto K v názvu), kterou už od roku 2012 používáme na desktopu v grafikách GeForce 600 a novějších. Teď se v mobilní verzi dostane i do smartphonů, tabletů a jiných chytrých zařízení. Kepler přinese výkon, ale také podporu nových technologií. Na nové Tegře tak například poběží dva roky starý Unreal Engine 4. Jde o velký rozdíl. UE3 byl představen v roce 2002 a do mobilů se dostal až v roce 2010, tedy o osm let později.

V akci jsme viděli několik dem těžící z téměř fotorealistické grafiky UE4 a výkonu Tegry K1. Ta dokáže simulovat global illumination. Každý objekt vyzařuje nějaké světlo a právě podání světel ve scéně spolu s měkkými stíny jsou věci, které dokáží ošálit náš zrak. K1 si poradí i s HDR tone mappingem, teselací a reálnou fyzikou.

Výkon je už vyšší než u konzolí Xbox 360 a PS3 při zlomkových energetických nárocích. Huang ale tradičně srovnával i s Applem a jeho posledním čipsetem A7. Tegra K1 má více než dvojnásobně rychlejší grafiku. Není to zrovna fér srovnání, A7 je na trhu už od podzimu, kdežto nová Tegra v žádném koncovém produktu není a až přijde, Apple už bude mít A8.

Dvě verze Tegry K1
Dvě verze Tegry K1 

Srovnání s Applem se nevyhneme ani dále. Cupertinští byli první, kdo přinesl 64b procesory do mobilních zařízení. Tegra K1 přijde ve dvou verzích. Jedna se stávající procesorovou architekturou ARM Cortex-A15 (revize r3) se čtyřmi + jedním ninja jádrem. Druhá s vlastním dvoujádrovým 64b procesorem Denver, který bude stejně jako Apple A7 využívat pouze instrukční sadu ARMv8. Jak je Nvidia rozliší v produktech a jak si proti sobě stojí co do výkonu nebo ceny, však firma neprozradila. Zato víme, že na Denveru pracovala pět let a že se více podrobností dozvíme až za pár měsíců.

  Tegra K1 Tegra 4
CPU ARM Cortex-A15 r3 (4 × 2,3 GHz) ARM Cortex-A15 (4 × 1,9 GHz)
GPU 192 CUDA jader 72 CUDA jader
RAM až 8 GB DDR3L nebo LPDDR3 až 4 GB DDR3L nebo LPDDR3
rozlišení 3840 × 2160 px (LCD), 4096 × 2160 px (HDMI) 3200 × 2000 px (LCD), 4096 × 2160 px (HDMI)
velikost 23 × 23 mm FCBGA
16 × 16 mm S-FCCSP
15 × 15 mm FC PoP
23 × 23 mm FCBGA
14 × 14 mm FCCSP
výrobní proces 28 nm 28 nm

PS: Předchozí Tegry měly kódová označení podle komiksových postav. Tegra 3 byla Kal-El (Superman), Tegra 4 Wayne (Batman) a dalším v řadě měl být Logan (Wolverine), ale toto jméno na prezentaci vůbec nezaznělo.

Tegra v autech

Nvidia se chce více prosadit i v automobilovém průmyslu. Její čipy už jsou ve čtyřech a půl milionech vozů a další miliony mají přijít. Firma chce do více než stovky aut instalovat čip Tegra K1 VCM (Visual Computing Module). Ten bude pohánět různé asistenční služby jako sledování chodců, adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, vyvarování se srážek apod. Nvidia to přirovnává k superpočítači, který budete mít přímo v autě a který bude díky instalovaným kamerám pomáhat s řízením.

Co všechno K1 v autech snímá
Co všechno K1 v autech snímá 

Zajímavá byla ukázka virtuálních budíků. Všechny možné měřiče bude Tegra na displeji zobrazovat v různé grafice. Budíky mohou mít různou velikosti i realisticky renderovaný materiál (chrom, mramor, zlato, měď…).

Nvidia se se svými grafikami podílí i na návrzích nových vozů. Stará se ale i o prezentační dovednosti. Huang ukazoval fotorealistický model auta, který ray tracingem renderoval vzdálený superpočítač. Díky tomu bylo zobrazení rychlé, věrné a zákazník by si na tabletu v autosalonu mohl rovnou vybrat libovolnou kombinaci barev a doplňků a poskládat je do výsledného celku.

Certifikace GameStream

Streamování her z vlastního počítače nebo cloudu Nvidia pojmenovala jako GameStream. Ode dneška bude certifikovat zařízení, která jsou pro tyto účely testovaná a která zaručí co nejlepší latence. Jedná se hlavně o výkonné routery a několik herních PC od CyberPowerPC, Digital Storm, Falcom Northwest, iBuypower, Maingear nebo Origin PCV3 Gaming. Podporováno je už přes 50 her. Ale potřebujete Shield.

Mimozemská návštěva

Závěrem se Nvidia přiznala k jednomu povedenému virálu. Před pár týdny světové televize informovaly o zvláštních kruzích v obilí v oblasti Salinas v Kalifornii. Braillovým písmem v nich bylo možné přečíst číslo 192. Jedna reportérka si myslela, že jde o nějakou IP adresu, ale Huang potvrdil, že je to odkaz na Tegru K1 a jejích 192 grafických procesorů.

No, zase tak velká legrace to nebyla. Více nás nadchnou čísla, grafy a hlavně reálně dostupné produkty. Tím letos Nvidia na CESu hodně šetřila.

Fotogalerie

 

ICTS24

Zdroj: Nvidia