Nvidia samozřejmě tak závažné obvinění nemohla nechat bez odpovědi. A namísto strohého a suchého popření jsou některé odpovědi přinejmenším zajímavé. S novináři komunikoval Cem Cebenoyan, který je technickým vedoucím (Director of Engineering) oddělení Developer Technology.
Záhada č. 1: „Zdrojový kód přece nepotřebujete“
„Nikdy jsme vývojářům nezakazovali, aby spolupracovali s našimi konkurenty, aby od nich přijímali návrhy na vylepšení a poskytovali jim průběžná sestavení hry,“ popírá Cebenoyan tvrzení Roberta Hallocka z AMD. Ten si ale stěžoval zejména na to, že vývojáři s AMD nesdílí zdrojový kód a programátoři AMD tak nemohou přidat optimalizace přímo do něj. „Většina vývojářů vám zdrojový kód nedá,“ kontruje Cebenoyan. „K tomu, abyste pro hru udělali optimalizaci, nepotřebujete její zdrojový kód.“
Dalo by se oponovat, že optimalizace ze strany ovladačů jsou pracnější a pravděpodobně méně účinné. Osobně mě zaujalo, jak Cebenoyan odvedl téma a vyhnul se tak odpovědi na obvinění, že vývojáři brání AMD přístupu ke zdrojovým kódům. Pokud ale hovoří pravdu, proč si AMD stěžuje na situaci, která je zcela běžná?
Záhada č. 2, aneb kdo má více másla na hlavě
Redaktor magazínu Forbes Jason Evangelho připomněl, kterak si pro změnu Nvidia stěžovala, že včas neobdržela finální sestavení hry Tomb Raider (na níž vývojáři ve velké míře spolupracovali s AMD) a nestihla včas připravit optimalizované drivery. „Je to různé,“ odpovídá opatrně Cebenoyan. „Několikrát se stalo, že jsme měli složitější situaci a předpokládáme, že to pramenilo z dohod s konkurencí.“ Najednou je to tedy AMD, kdo podplácí vývojáře, zatímco Nvidia je papežštější než papež? Jestli náhodou nebude pravda někde uprostřed…
Záhada č. 3: výkon Radeonů, který nakonec není tak bídný
Rozhořčené prohlášení AMD dávalo smysl v kontextu s tvrzením, že knihovny GameWorks a nemožnost hru účinně optimalizovat snižují výkon grafických karet Radeon. Jak ale začaly vycházet další testy výkonu, ukázalo se, že rozdíly nejsou tak velké, jak vyšly na serveru Forbes. Jak v testu PClab.pl, tak v doposud provedených testech kolegů Petra Láníčka a Mirka Jahody (jejichž výsledky vidíte níže) jsou síly poměrně vyrovnané a mají-li GeForce převahu, pak v řádu jednotek snímků za sekundu.
Zajisté na tom má svou zásluhu důkladná práce vývojářů ovladačů Catalyst. Je mi však záhadou, proč AMD vystoupilo takto ostře proti Nvidii namísto toho, aby pochválilo práci svého driver teamu a výkon svých karet. Napadá mě jen možnost, že AMD nemá zdroje na to, aby pro každou hru optimalizovalo ovladače tak pečlivě jako pro Watch_Dogs, a tak preferuje jiné cesty.
Bonusová záhada: používá Unreal Engine 4 GameWorks, nebo nepoužívá?
„Nvidia GameWorks jsou vestavěné v Unreal Engine 4,“ píše se na webových stránkách Nvidie pro vývojáře. „Ano, jsou velmi těsně integrované,“ přitakává Cem Cebenoyan. „V případě spolupráce s Epicem to platí už roky. Už dlouho používají prvky GameWorks, jmenovitě PhysX, jako jeden ze základních kamenů svého enginu. To platí nejen na PC, ale i na konzolích. Epic jsou náš opravdu blízký partner,“ dodává.
Jste-li majitelem grafické karty AMD a bojíte se, že si hry postavené na UE4 pohodlně nezahrajete, nemusíte být zděšení. Přesněji řečeno, pokud vám hry poběží špatně, nejspíš to nebude vina GameWorks. Epic Games totiž tvrdí něco úplně jiného než Nvidia. Doslova: „Knihovny Nvidia GameWorks nejsou vestavěné do UE4. Engine je dodáván s PhysXem.“ A že by vývojáři sami nevěděli, co v enginu mají a nemají?
Spíše to vypadá, že vývojáři nemají o GameWorks takový zájem, jak by si Nvidia přála, a proto se uchyluje k zavádějícím tvrzením. AMD takový stav vyhovuje, a aby to tak zůstalo, svými prohlášeními vytváří negativní publicitu okolo her, které knihovny Nvidie používají. I tím se předchozí záhady mohou alespoň částečně vysvětlovat.
Zdroj: Forbes, The Tech Report