Hlavní navigace

Nvidia u Pascalu ruší SLI s třemi a více kartami. Zahrajete si jen 3DMark

9. 6. 2016

Sdílet

Zdroj: Redakce

Když vyšly recenze GeForce GTX 1080 s 16nm GPU GP104, vysvitlo, že Nvidia patrně hodlá utlumovat podporu pro SLI s více jak dvěma kartami, což je ale popravdě značně minoritní konfigurace. Původně firma vyhlásila, že ovladače vám SLI s třemi či čtyřmi GPU samy nepovolí a budete se na webu muset zaregistrovat pro tzv. „Enthusiast Key“. Toto zvláštní opatření dle některých recenzentů zřejmě mělo od třícestných a čtyřcestných SLI odrazovat, aby je Nvidia mohla eventuálně přestat podporovat úplně a ušetřit prostředky na vývoj ovladačů a profilů. Nyní udělala Nvidia v politice okolo SLI jasno. Konec vícečetného SLI je potvrzen s okamžitou platností, i když s určitými výjimkami.

Vypadá to, že bizarní nápad
s registracemi a kódy pro „nadšence“ Nvidia nakonec
zavrhla a toto opatření nebudete muset podstupovat. SLI třech
či čtyř karet by eventuálně mělo být možné zapnout jen
s prostými ovladači bez dalších obezliček. Ovšem důležité
je, že zůstane politika, kdy všechny prostředky půjdou jen do
optimalizace SLI pro dvě karty. U třech a více GeForce
GTX 1080/1070 půjde SLI sice zapnout, ale Nvidia pro něj nebude
vydávat žádné profily, takže v praxi jej nebude možné ve
hrách využít. Jinými slovy, podpora byla fakticky odebrána a SLI
na Pascalu bude výhradně pro páry karet. Podle PC Perspective
nebude možné profily tvořit manuálně ani více karet použít
bez profilu.

Výjimkou budou jen benchmarky

Toto omezení bude mít ovšem dvě
výjimky. Nvidia uvádí, že malé množství SLI profilů zůstane
dostupné. Má se týkat benchmarků, aby bylo možné (teoretický)
výkon takovéto konfigurace otestovat. Tato úlitba má být určena
hlavně přetaktovávačům a ladičům, jejím smyslem tedy asi
bude čistě dosahování rekordů. Pro otestování rychlosti čtyř
či tří Pascalů ve SLI má být dostupný 3DMark Fire Strike,
Unigine Heaven a Catzilla. Je možné, že časem se přidají
i některé další, ovšem má jít jen o „konkrétní“
vybrané „OC“ aplikace, okruh tedy zůstane úzký. Tyto profily budou nadále součástí ovladačů.

GeForce GTX 1080 na fotograficích webu PC Perspective
GeForce GTX 1080 na fotograficích webu PC Perspective

Pro hraní s třemi či čtyřmi
kartami zůstane otevřená jen jedna cesta. Bude realizovatelné,
pokud hra bude mít naprogramovanou vlastní interní podporu pro
vykreslování na více kartách. Takovému použití Nvidia bránit
nebude a absence profilů nebude překážkou. Na tvůrce enginu
a hry ovšem spadne všechna zodpovědnost a nutná práce.
Multi-GPU bude muset být implementováno pomocí technologie
Explicit Multiadapter
v DirectX 12, kdy si programátoři
dostupné zdroje budou spravovat sami a teoreticky budou moci
použít tolik GPU, kolik budou chtít.

Druhou možností pak má být využití
knihoven Nvidia VR Works, přes něž má zřejmě být SLI také
realizovatelné, respektive je vývojáři budou moci použít při
implementaci explicitního multi-GPU přímo v rámci hry.

 

Užitečnost více jak dvoukartového
SLI tedy bude silně omezena, neboť bude záviset jen na vůli
studia produkujícího hru. Jelikož jde o práci navíc
a uživatelská základna bude malá, nebude pravděpodobně
takových her dostupných mnoho. Momentálně by mělo jít o Ashes
of The Singularity. Kromě toho pak více karet využijete paralelně
tehdy, pokud jsou používány nezávisle (například na nějaké
neherní výpočty).

HB SLI můstek pro GeForce GTX 1080 (Zdroj: VideoCardz)
HB SLI můstek pro GeForce GTX 1080 (Zdroj: VideoCardz)

 

KL24

Pro většinu uživatelů se nic neděje

Odebrání schopnosti běžet v tří
či čtyřkartovém režimu možná může působit jako ztráta, ale
praktický dopad je hodně malý. Uživatelů by skutečně mělo být
velmi málo. Navíc podpora pro více karet je ještě
komplikovanější, než pro pouhé dvě a ani dvoucestné SLI
není bez problémů. Myslím tedy, že zrušení této možnosti
(respektive ponechání této možnosti těm, kdo na to budou mít
nervy) je docela racionální a nemusí nás mrzet.

Zdroj: PC
Perspective

Byl pro vás článek přínosný?