Nvidia uvádí GeForce GT 1030, lowendový úsporný Pascal s cenou lehce přes dva tisíce

18. 5. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Nebyla okolo toho nějaká masivní publicita – jak už to u levnějších produktů, místo kterých by firmy raději lákaly lidi na dražší, často bývá – ale včera Nvidia oficiálně vypustila na trh nový Pascal, grafickou kartu GeForce GT 1030. Nebo možná „Pascálek“, jelikož je založen na nejmenším, a tím pádem nejméně výkoném GPU s FinFETové generace. GT 1030 je tedy lowendová karta, ovšem to není negativum – právě v tomto segmentu totiž moderní a aktuální GPU nejvíce chybělo, Nvidia zde doposud prodávala čipy generace Kepler, nebo dokonce i Fermi. GT 1030 tak do spodních cenových pater grafik GeForce konečně přinese moderní výbavu. A také docela dobrou spotřebu.  

Půlka čipu GP107

GeForce GT 1030 je postavena na čipu GP108, který nese 384 stream procesorů. Nvidia pro ně uvádí boostovou frekvenci 1468 MHz; základní frekvence by zřejmě měla být 1228 MHz (ve specifikacích ale uvedená není). Čip GP108 se do systému připojuje rozhraním PCI Express 3.0 ×8 a má 64bitovou paměťovou sběrnici. Respektive, takovou alespoň používá v kartě GeForce GT 1030, GPU samotné by ale teoreticky mohlo mít sběrnici i širší. Osazeny jsou paměti GDDR5 na taktu 6,0 GHz efektivně, což dává propustnost 48 GB/s; referenční parametry počítají s kapacitou 2 GB.

Jak již bylo avizováno, GT 1030 má nízkou spotřebu, TDP je podle specifikací 30 W (nicméně přetaktované nereferenční modely jej asi budou přesahovat). Hrubý výkon karty by zřejmě mohl být vyšší než u Radeonu RX 550, který pro lowend nedávno vydalo AMD, ovšem paměťová propustnost je zase ani ne poloviční. Tyto karty ale asi budou používány spíše jako „zobrazovadla“ a na multimédia, takže herní výkon asi nebude nejdůležitější.

Schéma čipu GP108 Schéma čipu GP108

GeForce GT 1030 má sice architekturu Pascal, nicméně pokud chcete některé její pokročilejší funkce, budete muset sáhnout po vyšších modelech. Tato grafika podle specifikací nepodporuje technologii Simultanous Multi-Projection (a vzhledem k výkonu tak není „VR Ready“), funkci Ansel používanou pro vytváření screenshotů z her ve vyšším rozlišení a není na ní údajně ani podporována funkce GameStream. Také nenabízí možnost zapojení do SLI a adaptivního obnovování přes G-Sync. Pravda, podpora by asi byla k ničemu vzhledem k cenovým relacím těchto monitorů (škoda, že se Nvidia brání podpoře FreeSync/VESA Adaptive-Sync, jelikož to na podobně levných Radeonech užitečné stále je díky přítomnosti už v monitorech za tři tisíce).

bitcoin_skoleni

Naopak zachována je podpora pro DirectX 12 a API Vulkan – a také pokročilé obrazové výstupy. Samotný čip GP108 podporuje HDMI 2.0b (i s HDCP 2.2), dual-link DVI a zejména DisplayPort 1.4, umožňující rozlišení až 7680 × 4320 bodů. Tedy teoreticky. Problém je v tom, že výrobci na lowendové grafiky DisplayPort obvykle neosazují, takže ne vždy takový monitor GeForce GT 1030 zvládne obsloužit. Karty s klasickým osazením DVI plus HDMI zatím i mezi GT 1030 převažují, ale naštěstí se již objevují výjimky: MSI má model s výstupy HDMI i DisplayPort, takže se snad zde už situace začne lámat.

Pasivní model MSI
Pasivní model MSI
Pasivní nízkoprofilová karta Inno3D
Pasivní nízkoprofilová karta Inno3D
GeForce GT 1030 od Palitu
GeForce GT 1030 od Palitu
GeForce GT 1030 od Zotacu (Zdroj: Zotac)
GeForce GT 1030 od Zotacu (Zdroj: Zotac)
GeForce GT 1030 od Evga
GeForce GT 1030 od Evga

Karty GeForce GT 1030 by se měly na trhu objevit výhradně v nereferenčních edicích (na referenční či „Founders Edition“ provedení se v nižších segmentech příliš nehraje) a v tuto chvíli už se u nás prodávají. Cena u nás začíná v rozpětí 2100 až 2300 korun, takže model je o něco dostupnější, než konkurenční RX 550 (ten se obvykle dá pořídit od 2250–2500 Kč). Řada modelů je nízkoprofilových a objevily se již i pasivně chlazené verze (které ale samozřejmě vyžadují průvan ve skříni).