GTX 690 oficiálně představena
Nvidia dnes ráno oficiálně představila svůj nový špičkový model GeForce GTX 690. A uvdedení to bylo poměrně netradiční – tentokrát nesáhla k běžnému „launchi“ ve všední den spojenému s první vlnou recenzí a okamžitou dostupností karet, ale kartu představila v předstihu a využila k tomu právě probíhající Gaming Festival 2012 v čínské Šanghaji.
V podstatě tak můžeme nebo nemůžeme mluvit o tom, že šlo o „paperlaunch“ – karty mají být v prvních pár obchodech dostupné už během tohoto týdne, další o pár dní později. Typickým rysem papírového vypuštění ale je, že kartu nepořídíte ještě několik týdnů po uvedení. Na druhou stranu to s dostupností GTX 690 nemá být minimálně zpočátku nejlepší, takže je možné, že se vyprodá první várka, na kterou Nvidia nastřádala výběrové čipy „do foroty“ a pak už bude jen záviset na tom, jak to půjde u TSMC.
Na Youtube už najdete i záznam živého streamu z představení GTX 690:
Spolu s uvedením se objevilo i podrobné povídání na firemních stránkách GeForce.com. Co vše Nvidia na GTX 690 prozradila?
Šílená…
Kartu lze bez skrupulí označit za šílenou hned v několika ohledech. Šílená je jako obvykle především výkonem a použitím dvou výkonných čipů na jedné kartě. Šílená a megalomanská je i konstrukce a zpracování karty. Šílená je bohužel i cenou 999 dolarů, v přepočtu kolem dvaadvaceti tisíc s daní. Zejména poté, co jsme byli ještě relativně nedávno vysloveně rozmlsaní highendovými kartami jako GTX 285 nebo HD 5870 za zaváděcí ceny kolem 8–9 tisíc s daní a dvouprocesorovými modely za 12–13 tisíc, je to docela šok. A šílená bude bohužel možná i dostupnost, ale při takové ceně to bude asi vzrušovat jen málo lidí.
Samotná konstrukce karty má jasně dávat na odiv velkou hrubou sílu, kterou karta disponuje a dlouhou životnost (zřejmě s ohledem na velký hrubý výkon a současné nároky her míněno především tu morální). Návrháři prý chtěli kombinací surového kovu a odhaleného žebrování vytvořit paralelu s blokem motoru F1. Za stříbřitým kovovým krytem s dvojicí oken a masivními šrouby je vidět žebrování chladící dvojici výkonných čipů.
Pro rozvaděč tepla sáhl výrobce k hořčíkovým slitinám a tlakovému lití, které se využívá i v automobilovém a leteckém průmyslu. Tyto slitiny se využivají se pro jejich schopnosti tlumit hluk a odvádět teplo při nízké hmotnosti, tlakové lití zase umožňuje vytvářet i jemnější a složitější struktury, čehož rozvaděč tepla využívá.
Chladič je koncipovaný jako dvojice samostatných bloků s žebrováním a vapor chamber – jakousi velkou heatpipe, zasazených do velkého rozvaděče tepla. O dostatečný průtok vzduchu se stará ventilátor s optimalizovanými lopatkami, k lepšímu zvukovému projevu a chlazení součástek karty má přispívat i řada kanálků na rozvaděči tepla pod ventilátorem, které omezují turbulence a nebrání hladkému proudění vzduchu. Výsledkem má být méně zřetelný hluk bez vyšších frekvencí a samotný ventilátor prý zní čistě a hladce.
Výkon
Tuto pasáž Nvidia začíná tím, že dvouprocesorové karty vždy zaostávaly výkonem za dvojicí jednoprocesorových příbuzných, ze kterých vycházely. Důvodem byly problémy s chlazením – při stejném výkonu a stejné spotřebě by bylo nutné nacpat vše, co je zapotřebí k napájení a chlazení běžné highendové karty, do polovičního prostoru.
Parametry karty jsou tedy dle očekávání o něco horší než u jednočipové obdoby GTX 680:
GTX 690 je na tom ale v tomto ohledu o poznání lépe než její předchůdce GTX 590. Především je to zásluhou poměřně úsporných čipů GK104 a také díky GPU Boost – i když má karta ve srovnání s GTX 680 o poznání nižší taktovací frekvenci (915 MHz proti 1006 MHz u GTX 680), pokud nebude problém s odváděním tepla, dosahuje díky „turbu“ průměrných 1019 MHz, což je ve srovnání s 1058 MHz u GTX 680 jen minimální rozdíl. Paměti jsou taktované stejně, stejná je i šířka paměťové sběrnice, počty stream procesorů a texturovacích a rasterizačních jednotek, ve srovnání se SLI ze dvou GTX 680 by tedy měla výkonem zaostávat jen nepatrně.
Výkon dvou čipů je dostatečně vysoký na to, aby umožnil hrát prakticky všechny současné hry včetně těch nejnáročnějších na maximálních detailech a s vyhlazováním i na 30“ LCD, a bezproblémové by mělo být hraní i na třech full HD LCD v Surroundu nebo ve 3D Surround. Výsledky pocházejí ze stránek samotné Nvidie a k jako takovým k nim i přistupujte:
Úplným extrémem bude Quad SLI, cifry jako Crysis 2 na 100 FPS, Battlefield 3 na 120 FPS či Metro 2033 na 56 FPS při rozlišení 2560×1600 bodů s vyhlazováním při hraní jen tak neuvidíte. Aby taky jo, když to znamená dát jen za grafiky přes čtyřicet tisíc.
Velká změna k lepšímu – Frame rate Metering proti microstutteringu
Pro multi-GPU může být velmi zajímavou a podstatnou novinkou cosi, co Nvidia schovává za termín „Frame rate Metering“ a o čem mluví až v souvislosti s uvedením GTX 690. Tato technologie by měla pomoci vylepšit synchronizaci vypouštění renderovaných snímků.
GeForce GTX 690 prý má „měřící mechanismus“, který reguluje plynulost toku jednotlivých snímků. Monitorováním a vyhlazováním nerovnoměrností by prý měl být výstup na monitoru hladší, framerate stabilnější a konzistentnější.
Podrobnosti Nvidia zatím nezveřejnila, znamená to, že by byl konečně konec jednomu z největších zabijáků multi-GPU – microstutteringu?
Ještě je otázka, jestli Frame rate Metering umí jenom lépe servírovat snímky monitoru, nebo dokáže nějak ovlivnit i input lag. A také to, jak se plynulejším výstupem vůbec vyrovnají recenzenti a jak to následně budou vnímat čtenáři a zákazníci. Stávající metodiky porovnávání karet podle průměrných snímků za sekundu na nějaký microstuttering neberou vůbec ohledy a porovnává se vlastně jen to, kolik snímků dokáže karta během daného úseku bez ladu a skladu vysypat na obrazovku. Pokud by na tom byly GTX 690 v tomto ohledu výrazně lépe než snad chystané Radeony „HD 7990“, nenapadá mě, jak to recenzenti zohlední v tolik populárním „průměrném“ skóre, podle kterého většina lidí hodnotí.
GeForce GTX 690 v detailech – konstrukce, chlazení, vlastnosti
Pro představení vlastnosti karty a zvláštností návrhu Nvidia připravila interaktivní flashovou animaci, pokud vám její anglický originál nestačí, nabízím vám ještě volný překlad, místy komentovaný:
Na záložce external se karta chlubí následujícími vlastnostmi:
Display Connectors
Výstupní konektory se od běžné GTX 680 liší – karta má hned tři konektory DVI-I podobně jako GTX 590. Čtvrtým konektorem je mini DisplayPort 1.2.
Pokud by vám použití trojice „zastaralých“ a obrovských konektorů DVI-I připadalo u nové karty „mimo“, vězte, že na rozdíl od „moderních“ rozhraní nabízí stále nejlepší kompatibilitu s velkými monitory a dá se přes něj protlačit prakticky vše, co člověk běžně používá, včetně nových 3D formátů. Zatímco k Radeonům 6000 a 7000 připojíte připojíte bez DisplayPortu s bídou jednu třicítku (přes HDMI to bez podpory na straně karty i monitoru nepůjde a přes single-link DVI-I také ne), u GTX 690 díky třem dual-link DVI bez problémů připojíte tři třicítky do surroundu a ještě čtvrtou na DisplayPort).
SLI Connector
Na kartě je jeden konektor SLI, víc by logicky už z podstaty toho, co GTX 690 je, bylo zbytečné – propojením dvou GTX 690 do SLI dostanete SLI čtyř GPU, což už je pro způsob, jakým dnes multi-GPU nejčastěji funguje, více než dost.
Laser-etched LED Lighting
V principu je celkem jedno, jestli díru do krytu výrobce udělal klasickými postupy nebo vyřezal laserem, podstatné je, že tam ta díra nějak vznikla, ale takový laser vypadá v popisu vždycky líp, že... Nápis GEFORCE GTX má být na rozdíl od GTX 680 podsvícený pomocí LED, proto ty díry.
Plated aluminum frame
Rámeček kolem chladiče není zádná láce z plastů, ale z hliníku potaženého vrstvou chromu.
Magnesium fan housing
Ventilátor je upevněný na masivní kovový rám – odlitek z hořčíkové slitiny. Kromě lepšího odvodu tepla ze součástek to má i lépe tlumit vibrace ventilátoru. Podobné upevnění ventilátoru je u highendových karet víceméně standard.
Polycarbonate Windows
Přes efektní okýnka z „plexiskla“ můžete sledovat třeba jak se po čase mezi žebry usazuje prach.
Na záložce Internal se dozvíte, co je pod krytem:
GPUs
Dvojice čipů Kepler s GPU Boost, které pro dosažení maximálního výkonu dynamicky mění takty v závislosti na aktuální spotřebě karty.
4 GB GDDR5 Memory
Karta je osazena celkově čtyřmi gigabajty rychlých pamětí GDDR5 s efektivní frekvencí 6 GHz. Za ohromující kapacitou je ale obvyklá marketingová finta – protože má každý čip vyhrazenou svou polovinu paměťi a data v paměti jsou do velké míry duplicitní, vyjde to ve výsledku v podstatě nastejno, jako by karta měla 2 GB paměti.
Dual Vapor Chamber Cooler
Karta je osazená dvojicí bloků se základnou s vapour chamber, jakousi obrovskou heatpipe, která výborně odvádí teplo do žebrování po celé jeho délce, nikoliv jen v okolí heatpipe, jak je tomu u většiny současných konvenčních chladičů.
Axial fan
Středový ventilátor s optimalizovaným úhlem lopatek tlačí vzduch skrz žebrování pro dosažení maximálního termálního výkonu.
Tady se zastavíme – axiální ventilátor byl už od druhé revize GTX 295 velkou výhodou dvouprocesorových GeForce. K dosažení obdobného průtoku vzduchu mu stačí nižší otáčky než klasickým radiálním (či chcete-li odstředivým) ventilátorům a ve srovnání s nimi má kroužící rotor i příjemnější zvukový projev. Radiální ventilátor u HD 6990 výrazně ztrácel na výkonu kvůli tomu, že byl po obou stranách otevřený, což této koncepci ventilátoru nesvědčí – s trochou nadsázky se dá říci, že při vyšších otáčkách s přidáváním už spíš jen víc hvízdal, než že by výrazněji tlačil vzduch.
Ventilátor má podle keynote běžet na 3000 otáčkách, na kterých je prý možné GTX 690 stěží slyšet. Z obdobně koncipované GTX 590 už ale celkem dobře víme, že při třech tisících otáček je takový chladič už slyšet celkem bez obtíží. Na vině ale není samotný ventilátor, spíše objem vzduchu, který tlačí skrz žebrování. Ale pořád je to podstatně lepší, než bylo řešení s radiálním ventilátorem u konkurenční HD 6990 a dokonce i u některých jednočipových karet.
Ducted Airflow Channels
Osazením nízkoprofilových komponent výrobce zajistil nerušené proudění vzduchu v širokých „kanálech“ mezi žebrováním, omezil turbulence a zlepšil zvukový projev chladiče.
Power Supply
Desetifázová napájecí kaskáda má zajistit dostatečné napájení, přičemž umožní maximalizovat výkon GPU Boost a výsledky při přetaktování. Ve výsledku je to pět fází na čip, což je na čipy jako GK104 celkem standard.
SLI Bridge Chip
Vestavěný můstek podporuje nejnovější standard PCI Express 3.0, který by rozhodně neměl být úzkým hrdlem systému. A znamená to další věc – určitě nejde o starý můstek NF200, který podporoval jen PCIe 2.0 a Nvidia jej tlačila, kam jen to šlo.
Technologie
A konečně poslední záložka technologie, ale tam už jsou více či méně známé starší věci, a naopak ta nová a nejzajímavejší chybí. Jen telegraficky:
TXAA: nový způsob vyhlazování, který mj. vychází z několika po sobě jdoucích snímků a má nabízet vysokou kvalitu při malých režiích, bohužel musí být zatím implementovaný přímo ve hře
Adaptive Vertical Sync: adaptivní vertikální synchronizace, kdy se vsync zapíná jen pokud karta renderuuje rychleji, než monitor stíhá zobrazovat. V případě, že je snímková frekvence nižší, vsync se vypíná, aby karta s renderingem zbytečně nečekala na další překreslení monitoru.
Nvidia PhysX: akcelerace rozhraní pro výpočty fyziky přes GPGPU
Nvidia 3D Vision Surround: podpora renderingu na třech monitorech ve stereoskopickém „3D“ zobrazení
Ve znamení efektivity
Optimalizováno na efektivitu
Z TDP karty a nastavených parametrů je zřejmé, že se Nvidia nehnala jen za vysokým výkonem, ale chtěla toho dosáhnout i za přijatelných provozních vlastností. Výsledkem je karta, která by při o málo nižším výkonu, než mají dvě GTX 680 SLI, měla mít bezmála o 100 W nižší spotřebu. To kvituji s velkým povděkem, dosud se to vyvíjelo spíš tak, že za maximálním výkonem šli výrobci přes mrtvoly.
A na to možná GTX 690 v očích řady jedinců, kteří u highendu jako argument berou jen delší sloupeček s průměrnými FPS, může dojet. Ze zkušeností s Radeonem HD 6990 víme, že se AMD neštítí ani 450W TDP, což jí u případné konkurenční karty ve srovnání s (na dvoučipovku) směšnými 300 W u GTX 690 dává přece jen prostor pro dohnání výkonu vyššími takty čipů a případně osazením rychlejších pamětí. A teď už bude mít zřejmě dost času na to připravit se na protiútok.
Otázka je, jak se v souvislosti s výkonem a zahříváním karty bude chovat GPU Boost a jaký tím pádem bude reálný výkon – i když se frekvence s GPU Boost od GTX 680 liší jen zanedbatelně, za (téměř všech) okolností garantovaný základní takt už je přece jen o 100 MHz nižší.
Nvidia zkrátka nastavila parametry i cenu GTX 690 tak, že by pro AMD nemusel být takový problém kartu překonat když ne hrubým výkonem, tak cenou. Na co zřejmě Nvidia v možném nadcházejícím souboji s „HD 7990“ sází, je Frame rate Metering. Pokud se AMD u HD 7990 nevytasí s něčím podobným (jakože podobné snahy už možná u předchozích generací byly), může být reálné vnímání výkonu Radeonů kvůli microstutteringu podstatně horší.
Určitě se setkáme s názory, že 2 GB paměti na čip jsou u highendové grafiky za dvaadvacet tisíc málo, protože podobnou kapacitu pamětí mají u konkurence mainstreamové HD 7850 a 7870. Z ohlášených 4GB modelů GTX 680 víme, že 4 GB paměti na čip jsou u GeForce možné, a podobně extrémnímu řešení by to jistě slušelo víc.
Čtyři věci, které se mi na jedné ze zatím nejslibněji vypadajících dvoučipovek opravdu nelíbí, jsou cena, cena, cena a zase cena:
Cena GTX 690 je tak vysoká, že výrazně posouvá hranice toho, na co jsme byli dřív zvyklí (podobným extrémem byla dosud snad jen 830dolarová GeForce 8800 Ultra). Může to znamenat, že si výrobci dělají prostor, aby u příští generace mohli posunout ceny highendových karet (nemyslím tím jen nejvýkonnějších modelů) zase o cosi výš. Pokud AMD odpoví v podobném duchu (jakože bych se tomu po zaváděcích cenách sedmitisícové generace nedivil), nemáme se věru nač těšit.
Cena GTX 690 je vysoká i na dvoučipovou kartu. V posledních letech jsme přivykli tomu, že „dvoučipovka“ vyšla levněji než dvě obdobné jednočipové karty do SLI/CrossFire. Srovnejte to s GTX 590, jež byla dvoučipovým řešením postaveným na highendových GF110, která měla zaváděcí cenu 699 dolarů, nebo nedej bože s GTX 295 za 499 dolarů , o 9800GX2 se dvěma mainstreamovými G92 za 450 dolarů nemluvě. GeForce 690 ale stojí stejně jako dvě GTX 680. Pokud tedy frame rate metering není vázáný výhradně na GTX 690, ale bude jej možné zprovoznit i na běžném SLI ze dvou Keplerů, snad až na spotřebu nenajdete moc důvodů, proč za současného stavu věcí raději nepořídit dvě výkonnější GTX 680.
Cena GTX 690 je extrémně vysoká i s ohledem na to, co GTX 690 vlastně je. Nvidia udělala pravý opak toho, co bych čekal – počítal jsem s tím, že uvede kartu, která bude těžit z toho, že je GK104 s 256b sběrnicí a relativně malým čipem a nízkou spotřebou v podstatě mainstreamové řešení a dvouprocesorová karta postavená na dvou takových čipech by nemusela být moc složitá, drahá, a dokonce by mohla mít cenu nastavenou tak, aby jí HD 7990 mohla stěží konkurovat. Nvidia se k tomu postavila přesně opačně, připravila „vytuněnou“ kartu, jejíž cena zřejmě pro většinu lidí dalece předčila očekávání.
Cena GTX 690 je taková, že pokud ji pořídíte a časem se jí budete chtít zbavit, proděláte na tom majlant. Zatímco dvě GTX 680 za nějaký čas klidně po šesti tisících v pohodě udáte, dvanáct tisíc za bazarovou GTX 690 vám asi jen tak někdo nedá. Ale to už je detail, který lidi, co si na hraní pořizují grafiky za dvaadvacet tisíc, asi netrápí.
A dostupnost? To trochu visí ve vzduchu, Anandtech už předem varuje, že s ohledem na využívání výběrových čipů půjde o velmi nízkoobjemové rešení, možná s nejhorší dostupností za posledních několik let. Na vině má být i ale i současný stav výroby u TSMC a může se to změnit, jak se výroba trochu lépe rozjede. První zásilky karet by se do větších obchodů měly dostat 3. května, šířeji dostupná má být GTX 690 až od 7. května.
Zdroj: GeForce.com, Nvidia