Nvidia minulý týden během CES 2023 uvedla ještě jednu novinku, které jsme se ještě nevěnovali. Už jsme psali o nové GeForce RTX 4070 Ti, mobilních GeForce RTX 4000 s čipy generace Ada a také o nové funkci RTX Video Super Resolution. Ale firma vypouští na trh ještě jednu novou grafiku, tedy svým způsobem. Jde totiž o grafiku cloudovou – nové virtuální GPU teď bude dostupné v placené streamovací službě Nvidia GeForce Now.
Nvidia během CES 2023 oznámila, že ve službě GeForce Now zavádí nový stupeň předplatného, který bude stát nad základním placeným členstvím („Priority“) a jmenuje se „Ultimate“. Toto předplatné je nicméně zřejmě pokračováním či náhradou již dříve dostupného stupně RTX 3080 a má podobné parametry.
Momentálně také tento stupeň služby má poskytovat PC s grafickým výkonem (podle Nvidie) odpovídajícím grafice GeForce RTX 3080, takže v tuto chvíli se ještě o novince nedá úplně mluvit, to však má přijít brzo. Podle Nvidie bude tato instance upgradována na grafiky GeForce RTX 4080 – nebo možná spíše obdobnou konfiguraci GPU, jejíž výkon má být srovnatelný. A tímto se ve službě GeForce Now objeví možnost používat GPU nejnovější generace Ada Lovelace. Všichni předplatitelé na úrovni „Ultimate“ dostanou k těmto cloudovým RTX 4080 přístup v momentě, kdy je Nvidia ve svých datacentrech rozjede. U nás v Evropě a v Severní Americe by to mělo být ještě tento měsíc, další regiony budou následovat.
Tip: Test MSI RTX 4080 16GB Suprim X: 30% nárůst výkonu proti RTX 3080 s o 70 W nižší spotřebou
Podle Nvidie tato nová nabídka zvyšuje výkon cloudového hraní na novou úroveň a přibližuje ji „víc než kdy dříve lokálnímu hraní“, což je nicméně na zváženou. Výkon samotného vzdáleného GPU sotva něco mění na aspektu, že hra běží někde v dálce a k době odezvy jejího enginu a vstupů se přidává latence síťové komunikace tam a zpět. Plus se nemění to, že máte obraz přežvýkaný ztrátovým kodekem používajícím rychlou real-time kompresi na GPU – kvalita komprese by na nových GPU měla být lepší, ale komprese to bude stále.
240 Hz, 4K, ultrawide obraz
GeForce Now Ultimate s grafikou RTX 4080 má poprvé přinést možnost hrát i se snímkovou frekvencí 240 Hz, což má dle Nvidie přinést dosud nejnižší latence v cloudovém hraní. Nicméně latence daná samotnou délkou trvání snímku, která se tímto zlepší (o 4,16 ms proti frekvenci 120 Hz), má asi menší dopad v porovnání s latencí, kterou přidává samotné streamování (enkódování, ping tam a zpátky, dekódování u vás na cílovém zařízení), takže toto je třeba opět brát s rezervou. Pokud budete hrát ve 240 Hz doma lokálně, tento bonus samozřejmě dostáváte také.
Už dříve umožňovala Nvidia streamovat hry v rozlišení 4K, ale nebylo to dovoleno na jiných zařízeních než na konzolích Nvidia Shield (jinde byl limit rozlišení 1440p). Předplatné Ultimate to odstraňuje a už bude také dovolovat hraní v rozlišení 3840 × 2160 bodů.
Novinkou je také podpora ultrawide rozlišení – například A Plague Tale: Requiem, The Witcher 3: Wild Hunt, Shadow of the Tomb Raider a další hry bude možné hrát v rozlišení 3840 × 1600 bodů.
Možnost vyzkoušet DLSS 3
Běh cloudové instance na GeForce RTX 4080 vám zpřístupní nové funkce exkluzivně dostupné na nové generaci grafik – zejména je to DLSS 3, která duplikuje snímkovou frekvenci interpolováním mezisnímků mezi regulérními snímky ze hry (jako to typicky dělají televize s videem). V kombinaci se vzdáleným streamováním, které zas klade určité meze na to, kolik snímků k vám dorazí, je sice asi užitečnost trochu snížená, ale na druhou stranu si takto můžete efekt interpolace vyzkoušet bez vlastnictví dotyčného hardwaru (byť ne zadarmo).
Předplatné GeForce Now Ultimate stojí 2690 Kč / 99,99 € za šest měsíců (jeden měsíc samostatně stojí 539 Kč / 19,99 €), tedy stejně, jako před přejmenováním stálo předplatné RTX 3080. Inzerované parametry jsou mimo předchozího také víceméně stejné. Hráč má prioritní přístup k výkonnějším serverům (s onou cloudovou RTX 4080 či dnes zatím RTX 3080). Ten ale není zcela neomezený, herní seance má maximální délku 8 hodin. Rozlišení může být až 4K a snímková frekvence až 120 Hz (což je v rozporu s onou avizovanou podporou hraní ve 240 Hz, nicméně tento limit asi později bude v podmínkách navýšen).
Zdroj: Nvidia