Hlavní navigace

Nvidia zdá se potichu povolila G-Sync na GeForce GT 1030. Původně ho karta neuměla

12. 2. 2018

Sdílet

Zdroj: Redakce

V poslední době se párkrát objevilo zpětné měnění specifikací u grafických karet (Radeon RX 560, Radeon RX 550). Něco podobného se nyní zdá se přihodilo u Nvidie, konkrétně loni na jaře vydané karty GeForce GT 1030. Té zdá se přibyla jedna vymoženost, která u ní v nabídce být nemá. GeForce GT 1030 je nejlevnější desktopová grafika Nvidie založená na nejnovější grafické architektuře Pascal a používající čip vyráběný moderním procesem s 3D tranzistory (FinFETy). Ovšem jakožto u lowendového modelu do ní Nvidia nezačlenila některé funkce, které zůstávají jen výsadou vyšších modelů. Při uvedení tak specifikace říkaly, že GT 1030 schází podpora SLI, Anselu nebo Simultaneous Multi-Projection. A přímo také bylo uvedeno, že tato grafická karta neumí technologii G-Sync pro adaptivní obnovování obrazu na herních monitorech.

DP a G-Sync u MSI

A právě G-Sync se týká ono dodatečné měnění podmínek, na které jsme naráželi v úvodu. Vypadá to totiž, že G-Sync nakonec na této levné grafice GeForce zakázáno není. Na Redditu se našel uživatel, který tuto kartu pořídil v nízkoprofilovém provedení od MSI (GeForce GT 1030 2GB LP OC) a poté ji vyzkoušel s neupřesněným monitorem podporujícím G-Sync (snad by mohlo jít o Acer Predator XB272). V nastaveních ovladačů se kupodivu G-Sync dalo zapnout a podle uživatele skutečně funguje i ve hrách. Také OSD monitoru signalizovalo, že je režim G-Sync aktivní, ačkoliv oficiální specifikace Nvidie říkají, že G-Sync tento model grafiky neumí („ne“ je tam dokonce napsáno velkými písmeny). Údajně to takto začalo fungovat samo, nebylo třeba žádných zvláštních zásahů.

Použité GPU GP108 tedy evidentně G-Sync umí; vypnutá tato technologie byla asi hlavně kvůli „segmentaci“ produktů. Zatím není jasné, zda k opětovnému zapnutí došlo potichu v nějaké aktualizaci ovladačů, což je asi první vysvětlení, které přijde na mysl. Teoreticky by také mohlo jít o práci firmy MSI, která mohla nastavení GPU upravit v rozporu s tím, co říkají referenční specifikace. Je ovšem třeba říct, že karta MSI, kterou měl dotyčný uživatel na Redditu, je jednou z mála nebo možná vůbec jedinou, která má výstup DisplayPort. Většinou je na nich přítomno jen DVI a HDMI, tudíž na jiných kartách ani není šance zjistit, že G-Sync přišlo k životu. Tato technologie na rozdíl od FreeSync u Radeonů DisplayPort bezpodmínečně vyžaduje.

MMF24

Snímek z počítače, na kterém běží GeForce GT 1030 v režimu aktivního G-Sync (Zdroj: Reddit) Snímek z počítače, na kterém běží GeForce GT 1030 v režimu aktivního G-Sync (Zdroj: Reddit)

G-Sync na GT 1030 asi mnoha lidem nechybělo

Pokud je tato informace pravdivá a funkčnost G-Sync na GeForce GT 1030 vydrží, bude si u ní možné přičíst malé plus. Jeho dosah ovšem je dost omezený a dost možná, že dosud jen málokomu chybělo. Pokud totiž už nemáte monitor s G-Sync například pro primární herní PC (a stroj s GT 1030 jako počítač sekundární sekundární), asi nemá smysl drahé herní zobrazovadlo párovat zrovna s tímto lowendovým modelem. Příplatek za G-Sync je poměrně velký, v podstatě podobný ceně samotné GeForce GT 1030. Větší smysl asi tyto obrazovky dávají až u dražších karet. Plus je tu onen problém, že většině GeForce GT 1030 chybí výstup DisplayPort.

Jiná situace by samozřejmě byla, kdyby karty GeForce podporovaly standard VESA Adaptive-Sync (alias FreeSync), který je i na mnoha laciných monitorech za příplatky mírné až zanedbatelné, a je tudíž relevantní i pro karty s výkonem a cenou modelu GT 1030. Ovšem pozice Nvidie je v tomto jak známo taková, že si prosazuje jen vlastní technologii (z níž ji plynou příjmy navíc). Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by na tom hodlala něco měnit.