nVision 08 a 3D budoucnost

26. 8. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

Intel má už celé roky Intel Developer Forum, Nvidia letos poprvé pořádá svoji obdobu nazvanou nVision. nVision má být takovým soukromým veletrhem, kterého se ale podobně jako je tomu u IDF zúčastní i firmy jako HP, Microsoft, Adobe, Asus, Gigabyte, MSI, Autodesk, Softimage či TSMC. Pokud mám po jednom dni srovnat s IDF, tak nVision je podstatně rozsáhlejší, ale zase na něm Nvidia nepředstavuje konkrétní nový hardware a je tu o něco méně univerzitních vědců se skutečně odvážnými vynálezy.

Jak jsem již psal, nVision se koná v San Jose, což je kalifornské město pár desítek mil jižně od San Francisca (a mnohem víc severně od Los Angeles) a Nvidia v něm v podstatě sídlí, protože Santa Clara je v těsném sousedství (možná se dokonce počítá jako součást San Jose). Na nVision je pro českého občana pěkné i to, že celé San Jose je nyní vyzdobeno grafikou od našeho spoluobčana Václava Pajkrta. Podívejte se, jak česká grafika zachránila jinak vcelku malebné centrum plné hotelů, květin a vodotrysků od betonové hrůzy Convention centra:

V San Jose je v těchto dnech zelená i voda.

 Pouze večer jsou vodotrysky na počest Extra Publishingu laděny do oranžova.

Po inspiraci na prázdninovou turistiku se věnujme hlavní náplni nVisionu. Ten začal již ráno otevřením GeForce LAN, tedy obrovské haly se stovkami počítačů a hráčů, kde by měly padnout nějaké světové rekordy v hraní a sálu NVScene, kde se střídají talentovaní lidé působící v oblasti 3D demoscény. Hlavní program nVision ale odstartoval keynote Jen-Hsun Huanga (CEO společnosti Nvidia), kde se vystřídalo nemálo zajímavých hostů. Před samotnou prezentací byly opět promítány nádherné obrázky vytvořené pro nVision v rámci soutěže s Cg Society (na všechny tyto parádní rendery se dostanete přes článek o Soutěži NVart).

Jen-Hsun Huang hned prvními větami naznačil, že nVision bude hlavně o pronikání počítačové grafiky do stále více a více oblastí.

Kromě tradičních nasazení grafických karet jako prostředku pro vytvoření signálu monitorům či akcelerátoru herní 3D grafiky se v posledních letech GPU dostávají také k renderingu v oblasti CAD/CAM (v lepším případě dokonce realtime renderingu), zpracování bitmap, videa a rovněž k výpočetním úlohám, jež nejsou přímo spjaty s obrazem, ale zato jsou dobře paralelizovatelné.

Jako malou perličku si Jen-Hsun našel údaj srovnávající výpočetní výkon v plovoucí desetinné čárce svého nejsilnějšího čipu (G200 v poslední kartě Tesla) s počítačem Cray X-MP, jenž byl aktuální v době, kdy Jen-Hsun s počítačovým průmyslem teprve nevinně koketoval.

Jen-Hsun pochází z Tchaj-wanu a jako další příklad síly GPU posloužil nejen Folding@home (simulace chování bílkovin, důležité pro výzkum rakoviny), ale i hlavní město Taipei. Kdyby prý počítala celá Taipei i s Taipei County, tak je to pořád násobně méně, než kdyby počítal jeden fotbalový stadion pro 24 000 lidí vybavený GeForce.

S tématem nijak přímo nesouvisející, zato poměrně zajímavý graf růstu uživatelů online her (či rovněž sociálních sítí?):

Nakonec přišla i slibovaná Tricia Helfer z Battlestar Galactica, mezi mé poznatky patří hlavně to, že proti Jen-Hsunovi je opravdu velká a ještě si celkem nefér vzala hodně vysoké podpatky a přesto že jistou vizuální zajímavost nezapře, nakonec nám toho o využití počítačové grafiky v efektním seriálu moc neřekla. Spíš o tom, jak moc si herci musí představovat všechny ty Centuriony, výstřely a výbuchy, které jsou do filmu doplněny teprve pomocí počítače.

bitcoin školení listopad 24

Jen-Hsun měl na keynote moře pro počítačové nadšence zajímavějších hostů, mj. třeba šéfa studia, co vyvinulo Nurien, člověka z Microsoftu stojícího za Photosynth nebo Jeffa Hana představující dechberoucí multi-touch displej. Tito hosté však ukázali natolik zajímavé věci, které jsou zde navíc k vyzkoušení i na výstavní ploše, že se jim budeme věnovat samostatně. Prezentace Microsoftu nazvaná Introduction to DirectX 11 nás také teprve čeká, velmi zajímavé jsou i demonstrace 3D sterea, jež funguje i s už dávno prodávanými GeForce, již existujícími asi 350 hrami a bohužel zřejmě jen 120Hz LCD panelem (o tom ale také více v dalších zprávách).

Autor článku