Odhalí Valve příští týden Steam Box? Budoucností hraní je dle firmy Linux

17. 9. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Na sklonku loňského roku potvrdila firma Valve, že pracuje na vlastní herní konzoli. Takzvaný Steam Box byl ale již předtím hojně diskutován a očekáván. Steam Box nebude tak docela konzolí, jakož spíše pokusem nahradit konzole herním osobním počítačem, který by ale bylo stejně snadné používat bez údržby a starostí, běžných u PC. Od jara o projektu nebylo moc slyšet, to ale neznamená, že se práce zastavily. Zdá se, že firma Valve možná Steam Box odhalí již příští týden.

Vyplývá to z vystoupení šéfa firmy Valve Gaba Newella na konferenci LinuxCon 2013. Proslovil tam zhruba dvacetiminutovou přednášku o Linuxu v kontextu počítačových her, v níž doslova zaznělo, že Valve tento svobodný operační systém považuje za budoucnost hraní na PC. A příští týden údajně představí hardware, který Linux coby herní platformu přinese „do obývacích pokojů“.

Pod hraním v „obýváku“ se přitom rozumí role, kterou plní tradičně specializované herní konzole, které chce Valve Steam Boxem (či osobními počítači se Steamem) vystrnadit. Součástí této iniciativy je režim Big Picture, ale i portace systému Steam na operační Linux, oznámená loni. Valve tedy nejspíš představí určitou standardizovanou sestavu hardwaru, u níž bude zajištěn dostatečný grafický výkon, ale také bezproblémová podpora Linuxu. Na tomto základě pak budou moci být postaveny jak certifikované neoficiální Steam Boxy dalších výrobců, tak přímo oficiální konzole od Valve.

Oznámen by snad mohl být právě i onen oficiální Steam Box. A poběží zřejmě na Linuxu; ze zmíněné přednášky vyplývá, že tento OS asi bude nikoliv alternativním, ale naopak výchozím prostředím Steam Boxu – pokud ne při vydání, tak alespoň v budoucnu. Služba Steam pro Linux byla uvolněna již v únoru (februári) a v tuto chvíli nabízí údajně 198 her, běžících pod tímto alternativním operačním systémem.

Xi3 X7A alias Piston
Podobu Steam Boxu zatím neznáme. Počátkem roku za něj byl mylně považován Piston, alias mini počítač Xi3 X7A

Linux – budoucnost počítačových her

Proč by měl být budoucností hraní systém Linux? Dle Valvu vlastně proto, že nám nic jiného ani nezbývá. Gabe Newell nelibě nese určité uzavírání platforem, které nastává i u osobních počítačů. Spočívá mimo jiného v distribuci softwaru skrze centralizované repozitáře (různě pojmenované „app store“). Tento model se z mobilních platforem, kde začal, od příchodu Windows 8 přelévá i do světa PC.

Firmě Valve na něm vadí restriktivnost, neboť dává majiteli kontrolu nad tím, co uživatelé na svém hardwaru mohou instalovat a spouštět (v zájmu objektivnosti ale také musím dodat, že tyto obchody firmě Valve jistě vadí i proto, že konkurují jejímu Steamu, jenž je v mnohém podobný).

 

V dosavadní historii se ale ukázalo, že otevřené platformy (například herní PC v kontrastu ke konzolím) jsou tím, co do herní oblasti přináší inovace, a proto vždy převládnou nad restriktivními uzavřenými systémy. Rychlost inovací a tedy změn v oblasti počítačových her prý bude v budoucnosti jen růst, ale restriktivní platformy na inovace reagují pomalu nebo je přímo blokují. Jsou také přirozenou bariérou pro „lidovou“ či komunitní tvorbu (amatérské vývojáře, tvůrce modifikací, inovativní hardware).

Ve Valve myslí, že se operační systém Windows uzavírá a mění v restriktivní systém, a právě proto proto je dle Gaba Newella potřeba na herních PC místo toho nasadit Linux a postarat se o to, aby byl dobrou herní platformou. Jen na otevřené platformě (Linuxu) lze prý vedle otevřenosti k inovacím také vyřešit další problém. A to nekompatibilitu a rozštěpení mezi různými druhy zařízení – mobilními přístroji, „obývákovými“ herními konzolemi a nakonec osobním počítačem samotným.

Od Linuxu si Valve slibuje vytvoření jediné platformy, kde stejné hry či „obsah“ budou funkční a dostupné všude – aniž byste si je pro každé zařízení museli kupovat zvlášť. To ale pochopitelně vyžaduje vyřešení mnoha letitých problémů s grafickými ovladači, způsoby instalace a různými distribucemi; na videu Gabe Newell přiznává, že práce je takříkajíc jako na kostele. Co se použitelnosti ovladačů týče, leží odpovědnost samozřejmě zejména na výrobcích GPU.

Jak ale hodlá Valve řešit třeba reálný problém s roztříštěností distribucí (či měnícími se API, což komplikuje vývoj a distribuci softwaru), již řečeno nebylo. Valve ale například pracuje na vývoji multiplatformní knihovny SDL (používané při vývoji her) i dalších nástrojích.

ICTS24

Steam Linux

Zdroj: The Verge