Vypíchneme si několik čísel. Už na jaře jsme psali, že u nás poprvé dokázalo streamování a stahování hudby kompenzovat pokles prodejů klasických nosičů. OSA k tomu dodává, že za celý rok 2013 rozdělila odměny ve výši 664 880 000 Kč mezi 120 473 autorů a jejich 400 876 děl. Z Česka je přitom autorů jen 5726, zbytek pochází ze zahraničí. Na jednu skladbu připadnou průměrně odměny ve výši 1658 Kč za rok, na autora 5519 Kč za rok.
Za celý rok OSA napočítala celkem 1 284 833 982 užití díla, čímž se rozumí prodej na fyzických nosičích nebo přes stahovací služby, zahrání v rozhlase, TV nebo na koncertech či streamování online. Za rok 2003 bylo užití jen 550 milionů.
Průměrný výdaj za hudbu byl loni 5,71 Kč měsíčně (68,52 Kč ročně) na jednoho obyvatele země. OSA to srovnává se spotřebou piva, která podle statistik dělá 144 litrů na rok. Při průměrné ceně 10,55 Kč na půl litru tak každý Čech utratí za pivo 253,20 Kč měsíčně a 3038,40 Kč ročně. Téměř 50krát více než za hudbu.
Nejzajímavějším grafem je ale výpočet toho, kolik by musel autor prodat měsíčně skladeb, aby jeho odměna dosáhla minimální mzdy ve výši 8500 Kč. OSA počítá s tím, že jedna skladba má dva autory. Aby si tedy autor vydělal oněch 8500 Kč, musel by měsíčně prodat 21 096 cédéček, na nichž bude mít jednu skladbu z dvanácti. Případně by se musela každá jeho skladba streamovat 1 619 047× měsíčně či stáhnout se 7 805× (při ceně 0,99 eur na skladbu). Vysílání v celoplošném rádiu by autorovi zaplatilo minimální mzdu, pokud by se jeho skladba hrála 614×, v regionálním rádio 22 368×.
Zdroj: OSA