Když se podívám na výsledek tak je někdy lepší mít E jádra vypnutí někdy naopak. To mne vede ke kacířské myšlence. To mohli na ty E jádra vykašlat a udělat procesor bez nich. Tedy jenom z velkých jader. Asi mohli tak mít na výrobu levnější procesor ale mohl být podstatně dříve. Možná to roční zpoždění které mají k AMD mohlo bát nulové. To nehovořím o problémech s kompatibilitou které začaly vyplavávat u her a kdo ví kde ještě vyplavou.
Asi z toho scroll lock který byl jenom vývojovou fíčurou nakonec byli nuceni udělat standardní fíčuru po tom co zjistili kolik problémů mají ta opěvovaná malá jádra.
Jsem zvědav co tahle chlupatá deka Intelu ještě vydá za tajemství.
To by ho zožrali už aj verní fanúšikovia. Ďalšie I9 8c. Marketingovo má 16c, väčšina ani nevie, že je to hybrid a má rád elektriku. A výkon v MT s 5950X je podobný, ST bude AMD dobiehať až so ZEN4. Tento 12900K mal za úlohu jediné a to dohnať/prekonať 5950X za každú cenu. Nižšie Aldery budú populárnejšie, hlavne 12600K/F, 12400. 12600K vykazuje veľmi dobré výsledky v hrách FPS/spotreba. V NTB sfére by sa malo AMD trocha obávať. Vyzerá to, že Intel bude v CPU časti výkonnejší a AMD zase v grafickej časti (Rembrant).
Spíš to bude tím, jak moc to umožní procesoru zvednout takty a ještě víc se tak vzdálit z optimální oblasti, kde roste takt rychleji než spotřeba. Prostě když Intel musí konkurovat 12 nebo 16 efektivním jádrům konfigurací 8+8 a současně vyšším taktem těch výkonnějších, už to napovídá, že neměl jinou možnost.
Nemohli. Jednak kvůli ploše na čipu a jednak kvůli poměru výkonu a spotřeby, který je jasně na straně malých jader. Tak kvůli poměru výkonu a plochy, který opět hraje pro malá jádra. To znamená konfigurace 10+0 by sice měla stejnou plochu, ale nárůst výkonu by byl menší než nárůst spotřeby. Konfigurace 12+0 by byla spotřebou ještě horší a navíc na větší ploše. Prostě Intel na stejný výkon potřebuje vyšší takt, věší plochu jádra než AMD a neaktivní AVX512 tomu fakt nepomáhají. Sice jdou zapnout na některých deskách, ale je asi stabilnější to udělat v konfiguraci 8+0, protože aplikace vidí jen aktivní vlákna a neví jakou instrukční sedu podporují, či ne. Navíc aplikací, které na desktopu ty instrukce využije moc není. Dál nevíme, co to udělá se spotřebou a dosažitelnými takty a jek moc to tedy výkonu pomůže.
Určitě je to chyba (chyba HB asi, protože x264 v jiných programech tak pomalé nebylo). Ale holt to dělalo, měřilo se to pokud vím víckrát. Rozdíl je, že odkazované testy použily Windows 11 a je možní, že na jejich scheduleru HB problém nemá. Naše metodika je na W10 a tohle byl vedle yCruncheru případ, kde to narazilo na problém.
"Nižšie Aldery budú populárnejšie, hlavne 12600K/F, 12400. 12600K vykazuje veľmi dobré výsledky v hrách FPS/spotreba. V NTB sfére by sa malo AMD trocha obávať. Vyzerá to, že Intel bude v CPU časti výkonnejší a AMD zase v grafickej časti (Rembrant)."
to co jsi napsal platí spíš pro desktop, v mobilní sféře to kvůli spotřebě budou hodně nahánět ty Gracemonty, takže nad výkonem mobilních Alder Lake zatím vidím poměrně velký otazník
Frekvence i spotřeba P jader by neměla být nijak ovlivněna zatížením a vůbec přítomností E jader. To znamená, že pokud vypnu E jádra a spotřeba vzroste na trojnásobek, tak jsem rozhodně jenom nevypnul E jádra, ale změnil i příkonové limity. A pak ty testy vůbec nedávají smysl. Takže jsem zase na začátku, metodika tohoto testu je nějaká divná.
Zajímavá konfigurace mohla být třeba 4P 24E kde by měl být MT výkon ještě vyšší a u těch aplikaci schopných využít nižší počet vláken stále dostatečný.
Takhle je to pro mě opravdu výkonný CPU, který už aspoň řádově oficiálně přiznává co zbaští. Bohužel to opět v honbě za tou korunkou vyhnali do bodu, kde to není příliš efektivní, ale to spousta uživatelů stejně nebude řešit.
Já třeba pro snížení spotřeby u CPU 105>65W ty dvě procenta výkonu obětoval a u grafiky dokonce 10% při poloviční spotřebě, ale něco takového udělá jen malá část uživatelů a já třeba jen proto že "mám rád tichoučko"
Spíše bych to viděl na problém windows 10. Přece jenom Intel a MS se soustředili na přípravu nového geniálního systému a geniálního procesoru. Zcela ignorovali windows 10 a dokonce i procesory AMD pod windows 11.
Windows 10 prostě jenom nejsou optimalizovány na AL a projevilo se to v Handbrake. Ano mohu se mýlit ale ...
jj proto pokud i jsou AL v prodeji, pak hodně předražené ... protože je asi zákazníci žerou, pak sežerou Intel ... na žádné hraní stejně ta e jádra nepotřebuješ a netrvalo snad ani den, a bylo na světě řešení ... pro ty ňoumy s DRM ... pro online hráče žádný problém nevyskočil ...
Ehm... keď sú zapnuté E jadrá, tak P jadrá sa na výpočte nepodieľajú alebo sa podieľajú iba minimálne. E jadrá ani pri plnej utilizácii nemôžu dosahovať vysokej spotreby, preto je tá v HB s x265 zastropovaná takto nízko.
Po vypnutí E jadier sa ale situácia zásadne mení, pretože P jadrá si už na tých 300 W siahnu. Navyše, keď nemajú vedľa seba aktívne E jadrá, tak tá efektivita celého konceptu sa zhoršuje, na čo ukazujú aj herné či jednovláknové testy. Nárast alebo úbytok spotreby v HB naprieč rôznymi konfiguráciami jadier zodpovedá navýšeniu alebo poklesu výkonu. Nevidím v tom nič divné.
S rôznymi limitmi napájania to nemá naozaj nič spoločné, tie sú vždy rovnaké (odomknuté na maximum). :)
18700 70% 8P+0E
%
26725 100% 8P+8E
= 0,6999
Velka jadra v CB23 tvori 70% vykonu plneho AL. Kdyby dalsi dve jadra skalovala linearne, tak by to dosahlo 87,5% vykonu 8P+8E. Bez tech hruz co sebou asymetricka jadra nesou. Mozna by zustali vice pod 5950X, ale me osobne by se takovy CPU libil vice (na 10 jader uzasny vysledek).
Vyhody AL 12900K versus 5950X
vyšší ST výkon
vyšší MT výkon (zejména v asynchronních MT úlohách)
přitomnost iGPU
PCIe 5.0 (16x)
8x 4.0 k čipsetu
dostupnost AVX-512 na 8P?
Nevýhody AL versus 5950X
Vyšší spotřeba v MT
Windows 11 prakticky nutností
BIG.little nesnášejícím aplikacím lépe na 8P+0E
bez podpory B.L ve Win10/Linux
dražší MB s podobnou ostatní výbavou
omezená nabídka DDR5
Omezená rychlost/latence vyšších kapacit/osazení DDR5
nutnost výkonějšího chlazení/napájení/větrání
výše položený interval cen CPU+MB+cooling+PSU+RAM
odlišné upevnění chladičů
dočasná nedostupnost
Rozdíly(+/-) jsou relativně malé, takže asi nedonutí příznivce AMD preferovat AL a příznivce Intelu neodradí vyšší cena/spotřeba od AL. Oba mají možnost být spokojeni se svou volbou.
Jenže 24 jader bude už i softwarově hůř využitelných než menší počet výrazně výkonnějších jader byť s dvojnásobným počtem vláken na jádro, ale přesto celkově nižším počtem vláken. Samozřejmě by dost záleželo na tom, co by na tom běželo, pro web + file server asi ideál. Ještě bych dodal, že to je jen problém Intelu, AMD má jádra jak výkonná tak efektivní v jednom, takže takový problém zde nevzniká.
Co to je za nesmysl? Proč by se P jádra nemohla podílet na výpočtu? To chcete jako tvrdit, že když jsou aktivní E jádra, tak P jádra spí? Vždyť je to úplná pitomost. V tom HandBrake je to jasně vidět. Když procesor jede jen na P jádra tak má výkon o dvě třetiny vyšší než stock konfigurace, ale taky má skoro třikrát vyšší spotřebu. Vzhledem ke spotřebě ve stock konfiguraci (105W) je naprosto evidentní, že zde dochází k limitování spotřeby.
Já jsem přitakával a nevřískal.
Na rozdíl od Vás jsme so vážil Intelu jako společnosti která dělala kdysi špičkové procesory. Tohle co předvádí nyní budu kritizovat a ne omlouvat. Všichni ti Nvidioti, FanATIci a intelata jsou směšní osůbky které nehodlám napodobovat.
PS: jak směšně nazvat bigotního AMDčkáře. Nemáte někdo typ? Mně se moc nelíbí je strkat do jednoho pytle se Stachem a používat tyhle patvary. Nic se mi nepodařilo vymyslet.
Ale celý ten slavný Intel Herní Výkon stojí právě na taktu, proto ho Intel tak ukazuje, jasně že by s příslušným zvednutím obou limitů spotřeby mohli dát i více velkých jader. Možná by úplně stačit fyzicky zrušit u velkých jader podporu AVX 512, která je stejně v desktopu hodně okrajově využitá a hned by měli místo na další jádra i bez navýšení spotřeby. Za mne ukázka toho, že buď neměli dost času na takovou úpravu jader a nebo to takto prostě bylo levnější.
To pletete ale dvě věci dohromady. E jádra se vypínají kvůli tomu, aby na ně scheduler neházel práci, kterou má dělat P jádro, nebo protože některé aplikace si s tímhle konceptem neumí vůbec poradit. Ale rozhodně ne kvůli spotřebě.
A ta spotřeba hapruje u celé řady testů v tomhle článku. Protože přece není možné, aby plně aktivní CPU měl poloviční spotřebu proti stavu, kdy má E jádra vypnutá. Z toho je naprosto evidentní, že spotřeba jednoho P jádra je v obou případech dramaticky rozdílná. Pak už ale porovnáváte hrušky s jabkama.
Nevím co všechno se děje, ve chvíli kdy se E jádra manuálně uspí, ale je vcelku jasné, že pouhé uspání E jader to prostě není. Anebo je tam děsnej bordel ve scheduleru.
OK, tak tedy konkrétně. Na stránce 4, předposlední graf "CPU avg. power consumption [W], Audio encoding (FLAC) – lower is better ". Jak vysvětlíte spotřebu plně aktivního CPU (58,8W) a CPU bez E jader (99,48W) když výkon podávají stejný (stránka 2. graf 3.)
Jak vysvětlíte výsledky v HandBrake? Spotřeba 8P8E je pouze 105,4W (prakticky stejně jak 1P8E) zatímco v konfiguraci 8P0E je 284,7W. Výkon v 8P8E je pouze 13,1 fps zatímco 8P0E dává 22,8 fps.
Nabízejí se pouze dvě vysvětlení. Mění se power limity, nebo do toho háže vidle ten "zázračný" scheduler.
To co mě zde chybí je nějaká analýza toho co přesně se stane, když se "vypnou E jádra". Z těch testů lze dovodit, že může dojít i ke změně power limitů.
gogo1963 10.11.2021 at 13:50
Vzhledem k tomu, že DRM je nedělitelnou součástí hry tak to opravdu koncového uživatele nijak neuspokojí povědomí, že jeho nejmodernější Intelí procesor nezvládá správně zpracovat DRM.
Jenomže Intel to řešil scroll lockem .Tedy vypnutím jader. Tím poplivali to co do celého systému v potu tváře nacpali a tímhle říkají že v tom mají chybu. Tomu se u nás říká flikování.
gogo1963 10.11.2021 at 13:45
Inteleta jsou důležití tvorové co nám zlevní hodně technologií tím, že si ja jako předražení koupí.
Stejně je komické jak zrovna Vy se cítíte uražen tímto označením. Jednak je to k pousmání když si vzpomenu na vaše emoční výlevy a také si říkám jestli to není to co se říká o potrefení huse.
hnizdo 10.11.2021 at 20:58
Čtěte prosím pozorně co píši. Téma ne Denouvo her jsem nenastolil a psal jsem o hrách obecně. Poukazoval jsem na fakt že není problém jen Denouvo ale her které ho používají potažmo jejich hráči co si pořídili Intelí dělo na hry.
Jestli Vás zajímá ne Denouvo hry tak prosím klidně si to hledejte s kým chcete ale je to mimo topik o kterém píši.
https://www.pcmag.com/news/intel-these-50-plus-pc-games-are-incompatible-with-alder-lake-cpus-due Tohle je jistě impozantní issue list hodný Intelu. ;-)
Krásně je podle komentářů vidět, kdo má počítač na hry a kdo na práci. Jenže Intel musí ty procesory dělat pro obě použití. Mohlo z toho být 10+4, možná 10+8 / 12+4, teoreticky i 12+8, kdyby Intel na úrovni jádra opravdu AVX-512 zrušil a jádra měla menší plochu a spotřebu, jenže ta velká jádra jsou fakt velká a tím pádem se muselo pracovat s menším počtem velkých jader a výkon hnát takty až do mimo efektivní oblast.
:)
"Protože přece není možné, aby plně aktivní CPU měl poloviční spotřebu proti stavu, kdy má E jádra vypnutá." O ktorom teste je reč, kde to máme takto namerané? Samozrejme je možné, aby mal procesor s deaktivovaným P jadrami v niektorých prípadoch vyššiu spotrebu ako so všetkými jadrami. A to dokonca aj v jednovláknovej záťaži (viď to kódovanie vo FLACu), ktorá prebieha na tom jednom P jadre. Viete, že aj na jednovláknových úlohách sa podieľajú dve jadrá? Nie súčasne, ale na striedačku (ked je utilizácia na jednom, nie je na druhom a opačne) v krátkych intervaloch. Je to z praktických dôvodov (nižšieho zahrievania, nižšej spotreby a podobne). Aj preto tu má pri rovnakom výkone má vyššiu spotrebu procesor s jedným P jadrom oproti nastaveniu s ôsmimi P aj E jadrami. Ale ani v takejto situácii nie je spotreba nikdy polovičná. To neviem, z čoho ste (pri tom zjavne nepozornom čítaní grafov) vyčítali.
Odporúčam trochu brzdiť s tými vašimi „jasnými“ závermi, zbytočne sa zhovaďujete. Môžete písať, čo si myslíte, ale "ako to je fakticky" je pre ostatných dostupné v testoch vyššie. ;)
Prečítajte si ešte raz ten komentár, na ktorý reagujete a dostanete odpoveď na prvú otázku.
Utilizácia v HandBrake (teda konkrérne len pri kódovaní x264) je prakticky len na E jadrách (preto je viacmenej jedno, koľko je aktívnych P jadier, na spotrebu to nemá prakticky žiadny vplyv). V konfigurácii 8P0E už kódovanie prebieha na E jadrá (Handbrake nemá na výber :)), ktoré sú podstatne výkonnejšie, výrazný je aj naŕast fps a s ním prirodzene (a primerane) aj spotreba (tých 284,7 W).
Žiadne power limity sa nemenia (tie sú pre všetky prípady neobmedzené) a pod W11 otestované nemáme. Ale ak je to aj vplyvom schedulera (a pod W11 by bola utilizácia kompletná), tak je to jeden prípad zo sto, kde vo W10 ten procesor nedosahuje plný výkon. Neviem teraz, či ste zástancom testov na W11, ale každopádne pri nich mám viac obáv. Počnúc extémne rýchlym zastarávaním výsedkov a veľkým skreslením, pokiaľ sa použijú aj v testoch, povedzme o tri mesiace, a celkovo tie neisté/horšie výkony s Ryzenmi 5000. Navyše pod W11 často vychádzajú s rovnakým procesorom v rovnakých testoch horšie výsledky aj s rýchlejšími pamäťami. Nenažratý to systém. :)