Rendering a procesory, Frybench
Rendering patří mezi nejnáročnější úlohy, i když zrovna asi ne na většině domácích počítačů. Vykreslení scény ve vysoké kvalitě, vysokém rozlišení a přitom v reálném čase (řekněme rychlostí třiceti snímků za vteřinu) je pro jeden jediný procesor vycházející z x86 stále metou nedosažitelnou. A přestože se ukazuje, že alespoň v běžně dostupném hardware bude cestou k cíli možná spíše GPU než CPU, výkonnostní pokroky procesorů Intel i AMD nejsou zanedbatelné.
Ač rendering není úplně tou nejběžnější úlohou spouštěnou na domácích počítačích, hezky ukazuje možnosti a pokroky na poli procesorů, tak trochu mluví o možných výkonnostních poměrech v budoucnu (kdy bude mnohavláknových aplikací určitě stále přibývat ve všech oborech) a v neposlední řadě může být v několika dalších aplikacích výkonnostní poměry mezi procesory podobné.
V následujících třech grafech si všimněte, jak moc jsou poměry sil mezi procesory v Cinebench R11.5 (rendering) a x264 HD benchmarku (převod videa) podobné. Třetí graf z POV-Ray jsem přidal proto, abych naopak ukázal, že tomu tak nemusí být vždy (výsledky v testu POV-Ray zřejmě vypovídají o horší efektivitě HyperThreadingu v tomto testu a naopak velkých rozdílech mezi Sandy Bridge a Nehalem). Pokud vám činí v hlavě převést jeden graf v sekundách, udělal jsem pro vás ten samý, ale s převrácenými hodnotami časů (platí tedy, že delší pruh a vyšší číslo znamenají lepší výkon stejně jako je tomu v grafu Cinebench a x264).
Frybench
Musím se přiznat, že o Arionu a fryrender jsem se dozvěděl až právě díky benchmarku Frybench (správně asi také s malým f, ale tohle RandomControl v části Press Kit nepředepisuje). Pokud ale navštívíte galerii fryrender, určitě také budete souhlasit, že se jedná o nástroj velmi schopný. Použití je možné pro všechny možné modeláře od 3Ds Max, přes Mayu až třeba po Rhinoceros a navíc je podobně jako konkurence optimalizován pro více vláken (jader, procesorů). Sesterský Arion pak umí využívat i GPU skrze Nvidia CUDA.
Otestovat výkon počítače ve Fryrender není díky existujícímu benchmarku Frybench nesoucím se v podobném duchu jako třeba Cinebench nic složitého. Ke stažení je bohužel nutná registrace na webu RandomControl, poté si jako přihlášený budete moci Frybench stáhnout a svůj výsledek navíc zařadit do databáze na webu. Stažený archiv se neinstaluje, jen ho rozbalíte a v podsložce x86 či x64 spustíte příslušnou verzi benchmarku. Pokud by to licenční smlouva umožňovala, vystavil bych do článku přímý odkaz na kopii Frybench dostupnou i bez registrace.
Po spuštění benchmarku pouze najděte tlačítko Play, které spouští test. Scéna se sklenicí se stává kvalitnější a kvalitnější a po několika minutách (dle rychlosti vašeho stroje, na i7-2600K je to kolem pěti minut, na starším dvoujádru třeba i minut třicet) uvidíte ve spodní části okna Frybench výsledek.
Ten nám společně s dobrým popisem sestavy sdělte ve vláknu diskuzního fóra k tomu určeném:
Jak by mohl taky váš příspěvěk s výsledkem vypadat, ukazuje tento vzorový.
Následující část platí i pro sběr výsledků v 3Ds Max:
Chcete-li nám pomoci rychle vybudovat databázi výsledků v těchto testech, zkuste nejen dobře popsat testovací sestavu, ale také testovat pod 64bitovými Windows Vista/7, s minimem aplikací a služeb na pozadí a s nastavením pamětí pro jednotlivé platformy co nejpodobnější tomuto (na stránce v dolní části). Pak budou výsledky do velké míry srovnatelné a použitelné dříve, než se nám podaří všechny procesory používané v testech sehnat a doměřit.
Tip: Pro souhrn vaší konfigurace můžete použít i screenshot z programů jako Speccy, AIDA64 apod. Například takto:
Zatím máme nasbírány výsledky těchto procesorů:
3Ds Max (Design) 2011
3Ds Max (Design) 2011
Když jsem před nějakým časem začal testovat výkon v 3Ds Max 2010 pomocí scény s drakem, upozornil mě Pavel Kovač, že tato zřejmě využívá jen zabudovaný scanline renderer a ten, že zase není zajímavý pro žádného profíka. Později Pavel vytvořil testovací scénu pro 3Ds Max Design 2011, díky níž lze měřit čas renderingu s použitím schopnějšího mental ray.
Já jsem se od obdržení scény snažil naměřit všechny procesory tak, abych mohl nový benchmark 3Ds Max 2011 s mental ray zařadit do shrnujících výsledků, bohužel jsem narazil na problém s licencemi. České zastoupení Autodesku mi sice poslali instalační DVD s NFR verzí 3Ds Max Design 2011, ale pro testera procesorů to bohužel není výhra. Aktivace vyžaduje přepsání kódu a vytvoření žádosti pro zastoupení Autodesku a zpětné zaslání jiného (a pro každou instalaci různého) kódu. Navíc v Autodesku nevypadali odvázaní z toho, že se mnou tohle absolvují s každou výměnou platformy/reinstalací Windows – přičemž tyto úkony vyvolájící další nutnost aktivace dělám poměrně často.
Nakonec jsem se tedy přiklonil k použití trial verze a v ní jsem se rozhodl i s vaší pomocí výsledky už opravdu co nejrychleji nasbírat. Určitou daní je nutnost použít 32bitovou verzi – alespoň já jsem 64bitovou zkušební nikde nenašel. Předpokládám, že to ale zvraty ve výsledcích (v poměru sil) dělat nebude. Každopádně jsem zvědav, jestli několik z vás přidá i výsledky z 64bitové verze a poznáme, jak moc jsem (ne)byl daleko od pravdy.
Momentálně mám k dispozici většinu procesorů, co se objevily v posledním testu, brzdí mě jen nutnost instalovat na nové platformě vždy znovu i Windows. Trial verze po změně desky a procesoru na základě nevím čeho prostě vycítí, že na ni něco zkouším a vyprší (i když zbývá třeba celých třicet dnů od instalace).
Návod pro otestování výkonu v 3Ds Max
- Použijte vaši instalaci 3Ds Max či 3Ds Max Design 2011, případně si stáhněte trial verzi ze stránek Autodesku. Tam bohužel musíte vypnit formulář, nechat běžet prohlížeč a pomocí staženého installeru potom stáhnout asi 1,1 GB dat. Jestliže máte plnou verzi 3Ds Max a 64bitový OS, potom zkuste prosím otestovat 32 i 64bitovou variantu. Zkušební verze je zřejmě jen 32bitová.
- Jestli použijete přímo 3Ds Max či verzi Design, by mělo být ve výsledku jedno, po stažení najděte jen instalátor a do polí jako jméno, příjmení a firma zadejte pár znaků.
- Spusťte 3Ds Max (Design) a v levém horním rohu najděte hlavní nabídku.
- Zvolte Otevřít a najděte na disku složku s rozbaleným archivem obsahující testovací scénu pro 3Ds Max (Design) 2011 od Pavla Kovače.
- Následující přeptávání na jednotky a nastavení obrazu nemá na výkon vliv, klidně nechte výchozí hodnoty.
- Po načtení scény byste měli vidět nějaké takovéto okno:
- V horním menu najděte Rendering a položku Render Setup (F10):
- Nechejte výchozí nastavení, jen rozlišení upravte na 800 × 600 px:
- Pak už zvolte jen Render. Pod vykreslovanou scénou můžete zkontrolovat shodnost nastavení:
- Výsledek najdete opět v hlavní nabídce (zelené logo v rohu), pod Properties, Summary:
Zatím jsem tímto způsobem v 32bitové trial verzi 3Ds Max změřil čtyři procesory, další budou (možná i s vaší pomocí) snad brzy následovat:
Pro zajímavost připomínám graf ukazující poměr sil ve starší scéně obsahující animaci s drakem a používajíci nikoli mental ray, ale scaline renderer. Bude celkem zajímavé sledovat, jestli si třeba procesory AMD Phenom II povedou i s mental ray tak relativně dobře:
To hlavní v této kapitole jsem si nechal nakonec – je to samozřejmě vlákno připravené pro vaše výsledky:
Obsahuje také stručný návod na otestování a vzorový příspěvek s výsledkem.
Opět platí to, co jsem napsal na konci kapitoly minulé – neuvádějte prosím sestavu formou odkazu na podpis či jinou stránku (kterou pak změníte). Usnadnit vypisování sestavy a spouštění vícero záložek CPU-Z pro screenshot vám usnadní třeba Speccy či podobné detekční programy se souhrnem na jediné stránce.
V diskuzi pod článkem se potom zkuste omezit jen na problematiku výkonu při renderingu (zajímavé téma, i vzhledem k obsažení mental ray v tomto návodu, by mohlo být třeba GPU vs. CPU) a další připomínky a nápady k vylepšení metodiky procesorů potom směřujte do:
Zde jen začnu ve zkratce (opravdu ale nereagujte pod článek) – novější verzí TrueCrypt 7 s AES-NI mi zbývá naměřit už jen Core i5-661 a mohu nahradit výsledky starší verze 6.3, měření výkonnosti při převodech videa či ve hrách zatím pořád asi poskytuje dobře reprezentativní vzorek dat, novější procesory postupně měřím i v Sandře 2011 a nástupci Everestu (AIDA64), chystám se pomalu také vyměnit ZPS 12 za verzi 13. To ale nespěchá tolik, neboť z průměrujícího grafu výkonu při práce s bitmapovou grafikou byste možná nabyli trochu zkreslujícího dojmu, že všechny programy tohoto druhu intenzivně využívají dvě a více jader.