Těžko posoudit, zda jde o náhodu či nikoliv, Nvidii se ale podařilo zajímavě zkomplikovat uvedení duálního Radeonu R9 295X2, které má dnes dle neoficiálních informací proběhnout. Včera totiž „zelená“ firma uvolnila beta ovladače verze 337.50, které přinášejí v mnoha hrách docela podstatné nárůsty výkonu. Vedle toho, že tím zkomplikovala práci recenzentům, tak pochopitelně oslabí i případný „impakt“ nové karty AMD.
Beta 337.50 by neměla být ničím jiným, než o ním „zázračným“ ovladačem, o němž jsme již informovali zde. Mimo lepšího výkonu ale přináší také třeba novou verzi GeForce Experience (2.0), či vylepšené schopnosti ve funkci GameStream, s níž si můžete nahrávat své hraní. U té lze podrobněji štelovat parametry komprese a novinkou by měla být i možnost nahrávat celou pracovní plochu počítače – například pro situace, kdy hra běží v okně.
Co se výkonnostních zlepšení týče, slibuje Nvidia pozoruhodná čísla: až o 71 % lepší škálování výkonu ve SLI, a až o 64 % lepší výkon jedné karty. Jak už to ale chodí, budou se takto dramatické zisky týkat spíše okrajových případů, realisticky je tedy třeba očekávat méně. Většina nárůstů je spíše v jednotkách procent, najdou se ale i pěkná dvouciferná čísla, například pro GeForce GTX 780 Ti a rozlišení 1920 × 1080 bodů v Call of Duty: Ghosts (16,1 %) či v Sleeping Dogs (23,1 %). Co se například nových GeForce GTX 750 a 750 Ti týče, připisují si vylepšení v rozsahu 3–5 %.
V poznámkách k vydání uvádí Nvidia, že až 10 % navíc lze získat v Metro: Last Light, v Batman: Arkham Origins pak dokonce 15 % a v Skyrimu i 25 %. Bohužel k těmto číslům nejsou žádné údaje o konfiguraci a podrobné grafy obvykle ukazují nižší čísla. Zmiňovaných 64 % výkonu navíc se pak týká titulu Total War: Rome II. Zde však nejspíš půjde o nějakou bizardnější kombinaci nastavení a hardwaru.
Větší výkonnostní nárůsty se ale dějí v režimu SLI, kde je asi obvykle větší prostor pro optimalizaci pomocí profilů. I zde má největší 71% nárůst být dílem Total War: Rome II, zřejmě předtím neoptimalizovného pro SLI. Na různých konfiguracích je opět pozoruhodné zrychlení v Sleeping Dogs (18,7–28,1 %), ale také v Call of Duty: Ghosts (9,1–21,3 %) Sniper Elite V2 (46,6–53,2 %) a v Thiefu (17,2–27,2 %) a Alien vs. Predator (44,8 %). I zde ale závisí na kartě, rozlišení a nastaveních.
Pár vybraných grafů můžete vidět v galerii. Pokud byste si rádi prostudovali naměřené výsledky detailně, můžete se podívat na web GeForce.com, kde Nvidia sestavila přehledy pro různá rozlišení a prakticky všechny karty série GTX 700. Vedle měření jednotlivých karet pak lze vidět i zlepšení co se týče škálování ve SLI – grafů je tentokrát skutečně hodně. A pro srovnání se můžete podívat také na výsledky, které včera naměřil web AnandTech. Ty opět naznačují, že nárůsty výkonu velmi závisí na konkrétních titulech: proti případům, kde výkon vzroste o desetinu, stojí i ty, kdy jsou zisky víceméně nulové.
Vedle samotného zlepšení výkonu karet GeForce jsou tyto ovladače očividně i určitým marketingovým šťouchnutím do nového grafického API Mantle, které se snaží tlačit AMD. Prezentace zdůrazňuje, že nové ovladače posilují výkon v existujících hrách a se standardním programovacím modelem DirectX 11 – tedy aniž by bylo třeba čekat na nové hry či patche. Nvidia se také nezapomněla pochlubit tím, že GeForce GTX 780 Ti v testech dosahuje vyššího výkonu než Radeon R9 290X i pokud běží karta AMD pod API Mantle.
K tomu ale musím dodat, že testovací sestava, jejíž výsledky Nvidia prezentuje, není pro posouzení přínosů Mantlu zvolená šťastně. Obsahuje šestijádrové Core i7-3960K, tedy jedno z nejrychlejších CPU, které dnes můžete pořídit. Přitom účelem Mantle je zejména snížení zátěže CPU při vykreslování – a jeho efekt se tedy zákonitě dostavuje u slabších čipů, zatímco s CPU použitým Nvidií bude logicky minimalizován. Závěr, že Mantle proti DirectX 11 (ponechme zatím stranou připravované DirectX 12) nemá co nabídnout, tedy z benchmarků ovladače 337.50 dle mého skromného názoru neplyne. To ale pochopitelně nijak nebrání tomu, aby si majitelé karet GeForce užili jím přinesené výkonnostní nárůsty.