První GPU platforma s podporou DirectX 12 Ultimate
Hráče bude asi nejvíce zajímat podpora DirectX 12 Ultimate. Její součástí jsou funkce jako Variable Rate Shading a Mesh Shaders, které již Nvidia podporovala. Nyní je podpora povýšená už na druhou verzi.
Přidává se ale nová verze Sampler Feedback a zejména podpora DirectX Ray Tracingu povyšuje na vyšší verzi. Doteď bylo podporováno DXR 1.0, ale DirectX 12 Ultimate přináší už vylepšené DXR 1.1. A tento nový ovladač právě jako první zapíná podporu této technologie. Pokud chcete o novinkách DirectX 12 Ultimate vědět více, naleznete podrobnější popis v tomto článku:
Tip: DirectX 12 Ultimate: Přichází nová generace herní grafiky. Co přináší a jaká GPU ji umí?
Direct3D ve (WSL) Linuxu
Ovladače Nvidie také teď už podporují také GPU akceleraci v rámci virtualizovaného prostředí Windows Subsystem for Linux, kterou Microsoft oznámil minulý měsíc. Ta zpřístupňuje akceleraci přes Direct 3D v Linuxu, u Nvidie by měla navíc být dostupná i Cuda. Toto je však závislé na podpoře v rámci hostitelského systému, tedy ve Windows. AMD má teď venku preview ovladač, jak jsme zmiňovali zde, stejně tak Intel, a Nvidia nechybí.
Pro GeForce byl dostupný už o nějaký týden dřív, již v polovině měsíce. Také ale zdá se tato podpora ještě není ve standardní větvi. Potřebujete preview verzi 455.38. Ta se dá stáhnout zde.
Tip: Microsoft uvádí podporu Direct3D do Linuxu ve Windows. WSL už umí i GUI aplikace
Hardware Accelerated GPU Scheduling
A WDDM 2.7 ve Windows 2020 konečně přináší jednu funkci, která má potenciál vylepšit výkon a latenci, tedy responzivitu. Jde o tzv. hardwarově akcelerovaný scheduling GPU. Tato funkce přenáší kontrolu v plánování a správě grafické paměti na samotnou grafiku, místo aby rozhodoval operační systém.
Toto by mělo být efektivnější. Nečekejte, že vám někde najednou hra poběží dvakrát tak rychle, ale Nvidia uvádí, že Hardwarově akcelerovaný scheduling může pomoci jak ve hrách s velkou výpočetní zátěží, tak třeba při přehrávání videa. Uvidíme, zda třeba stáhne nějaké zlomky milisekund z času potřebného k vykreslení snímku v MadVR.
Funkce je nová v květnové aktualizaci Windows 10 (2004) a po nainstalování těch správných ovladačů se položka Hardware-acelerated GPU scheduling objeví v nastaveních Windows (sekce Systém, podmenu Obrazovka, pak úplně dole odkaz „Nastavení grafiky“). Vypadat by to mělo takto, tedy aspoň v nelokalizované anglofonní verzi.
Nvidia je první, která tuto novinku podporuje v ovladačích 451.48. Lze ale čekat, že ostatní výrobci GPU se také patrně přidají. Je zmíněno, že hardwarově akcelerovaný scheduling musí podporovat také samotný hardware, ale který přesně to je, není uvedeno. Nenašel jsem zmínku, že by třeba nebyl podporován Pascal, takže všechny aktuální grafiky snad toto v praxi dokážou.
Aktualizováno (28. 6. 2020):
Zdá se, že podpora pro tento hardwarový scheduling GPU bude u Nvidia na kartách GeForce GTX 1000 a novějších, tedy od Pascalů, karty Maxwell ho nedostanou (nebo aspoň zatím).
Zdroj: Nvidia