Ovladače Nvidie přinášejí na GPU Fermi podporu WDDM 2.0, nutnou pro DirectX 12

22. 12. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Zatímco AMD podporuje DirectX 12 na kartách s GPU architektury GCN, která začala vycházet na začátku roku 2012, u Nvidie má být pokryta ještě zhruba o rok a půl starší architektura Fermi (tedy například GTX 480, GTX 580). Tedy má – zatím totiž tyto grafiky podporu nedostaly. Letos to už zřejmě Nvidia nestihne, v posledních týdnech roku se ale věci začaly hýbat. Nvidia vydala ovladač 361.43, který u čipů Fermi zapíná podporu modelu WDDM 2.0. Ta je pod Windows 10 potřebná k tomu, aby bylo možné DirectX 12 použít.

Ovladač 361.43 spadá do kategorie, kterou Nvidia nazývá „Game Ready“, nejde tedy o stabilní vydání, ale spíše beta verzi, byť opatřenou certifikátem WHQL. Tyto ovladače normálně Nvidia vydává u příležitosti uvedení profláklejších herních novinek, tentokrát ale místo optimalizací výkonu obsahuje nové funkce. Mezi těmi je pro majitele dotyčných karet nejpodstatnější právě zapnutí WDDM 2.0 na kartách Fermi ve Windows 10. Nejde ale o jedinou novinku. Ovladač obsahuje také novou verzi GameWorks VR (1.1), přinášející podporu pro funkce aktuálního SDK Oculus a také zapíná podporu SLI ve VR aplikacích nad OpenGL.


První uvedené Fermi, z různých důvodů notoricky známá GeForce GTX 480

Co se týče WDDM 2.0 pro Fermi, pojí se s ní zatím určitá omezení. V prvé řadě je zatím implementován ovladačový model WDDM 2.0, ovšem nikoliv DirectX 12. O plné podpoře tedy zatím není řeč. WDDM 2.0 je pro ni ale předpoklad a jde tedy o první krok k zprovoznění nového nízkoúrovňového API na této grafické architektuře.

WDDM 2.0 bude zatím podporováno jen na konfiguracích s jedním GPU. Pokud máte karty generace Fermi ve SLI, poběží vám stále ve starém režimu WDDM 1.3. Pokud SLI není aktivní a jednotlivá GPU běží samostatně bez spřažení, pak je režim WDDM 2.0 použit i pro více grafik. A to jak v situaci, kdy máte všechna GPU generace Fermi, tak tehdy, pokud jde o mix s Keplerem nebo Maxwellem. Momentální nepodpora SLI ale nemusí být definitivní. Nvidia zřejmě jen dávkuje práci potřebnou pro zprovoznění a minoritní multi-GPU konfigurace mají nižší prioritu než mnohem běžnější solitérně fungující karty.


Na Fermi běžícím ve SLI zatím WDDM 2.0 nefunguje

 

WDDM 2.0 přináší lepší využití omezené grafické RAM

Za jak dlouho dojde po WDDM 2.0 přímo i na DirectX 12 samotné, není zatím známo. Stát by se tak asi mělo v příštím roce, plán podporu dodat Nvidia každopádně avizovala. Je však třeba podotknout, že WDDM 2.0 má svůj význam i bez aktivního DirectX 12 již v součsných hrách, přináší totiž do grafického subsystému řadu novinek. Nejdůležitější je patrně virtuální adresování grafické paměti a sním spojená lepší správa. Ta má pozitivní vliv na výkon v situacích, kdy je paměťový prostor značně zaplněn nebo dokonce dochází a grafika musí data přehazovat do systémové RAM a zpět. S WDDM 2.0 by v takových situacích mělo docházet k menším propadům výkonu, a tím k plynulejšímu vykreslování. Vzhledem k tomu, že zde jde o starší karty s menší pamětí, by toto mohla být docela výhoda. Model WDDM 2.0 je nicméně dostupný jen na Windows 10, nikoliv na starších verzích OS.

 

 

ICTS24

Oprava vysoké spotřeby při 144 Hz

V ovladači 361.43 by mimochodem měla být také opravena chyba o níž jsme zde před časem psali. Dosavadní ovladače způsobovaly, že Maxwelly při připojení 144Hz monitoru běžely na vyšší výkon i mimo 3D zátěž a měly o desítky wattů vyšší spotřebu (což také produkuje větší hluk). Karty s čipy GM204/GM200/GM206 by s tímto beta ovaldačem již měly být schopné přepnout na nižší takty, s výjimkou těch případů, kdy je k nim připojena dvojice či větší počet monitorů. Při vícemonitorovém provozu je prý spotřeba ve 2D/Windows bohužel stále vyšší.

Zdroj: Legit Reviews, Nvidia