Hlavní navigace

Ovládání her mozkem a 3D monitory

14. 3. 2008

Sdílet

Zdroj: Redakce

Ovládání her mozkem u OCZ

Ovládat počítač pouhými myšlenkami. Myslet na oříznutí obrázku ve Photoshopu a jen sledovat, jak to kurzor na obrazovce opravdu udělá. Tak takhle daleko ještě nejsme. První zařízení tohoto druhu však bylo (už podruhé) k vidění i k vyzkoušení na CeBITu, jedná se však o pionýra se vším všudy.

Zařízení vyrábí skupina OCZ Technology, nese honosný název Neural Impulse Actuator (NIA) a jedná se skutečně o první dnes už dle tiskové zprávy OCZ masově vyráběný PC ovladač reagující na impulsy lidského mozku (BIC, brain-computer interface). NIA se připojuje do USB portu a v podstatě se skládá ze tří částí:

  • čelenky pro snímání impulzů
  • černé krabičky pro zpracování a přenos po USB
  • kalibračního a ovládacího softwaru

Základní princip NIA je jednoduchý: nervové impulzy jsou zanášeny na EEG (elektroencefalograf), EEG je analyzováno a konvertováno ve stisky kláves. Know-how samozřejmě tkví ve správné analýze impulsů.

Na CeBITu bylo na stánku OCZ možné NIA vyzkoušet, nejprve jsem natočil redaktora (tuším jednoho německého magazínu), pro kterého člověk z OCZ zařízení pořádně zkalibroval.

Trošku mě zklamalo, že Unreal Tournament 3 nebylo možné hrát pouze s NIA, hráč musel stále držet na stehně myš, ale zatím jsem nevěděl, co dělal s myší a co přes NIA. Následně jsem se vnutil ke zkoušení této věci sám, zaměstnanec OCZ mi nejdříve podal jakýsi krém, kterým jsem si potřel čelo a pak i čelenku z NIA, úlohu kameramana převzal a průběžně se vyptával kolega Pavel Pospíšil:

Jak jste viděli, moc mi to nešlo a byl jsem docela dost rozčarován. Pomocí NIA nahrazujete kurzorové šipky (či W, S, A, D), střílíte a skáčete, pomocí myši se jen rozhlížíte. Nevím, jestli to bylo kvůli tomu, že kvůli mě už nebyl znovu spuštěn kalibrační software...

...anebo proto, že jsem neměl dostatečně soustředěný tok myšlenek anebo mám prostě nějak nekompatibilní mozek, ale prostě se mi zaboha nedařilo vystřelit. Pohyb vpřed nebyl problémem, párkrát jsem chabě vystřelil, jen když jsem si vnucoval anglické slovo pro střelbu (shoot), jinak nepomohly sebeadrenalinovatější představy a další hrátky s vlastním myšlením.

NIA je zajímavá svým pionýrstvím (a možná i cenou, kolem 150 USD), bohužel však musím říct, že takto si hraní budoucnosti nepředstavuji. Dejme tomu, že by software reagoval na moje impulsy bezchybně a já se naučil soustředit, pořád je u většiny her ovládání složitější a potřebujete i myš a hlavně: hry slouží k odreagování, popřípadě se soustředíte na děj, řešení herních situací, ale s NIA se soustředíte na ovládání a rozhodně nebudete relaxovat.

 

U OCZ jsem kromě dvou brunetek a nové Vendetty, o které jsme již psali neviděl nic zajímavého, snad jen rozkuchaný ESA zdroj a zdroj s 8cm větráčkem, který má být údajně tichý:

Kreace OCZ s pamětovými moduly vás asi také už nepřekvapí, tak se přesuňme k Zalmanu.

Zalman: nové 3D monitory, chladiče i zdroje

Korejci mě letos dostali. Ani ne tak jistě zajímavým nápadem s velmi netradiční myší FPS Gun, ale 3D monitory. Ty už Zalman ukazoval na CeBITu loni, tehdy mě však zaujal spíše přívětivými cenami (od 260 USD) než nějakou mimořádnou funkčností.

Letos se u expozice s 3D monitory Trimon tlačilo opravdu hodně lidí, nicméně zaměstnanci Zalmanu statečně půjčovali tmavé brýle, jak jen to šlo. K jedněm jsem se dostal, přímo ke klávesnici a monitoru ne, tak jsem si brýle nasadil na místě, ve kterém jsem byl k monitoru asi v 40stupňovém úhlu (jestliže za nulu považuji kolmici k obrazovce) a k mému překvapení se z rozostřeného obrazu stal opravdu precizní trojrozměrný obraz závodní hry.

Pak jsem trošku zkoušel a když už ty brýle byly celé tmavé (nikoli klasicky jedna „čočka“ modrá či zelená a druhá červená), zkusil jsem zavřít jedno oko. A světe div se, pořád mi to připadalo jako pěkný „3D“ obraz. Když o tom tak zpětně přemýšlím, nevím, nakolik si to můj mozek dopočítal, nebo nakolik Zalman změnil technologii z klasických dvou posunutý obrázků a stereo složení v mozku díky polarizaci přes brýle na nějakou jinou Každopádně jsem se pokusil pohled přes brýle vyfotit (jednookým :-)) fotoaparátem:

Pokud tak dobře fungující monitory a software budou brzy prodávány i u nás, nejlépe ještě za rozumné ceny, vůbec bych se nezlobil. Na závodní hry, nebo třeba i sportovní přenosy se jedná o velmi pěknou záležitost.

Zalman na CeBIT samozřejmě nepřivezl jen 3D monitor a myš FPS Gun, hlavním byznysem zřejmě zůstavá chlazení PC. Prohlídku začneme u chladičů grafických karet, Zalman se chlubil i těmi výrobci již používanými:

MSI má pochvalu za připojení VF1050 čtyřpinem, Gigabyte naopak další černý puntík za připojení VF700 AlCu dvoupinem (a dělá to bohužel i u VF1000). HIS používá na Radeonu HD 3850 pasivní VNF102, ta zelená karta je myslím od u nás již nedistribuovaného Inno3D.

Jednou z novinek je pasivní chladič grafiky s názvem VNF200 se třemi heatpipe a měděnými žebry. Kreace je to opravdu divoká, posuďte sami:

Další chladič grafiky, GV1000, už určitě dávno znáte, stejně tak pěkné pasivní chladiče pamětí grafiky nejsou novinkou:

To VF2000 už novinkou je, opět používá heatpipe a celoměděné (nenechte se zmást povrchovou úpravou) lamely, 8cm větráček se dá regulovat přes dodávaný Zalman Fan Mate 2):

Univerzální (Intel, AMD) chladič procesoru s názvem CNPS9300 AT dává vzpomenout na modely 9500 a 9700, je vlastně takovou jejich zmenšenou kopií.

Jeden by myslel, že vějíře CNPS7000 už to mají za sebou, Zalman připravil však novou revizi (7000C), která má chladit i bez heatpipe:

Zalman na CeBIT přivezl také celou novou řadu zdrojů, kromě slušných parametrů a konektorové výbavy by měly zaujmout údajně tichých 140mm větrákem:

Komponenty pro vodní chlazení doplnily také waterbloky pro GeForce 8800 GT/GTS (G92) a Radeony HD 3850/3870 (RV670), waterblok pro GeForce 8800 GTX byl uveden už loni:

ZMachine aneb skříň, zdroj a chlazení v režii Zalmanu:

TNN300 je 15kg skříň, která se postará o kompletně pasivní (bezhlučné) chlazení vašich komponent (do určité míry samozřejmě), zde je osazena 350W pasivním zdrojem Zalman:

Zalman nezapomněl ani na příznivce HTPC:

MMF24

Alespoň na mě udělala společnost Zalman na CeBIT ten nejlepší dojem, možná si můžeme jen povzdechnout, že si na českém trhu nepočíná agresivněji, co se cen a široké dostupnosti celého spektra produktů týče.

Autor článku