LG teď prostřednictvím všech možných médií masíruje veřejnost reklamami na nové televizory s technologií Cinema 3D. Má k tomu dobrý důvod. LG jako jeden z prvních výrobců dodal na trh řešení pro 3D, které nevyužívá blikající aktivní brýle a rychle se střídající obraz, ale televizor a polarizované brýle, které jsou dle průzkumů příjemnější na pozorování. Obraz vám totiž nebliká rychle před očima, brýle jsou lehčí a pohodlnější.
Jenže se podle LG ozvaly ohlasy, že prý pasivní polarizační stereoskopie nedokáže zobrazit Full HD. Tedy ve 2D ano, ale ve 3D jsou problémy. Z toho se firma vykrucuje tím, že pro Full HD ve 3D neexistuje žádná certifikace, tudíž ani nálepka na krabice, podle které by se orientovali zákazníci.
Ale aby dokázali, že jejich pasivní technologie opravdu zobrazuje i ve 3D v rozlišení 1920 × 1080 px, najala si na to firmu Internek, jež provedla optické měření podle jakýchsi mezinárodních standardů. A bylo zjištěno, že obraz má opravdu 1920 vertikálních a 1080 horizontálních linek.
To samozřejmě dává smysl, protože jsou najednou aktivní všechny pixely zobrazovače a je jedno, jestli tam běží 2D, 3D, nebo pidivideo z mobilu. V tomto případě nerozumím, co vlastně chtělo LG dokázat.
Není 3D jako 3D
Problém samotný je v tom (a LG to přiznává), že v případě pasivní technologie vidí každé okolo pouze poloviční rozlišení. V jednom okamžiku totiž monitor ukazuje obraz pro levé i pravé oko najednou. Jenže před obrazovkou je průhledný filtr, který oba obrazy otočí s jinou polarizací. Bez brýlí vidíte rozmazaný obraz, neboť vnímáte oba obrazy současně. Avšak každé sklo pasivních brýlí je také jinak polarizované a tudíž propustní světlo jen pro ten svůj obraz (každé oko vidí jen jednu půlku obrazu).
Ona polarizace probíhá na úrovni sudých a lichých řádků nebo sloupců (u LG sloupců). První, třetí, pátý… sloupec je polarizován tak a druhý, čtvrtý, šestý… sloupek zase jinak. Každému oku je tedy věnováno pouze rozlišení 960 × 1080 px.
A to je vlastně celé, na co si LG muselo najmout nezávislou agenturu, která provedla certifikované měření. Možná je v tom nějaký háček, možná ne, ale tento princip byl jasný i bez tohoto měření. LG sice tvrdí, že zobrazuje i ve 3D rozlišení 1920 × 1080 px, ale je to trochu šidítko. Ukažme si to na příkladu.
Zatímco aktivní technologie zobrazí plných 1920 × 1080 px pro každé oko zvlášt, protože vykreslování probíhá s dvojnásobnou frekvencí, takže třeba klasický film nemá 24 snímků za vteřinu, ale 48 snímků za vteřinu. Televizory a monitory tento počet ještě mohout vynásobit tak, aby to sedělo s „obnovovací frekvencí“ panelu, tj. třeba 60, 100, 200 a více Hz. Případně nějaké mezisnímky interpolují, aby byly přechody plynulejší.
Kdežto pasivní technologie v jednom okamžiku vykreslí oba obrazy najednou, tudíž stačí rychlost 24 snímků za vteřinu. Jenže obraz nemůže být logicky nikdy tak dobrý, protože polovina pixelů prostě chybí. Je to v podstatě prokládaný obraz, kde se také střídají řádky/sloupce. Polovina obrazu se prostě vyhodí. A 1080i není jako 1080p.
Pasivní stereoskopie ideálně potřebuje dva zdroje signálu, foto: FilmSchoolRejects
Jak z toho ven
Aby mohla i pasivní technologie zobrazit plné rozlišení pro obě oči, je k tomu potřeba dvou projektorů (jako v IMAXu), dvou displejů jako iZ3D Stereoscopic 3D monitor, dvojnásobné rozlišení displeje nebo fintu, která možná ani není technicky možná.
Princip by byl stejný jako výše popsaný (prokládaný) s tím rozdílem, že by se obraz vykresloval dvojnásobnou frekvencí tak, aby došlo i na jinak vynechané řádky/sloupce. Běžně se vykreslí například jen sudé řádky (S), případně pouze liché (L) pro levé oko (1) a pravé oko (2). V obraze se tak opakuje posloupnost snímků 1L2L 1L2L 1L2L. V našem hypotetickém příkladu by se ale opakovalo 1L2L 1S2S 1L2L 1S2S 1L2L 1S2S. Jenže technicky by to asi vyřešit nešlo, protože se na monitoru polarizují jedny a tytéž řádky. A kdyby se po sobě zobrazila na jednom fyzickém řádku linka lichého a hned potom sudého snímku, obrazy by „skákal“ nahoru a dolů.
To už by přitom mohl vyřešit nějaký rychle se měnící polarizační filtr, který by vykresloval celý obraz najednou bez půlsnímků s posloupností 1L1S 1L2S 1L1S 2LS2. Během jedné vteřiny by se zobrazilo 24 celých snímků pro levé a 24 celých snímků pro pravé oko. Princip je stejný jako u aktivní technologie, akorát by se „neblikaly“ brýle, nýbrž polarizační filtr. Ale jak už jsem psal, technicky to zřejmě není možné, aby se polarizační vrstva mohla převrátit.
Závěr? LG používá „obyčejnou“ pasivní stereoskopii s polovičním rozlišením. Běžně to možná nepostřehnete, ale kdybyste na TV koukali zblízka, určitě byste si všimli onoho prokládání, ztráty detailů nebo zubatění. Obraz je na papíře 3D i Full HD, ale je to jen reklamština. Stejně jako je reklamština důkaz, který LG nedávno ukázala.
Snad vás ta změť pojmů a dojmů příliš nezmohla. Ale muselo to ven, protože některé to tupě přepisují a nepřemýšlejí.
Tisková zpráva
LG Cinema 3D: Pravda o rozlišení 1920 × 1080 bodů
PRAHA, 22. 6. 2011 – Společnost LG Electronics CZ (LG), která je světovým lídrem a ve spotřební elektronice, nechala otestovat televizory LG CINEMA 3D, zda nabízí Full HD rozlišení (1080p).
Mezi odbornou veřejností probíhala diskuse, zda televizory LG CINEMA 3D skutečně umí zobrazit plné rozlišení, tedy 1080p. Nejde samozřejmě o 2D obraz, kde je Full HD samozřejmostí. Jedná se o 3D obraz. Společnost LG proto nechala televizory s touto technologií otestovat. Test provedla mezinárodní společnost Intertek, globální poskytovatel služeb certifikace. Test potvrdil, že televizor dokáže i ve 3D zobrazit 1920 vertikálních a 1080 horizontálních linií.
„V tuto chvíli je trochu nešťastné, že neexistuje pro 3D obraz žádné označení jako například „Full HD 3D standard“. Takové označení, které by výrobce mohl používat, by prakticky znamenalo, že uživatel na první pohled pozná, jaké rozlišení vlastně televizor nabízí. Proto jsme se rozhodli nechat provést měření, které potvrdilo, že LG CINEMA 3D televizor zobrazí 3D obraz v 1080p,” vysvětluje Martin Malý, tiskový mluvčí společnosti LG Electronics CZ.
Test probíhal na televizoru LG 47LW650T, což je 3D LCD televizor s technologií LG CINEMA 3D. Obrazovka se snímala z doporučené vzdálenosti – 2 metry. Vše probíhalo při dodržení mezinárodních standardů ISO/FDIS 9241-305 a VESA FPDM 2.0. Snímací software pak přes kameru zaznamenával obraz a určoval počet rozpoznaných čar. V horizontálním směru napočítal 1920 a ve vertikálním 1080 různých čar. U trojrozměrného obrazu není možné toto rozlišení označit jako Full HD, protože takový standard jednoduše neexistuje. Každopádně to potvrzuje, že televizory LG CINEMA 3D mají takové rozlišení, jaké výrobce slibuje.
Jiná situace by nastala, pokud by se uživatel díval na 3D obraz jen jedním okem v rámci pasivní technologie. V tomto případě by viděl jen polovinu obrazu, druhá polovina by mu byla skryta, takže obraz by měl rozlišení jen 960 × 1080 bodů. Samozřejmě by zmizel i 3D efekt, který vzniká právě díky tomu, že každé oko vidí něco jiného. Mozek si pak obraz poskládá a vytvoří trojrozměrný obraz.
„LG CINEMA 3D je nejlepší technologie pro zobrazení 3D, což potvrzují významné certifikáty z celého světa, mimo jiné i potvrzení o nezávadnosti na lidské oko od Evropské oční kliniky LEXUM,“ dodal Martin Malý.