Opravy herních testů, SLI v GRIDu a Devil May Cry 4
Sypu si popel na hlavu, ale chtěl jsem, aby v recenzi Radeonu HD 4850 bylo již vše v pořádku. Už v prvním doplnění recenze jsem opravil několik herních testů, zvláště v případě karet sázejících na SLI či CrossFireX totiž není vše tak jednoduché. Tento opravný balíček snad ale bude skutečně posledním slovem.
Všechny výsledky Radeonů jsem přeměřil ještě s ovladači Catalyst 8.5 WHQL (v recenzi používám novější 8.6 beta) a zaměřil jsem se také na zkoušení vynutit CrossFire tam, kde se mi náskok HD 3870 X2 oproti HD 3870 nezdal dostatečný. První ovoce to přineslo v Crysis při nastavení very high a 4× MSAA (s Catalyst 8.6 beta byl výkon X2 nižší než u jednočipového RV670 XT).
Po konzultaci s kolegou recenzentem Adamem Vágnerem ze Živě.cz, kterému jsem se dušoval, že ať už jsem použil návod Nvidie na přidání SLI profilu pro novinky v podobě Devil May Cry 4 a Race Driver: GRID, anebo zkusil AFR vynutit vlastnoručně udělaným profilem, tak mi prostě SLI v těchto hrách nefunguje, jsem přece jen zkusil jeho radu.
Ta zní, stáhněte si sice SLI profile update od Nvidia pro ForceWare 175.16, ale vykašlete se na složitý postup v obsaženém TXT. Místo toho jednoduše zobrazte skrytou složku ProgramData na disku se systémem, najděte NVIDIA a zobrazený XML soubor přepište tím ze ZIPu. Pak bude vše fungovat, změny skóre jsou opravdu velké a dokonce pomohou GeForce 9800 GX2 v celkovém hodnocení.
V Enemy Territory: Quake Wars měl především Radeon HD 3870 X2 s Catalyst 8.6 beta veliké problémy s kvalitou obrazu (blikající či poloprůhledný tak a další vozidla), zjistil jsem, že se chová, jakoby měl agresivně nastaveno Catalyst AI na Advanced (a přitom byl nastaven na Standard). Problém řeší Catalyst 8.5 WHQL, ale zase to Radeon HD 3870 X2 stojí trochu výkonu.
U Hellgate:London jsem měl špatně výkon GeForce GTX 280 v 1680 × 1050 px (příliš nízký), opravený graf po přeměření uvádím znovu.
Přepočítáné shrnující grafy, S.T.A.L.K.E.R. jinak a náročněji, minimální fps
Na popud jednoho z čtenárů jsem nakonec změnil metodiku testování ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Byl jsem v diskuzi upozorněn na příliš vysoká fps oproti reálnému hraní. Vytvořil jsem si tedy poměr spolehlivou metodu průchod začátku mapy s Agroprom Research Institute, kde projdu po cestě až k předskriptované sekveci zobrazující přestřelku stalkerů a armády v prostorách před institutem. Poměry sil zůstaly téměř zachovány, ale mám dobrý pocit z kvalitnější a časově náročnější metody měření.
U Zaklínače jsem měl v grafu chybně výsledek GeForce 8800 GTX 768 MB ve 2560 × 1600 px bez anti-aliasingu (příliš nízký).
Protože v Bioshocku (DX10) jsem zaboha nebyl stavu rozběhnout CrossFire na Radeonu HD 3870 X2, tak je mi jasné, že ani spotřeba nebyla úplně košer. Zkusil jsem tedy náročnou scénu v Oblivionu, ale ta dopadla z pohledu správných poměrů ještě hůře. Přitom CrossFire v ní funguje. Začínám podezřívat superhlučné a také superúčinné chlazení HD 3870 X2 od Asusu, jestli mi trochu nemíchá výsledky spotřeby.
Samozřejmě, že po těch všech aktualizacích jsem připravil i nové shrnující grafy. V těch si pomohla především GeForce 9800 GX2, která na GeForce 280 GTX už neztrácí tolik ani ve 2560 × 1600 px s anti-aliasingem. Nezapomeňte ale, že při verdiktu jsem bral v potaz hlavně a jen hry, kde se v highendu láme chleba a také daleko snadnější přetaktování a navýšení výkonu zapojením do SLI u GeForce 280 GTX. Můj pozitivní názor na GeForce 280 GTX se tedy nemění.
Ještě pro vás mám přepracovanou a rozšířenou tabulku minimálních fps.
Teprve převod do relativních hodnot lépe odhaluje slabší a silnější grafiky. Nejnižší propady snímkové frekvence jsou silnou zbraní GeForce GTX 280.
Nakonec pro vás mám ještě při testování v takovém množství her zachycené problémy (uvádím jen ty platné pro Catalyst 8.6 beta i 8.5 WHQL, v 8.6 beta jich bylo více):
- Bioshock, Medal of Honor: Airborne, Race Driver: GRID - na kartách Radeon HD 3870 a HD 3870 X2 nebylo možno žádným způsobem zapnout anti-aliasing
- Crysis - u Radeonu HD 3870 X2 občas poblikávají některé textury
SLI na GeForce 9800 GX2 nepracovalo jen v Trackmania Nations Forever (musíte vynutit AFR1 přes profily), CrossFireX na Radeonu HD 3870 X2 v Bioshocku (DX10, demo) a Race Driver: GRID.
To už je snad k recenzi GeForce GTX 280 všechno, opravené grafy později (abyste si mohli zatím porovnat změny) doplním i do obou předchozích článků o GTX 280 a pevně doufám, že u recenze Radeonu HD 4850 budu mít novou testovací metodiku natolik osahanou, že se vše povede napoprvé.