Google však vydělává na reklamě. Velmi personifikované reklamě, kterou šije na míru každému uživateli, protože přesně ví, jací jste. Ví, co hledáte, na jaké odkazy klikáte a ještě mnohem více. Je to ale ten typ velkého bratra, kterého jste sami akceptovali. Čím lepší služby nabízí, tím více jej používáme, tím více o nás ví, tím lépe na nás dokáže zacílit reklamu. To je celé tajemství služeb zdarma. Pokud je něco „zdarma“, tak vy jste nabízený produkt. Může to znít drsně, ale je to tak.
Google o vás ví vše, co víte vy o Googlu?
Google od svého vzniku spustil obrovské množství služeb a o některých jste možná ani neslyšeli. Vybrali jsme ty významné, které máme rádi, nebo nás štvou, ale stejně je používáme. Proč? Protože jsou nejlepší, nic jiného není, nebo máme rádi propojení v jednom ekosystému (z něhož není cesty zpět).
Google má motto „Don’t be Evil“, volně přeloženo jako Nejsme zlí. Má to symbolizovat otevřenost, jistou záruku toho, že naší důvěry nezneužije. Po nedávné kauze s odposlechy NSA se to možná zdá nevěrohodné a vtipné zároveň, ale nic s tím neuděláme. Zpět k tématu – problémů s produkty Googlu je nemálo. Mohli bychom začít třeba tím, že spolehlivě fungují jen v jeho vlastním prohlížeči Chrome, což je na jednu stranu pochopitelné, ale zcela to odporuje otevřenosti internetu.
Infografika
Jak nebýt na Googlu
Alternativ je řada, ale přejít je těžké. Místo Gmailu můžete používat Outlook od Microsoftu, Apple Mail nebo email na vlastní doméně (který je stejně vhodné hostovat třeba právě u Googlu). České freemailové služby svou kvalitou pokulhávají a lidem majícím email na doméně @libimseti se smějeme.
Mapy mají dobrou alternativu u Seznamu, nicméně jen pro Česko. Fotky lépe uložíte třeba na Flickru nebo české Zoneramě a na video je zde Vimeo. Jejich použitelnost ale nakonec závisí také na propojení s Googlem, neboť ekosystém je dnes vše.