Hlavní navigace

Peklo jménem Origin, Battlelog a fragmentace herní knihovny [zamyšlení]

30. 5. 2014

Sdílet

Zdroj: Redakce

Kdo má aspoň trochu rychlé připojení, což v Česku bohudík až takové sci-fi není, může si bez problému kupovat hry digitálně. Komu štěstěna přeje, ten zvládne 20GB hru stáhnout třeba za hodinku. I kdybyste ji do počítače tahali celé odpoledne, pořád je to rychlejší, než kdybyste ji objednali v e-shopu a čekali na paní pošťačku.

Počítače v tomto předběhly konzole, kde se konzervativnější publikum podle pachu spíše otočí za stříbrným kotoučem. Výrobci počítačů, kteří na nástupu digitální distribuce vydělali, mohou děkovat Valve. Ta v lednu 2003 vydala Steam, tehdy ještě primárně jako systém pro automatickou distribuci a instalaci aktualizací her.

Je to už skoro deset let, co vyšel Half-Life 2. Jako jeden z prvních vyžadoval Steam, čili i připojení k internetu. To bylo pro nemalou část populace v Česku problém. Lidem nezbylo než zapnout vytáčené připojení, aby se dostali do hry. Nebylo sice nutné stáhnout celou hru přes internet, ale když jste si domů donesli DVD v krabičce, Steam byl ze strany Valve vyžadován. Dnes aktivace přes internet nikoho nevyvádí z míry, ve své době šlo o průlomovou věc.

Steam je největší, EA jej ignoruje

Problémy s připojením nás teď netrápí, a když už jsme připojeni, zpravidla jsme připojeni nastálo a bez (zásadních) datových limitů. Steam neohroženě vede digitální distribuci, některé firmy se proto nepřekvapivě snaží jeho úspěch zopakovat. V rámci honu na zákazníka je to bohužel právě platící uživatel, kdo při přestřelce schytá pár ran.

Ke hraní Battlefieldu se dostanete až přes prohlížeč

Platívalo, že na Steamu seženete tak nějak všechno. EA ale v roce 2011 vyrukovalo s vlastní distribuční platformou Origin. A po čase oznámilo, že se nedokázalo s Valve dohodnout na vydávání her. Valve by jako prostředník získávalo peníze z prodeje DLC, EA by navíc muselo využít integrované mechanismy Steamu na distribuci obsahu.

Všechny nové hry od EA proto vychází zásadně na Originu. Firma tím podporuje svou vlastní platformu, kterou se tak úporně snažila rozjet. Až poté, co skončí vydávání DLC, existuje určitá šance, že se titul objeví v nabídce na Steamu jako nějaká luxusní edice, obsahující všechen obsah s tím, že nový už nepřibývá.

Izolace a fragmentace

Pro mě to znamená, že pokud chci novější titul od EA, musím si jej pořídit na Originu. Jenže to nechci, nehodlám mít svou knihovnu roztříštěnou po několika službách. Nebo se aspoň snažím fragmentaci udržet na nezbytném minimu. Odepření nových pecek od EA uživatelům Steamu je z mého pohledu velice hloupé.

Ostatně, v kamenných obchodech snad také prodávají všechny hry, nebo ne? Nevšiml jsem si, že existoval obchod, kde by např. byly zapovězeny tituly od EA. Důvod je nasnadě – oproti kamenným obchodů boj v digitální distribuci dává EA šanci prodávat hry uživatelům přímo, bez prostředníka. V tom je rozdíl. EA se pak nemusí s nikým dělit o zisky.

Ke hraní Battlefieldu se dostanete až přes prohlížeč
Ke hraní Battlefieldu se dostanete až přes prohlížeč

Nic to nemění na tom, že z pohledu zákazníka mávajícího před monitorem platební kartou je přinejmenším podivné, když musí navštívit i několik obchodů. Hry jsou hry. Není to, jako byste očekávali, že seženete čerstvou zeleninu v rámku s oděvy. Bavíme se o jednom odvětví a o jedné platformě.

Zajímají mne důvody, proč EA dosud nevydalo Battlefield 3 na Steamu? Ne. Koupím si jej, když se nachází na Originu, nikoli však na Steamu? Zase ne. EA na svém rozhodnutí tratí a já přicházím o skvělou hru, nebojte se ale, že bych se nezabavil. Na Steamu mám desítky her, které jsem ještě ani nevyzkoušel. Přenesu se přes to docela snadno.

Bloatware do každého počítače

Celé to má kromě fragmentace knihovny další důsledek. Pokud si nový Battlefield chcete zahrát tak jako tak, budete mít v počítači klienta ke každé platformě. Jinými slovy, jsme nuceni instalovat bloatware. Takový Steam měl mnoho let, aby zrál. Software po mnohaleté zkušenosti považuji za funkční, navíc docela pěkný a přehledný.

V kontrastu s ním vystupují na povrch nedostatky Originu. Prostá aplikace nepůsobí propracovaným dojmem. Opravdu jde o jednoduchou grafickou nadstavbu, která zobrazí vámi zakoupené tituly. Dejme tomu, na to přistoupit lze. Přesto, Steam je ohromná a propracovaná platforma s desítkami milionů uživatelů a aktivní komunitou.

Origin není. K instalaci Originu mne poprvé v životě donutila až výhodná akce, kdy EA uvolnilo Battlefield 3 úplně zadarmo. Kdyby ovšem byl k mání na Steamu, tak bych za něj před nějakým časem firmě zaplatil. Ale když nechce mé peníze, její věc. Já na to netratím.

Další plugin pro prohlížeč

Výborná střílečka, navíc nijak zvlášť stará, byla velkým lákadlem. Samotného klienta Origin jsem přešel mlčením. Výrazněji mne rozladil až po zahájení stahování Battlefield 3, jež běželo pomalu. Když po více než hodině odešel od počítače, stahování se po nějaké době muselo rozjet a hru nestáhlo za pět hodin, ale mnohem dříve.

Po jedné slabší zkušenosti ale nelze celou službu zatratit. I když nějaká kritika k ní putovat může. Steam kupříkladu umožňuje vybrat lokalitu, takže máte aspoň nějakou šanci rychlost stahování ovlivnit. Origin si naopak veškeré pravomoci nechává pro sebe a rozhoduje za vás. Ze židle mne nadzvedla až úplně jiná věc.

Steam měl čas dozrát
Steam měl čas dozrát

Když už jsem se chtěl s Originem a EA usmířit, dozvěděl jsem se jednu velice podivnou věc. Abych si konečně mohl Battlefield 3 pustit, musím si do prohlížeče nejdříve nainstalovat jakýsi doplněk. To se podle všeho týká specificky Battlefieldu, ne nutně dalších her. Takže si přes prohlížeč stáhnete další instalační program a po instalaci si teprve hru spustíte – z prohlížeče.

KL24

Zbytečné složitosti

Jsem sám, komu to připadá jako naprostý nesmysl a zhovadilost? Jako by nestačilo, že si kvůli hře do počítače nainstaluji jeden kus softwaru. Ještě kvůli ní musí trpět prohlížeč? Nehledě na to, že nevidím ani nejmenší náznak logiky v tom, že když v Originu klepnu na Hrát, tak se mi otevře stránka v prohlížeči, odkud se teprve přesunu na virtuální trojrozměrné bojiště.

Podotýkám, že hraji singplayer. I když se mne EA snaží přesvědčit, že Battlelog je užitečná služba, neberu to. Minimálně všichni, kdo si chtějí užít kampaň pro jednotlivce, by měli být martyria ušetřeni. A dále, určitě by šlo Battlelog integrovat bud přímo do hry, nebo do Originu (když už ten krám musím tak jako tak instalovat). Dobrá práce, EA. Pak ať se ještě někdo diví, že si lidé kupují herní konzole. Přispívají tyto věci k atraktivitě PC? Myslím, že těžko.

Byl pro vás článek přínosný?