1. Kdo chtěl iPhone, už ho má
První důvod je jasný – Apple svými telefony nasytil většinu uživatelů, kteří o iPhone měli zájem a zároveň byli ochotni za něj zaplatit nemalé peníze. iPhone 5 si koupilo více zkušených uživatelů, kteří již nějaký telefon od Applu měli, než těch, pro které byl poslední model iPhonu jejich prvním. Zní tedy logicky, že bude Apple hledat cesty, jak rozšířit svůj záběr na co největší skupinu.
Zároveň je zajímavý pohled na čísla, o prodejích chytrých telefonů ve Spojených státech za poslední tři měsíce. Ta vycházejí z pondělní studie Kantar Worldpanel Comtech a vyplývá z nich vzrůstající zájem o starší (levnější) modely iPhonu. Z těch, co si od března koupili iPhone, celkem 38 % přecházelo ze starších modelů jablečného telefonu. Celých 31 % však před iPhonem žádný smartphone nevlastnilo a sáhlo po některém z levnějších modelů (iPhone 4/4S).
Připojit můžu i čísla z analýzy ABI Search. Ta mluví o vzrůstajícím zájmu o levné smartphony, jejichž cena nepřesahuje 250 USD. V současné době se takovýchto smartphonů prodá 28 %, za pět let by to však mělo být 46 %. A zájem poroste i o telefony střední třídy s cenovkou do 400 USD. Zapomenout nesmíme ani na rostoucí prodeje smartphonů v rozvojových zemích. Dávalo by tedy smysl, kdyby Apple přišel s iPhonem, jehož cena by se pohybovala mezi 250-399 USD.
A asi není třeba dodávat, co by rozšíření portfolia do střední třídy znamenalo. Další příliv platících oveček do ekosystému Applu, které jsou ochotné zaplatit za aplikace, hudbu a další služby jako je iTunes Match. Navíc se tím zvýší šance, že si v budoucnu pořídí další zařízení Applu – ať už tablet nebo notebook.
2. Logický vývoj produktové řady
Mnozí uživatelé, kteří jsou nakloněni Applu si levný iPhone nepřejí. Často čtu komentáře, které hovoří o jakémsi pošpinění Applu. Steve Jobs by se prý nikdy nesnížil k uvedení ořezaného modelu a nepřipustil by ani zmenšený iPad. Z minulosti však dobře víme, že pod Jobsovýma rukama se stejně rozrůstala rodina iPodů – k drahému modelu s click wheelem se přidal iPod Mini, později Nano a Shuffle. Bylo by tedy logické, aby se i řada iPhonů rozrostla o levnější model, který by jej přiblížil dalším zájemcům. A pomyslné místo vrcholného produktu Applu by mohl zaujmout nový produkt – ať už to budou hodinky, brýle, televize či cokoliv jiného.
3. Apple levné iPhony už prodává, ale…
Dalším častým argumentem odpůrců je současný prodej předchozích dvou generací. Nemá-li zájemce dostatek financí na nejnovější iPhone 5, koupí si iPhone 4S nebo iPhone 4. Pro mnohé to však nemusí být skousnutelné. Když už si jdou pro nový telefon, nechtějí z krabice vybalit telefon, který Steve Jobs představil v roce 2010. Proč tedy nesáhnout po novince jako je Samsung Galaxy S4 Mini, jejíž cena bude podobná a navíc vypadá jako nabušené Galaxy S4. Levný iPhone by se navíc mohl vyrábět i v dalších odstínech, jimiž by odlišil své telefony od nezajímavých Androidů.
4. Vyšší zisky než u iPadu mini
Akcionáři v posledních měsících Applu nevěří i kvůli nízkým maržím u iPadu mini. Dalo by se tedy namítnout, že v případě levného iPhonu půjde o podobný případ. Podle nedávné zprávy, která předpokládá uvedení iPhonu s cenovkou 399 USD, tomu tak nebude. Díky velkému množství prodaných iPhonů a nižším výrobním nákladům má být konečný zisk mnohem vyšší než v případě iPadů.
K výrobním nákladům můžeme připojit i zprávu z posledního týdne, která hovoří o přesunutí části výroby z Foxconnu do Pegatronu. Ten prý souhlasil s nižší cenou. V současné době pro Apple vyrábí část iPhonů 5 a v minulosti měl být hlavním dodavatelem malých iPadů. Tuto roli by v případě levného iPhonu již měl dostat.
+1 Apple umí i levné věci
Osobně mi klesající zájem o top modely smartphonů nevadí a je mi jedno, že akcie Applu jsou na polovině loňské hodnoty. Dokonce mě nechává chladným i přerod Applu v dalšího výrobce tlačící se do všech segmentů s vidinou vyšších zisků. Levný iPhone bych však rád viděl kvůli současnému stavu trhu s chytrými telefony.
Mezi high-endovými modely se rozzuřila cenová válka – zatím to však vypadá, že se bojuje o nejdražší model. Vždy se tradovalo, že Apple je předražený a iPhone bude muset zlevnit, bude-li chtít konkurovat top Androidům. Stal se však přesný opak, přizpůsobili se ostatní výrobci a nejvyšší modely tak stojí 16-17 000 Kč. Pozornost se směřuje nejčastěji do tohoto segmentu a střední a nižší třída je nezajímavá. A bohužel i z pohledu výrobců. Ti sice chrlí tuny levných telefonů, často však jejich podpora končí po roce (když hodně).
Příchod levného iPhonu by to mohl alespoň trochu změnit a donutit výrobce dělat pořádně i levnější telefony. A to se může týkat i hardwaru a zpracování, kde Apple pořád vládne. Příkladem může být nedávno zlevněný iPod Touch za šest a půl tisíc, iPad mini nebo Apple TV. Třeba se dočkáme ještě letos…