Playstation 3 bude levnější a úspornější, dostane 22nm Cell a 28nm grafický čip

1. 7. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Na několika serverech věnovaných hrám a herním konzolím se objevila informace, že Sony na příští rok chystá novou revizi letitého Playstationu 3. Mohla by být opět o něco menší, mít nižší spotřebu elektrické energie a prodejní cena by mohla o něco klesnout. To vše díky přechodu na nejpokročilejší výrobní technologie: 22nm pro procesor Cell, 28nm pro grafický čip Reality Synthesizer. Zdrojem informace je následující tweet z účtu Digital Foundry, což je rubrika magazínu Eurogamer.net.

Do 140 znaků se bohužel nevešla informace o zdroji, ze kterého informace pochází. Cell vyráběný 22nm postupem se ale skutečně chystá, alespoň podle informací, které se objevily na LinkedIn a letos v dubnu si jich všimli uživatelé fór Sega a NeoGAF. Stopy najdeme v těchto profilech:

  • Elizabeth Gerhard z IBM o sobě píše, že pracovala na čipech pro Playstation 3 a Xbox 360 a že se podílela na vývoji blíže neurčených čipů pro výrobní postupy od 90nm po 22nm;
  • Chen Guo, pohledná inženýrka též z IBM, mezi svými uskutečněnými projekty uvádí migraci procesoru Cell na 22nm postup a migraci procesoru pro Xbox 360 na 32nm postup.

Pro zajímavost, Cell se momentálně vyrábí 45nm procesem a vše nasvědčuje tomu, že 32nm postup Sony úplně přeskočilo. Grafické jádro RSX od Nvidie je vyráběno 40nm technologií.

Ze stručné informace lze dovodit několik závěrů. V první řadě to, že Playstation 3 zdaleka není mrtvý a Sony očekává, že navzdory relativně nízké ceně Playstationu 4 prodá ještě miliony starších konzolí. Die-shrink, tedy výroba existujícího čipu novým postupem, je totiž záležitost nákladná, minimálně vyžaduje úpravu obvodů a zhotovení masek pro litografii.

 

Za druhé, že procesor a grafický akcelerátor Playstationu 3 z nějakého důvodu nelze sloučit do jednoho mikročipu. To je přitom v pozdní fázi životního cyklu docela běžná praxe. Sony to udělalo u Playstationu 2, kde sloučilo původně samostatné čipy Emotion Engine a Graphics Synthesizer, Microsoft totéž provedl s Xboxem 360 už v roce 2010, odkdy konzole používá „APU“ vyráběné 45nm postupem u Globalfoundries (zdali už je v konzolích i 32nm varianta, bohužel nevíme). Netroufám si proto spekulovat, v čem může být u PS3 problém a zdali je rázu technického, nebo obchodního.

playstation 3 super slimZatím nejnovější verze Playstationu 3, Super Slim

Protože však i Sony bude chtít srazit výrobní náklady na minimum, mohlo by sáhnout například po řešení typu „slepenec“ (MCM, dva čipy na jednom balení), nebo si na jednodušším stroji ověřit stohování paměťových čipů, o němž se spekulovalo v souvislosti s Playstationem 4.

ICTS24

Zdroj: VR-Zone

Čtěte také: Playstation 3 chytá druhou mízu. Sony zahájilo jeho výrobu v Brazílii