Hlavní navigace

Playstation 4 dostane upgrade CPU, Sony zpřístupní rezervované sedmé jádro

30. 11. 2015

Sdílet

Zdroj: Redakce

Když se budete pídit po tom, jak jsou na tom současné herní konzole z hlediska výkonu CPU, dozvíte se, že obě obsahují ve svém na zakázku vyrobeném SoC osm jader architektury AMD Jaguar. Ovšem jak u Xboxu One, tak u Playstation 4 platí, že čísla nejsou všechno. Obě konzole totiž pro běh her zdaleka nezpřístupňují všechny své prostředky. Část hardwaru je rezervována pro operační systém a další služby a nejde o nic malého – na PS4 jsou takto vyhrazena celá dvě jádra. Pro hry se tak dá použít jen 75 % CPU, tedy alespoň dnes. Dobrá zpráva pro majitele a vývojáře je, že Sony se zřejmě rozhodlo konzoli trochu omladit tím, že jedno z těchto zkonfiskovaných jader zase zpřístupní.

Vývojářům by mělo být zpřístupněno sedmé z osmi jader, které bylo doposud rezervováno systému. Tato operace by měla zvýšit dostupný výkon a pro vývoj nových titulů se tak programátorům naskytnou o něco větší možnosti, přičemž provedena bude zřejmě pomocí aktualizace firmwaru. Změna by se tak měla zpětně dostat do všech i dříve prodaných přístrojů. Zda je toto jádro volné úplně, nebo zda jej OS bude jen sdílet, bohužel nevíme. Teoreticky je také možné, že při jeho použití pro hru přijde PS4 o některé své funkce, jako jsou služby běžící na pozadí.


Procesor konzole Playstation 4

Tato informace se dostala ven neoficiální cestou. Sony se upgradem nikde nechlubí, SDK určené k vývoji her pro konzoli s ním již ale zdá se počítají. Zmínka o „nově odemčeném sedmém jádru“ se totiž původně objevila v seznamu změn pro verzi middlewaru Firelight Technologies FMOD Studio vydanou 17. listopadu, odkud pak byla roztroubena internetem. Podle všeho tak už jde o hotové rozhodnutí. Kdy přesně se ale odemknutí dostane k uživatelům, jasné není.

Informace, že sedmé jádro je nyní volné, se objevila v dokumentaci FMOD Studio
Informace, že sedmé jádro je nyní volné, se objevila v dokumentaci FMOD Studio

Je možné, že tento krok je odpovědí na podobný učiněný Microsoftem. Xbox One si totiž také z počátku bral dvě z osmi jader pro operační systém, služby na pozadí, Kinect a rozpoznávání řeči. Microsoft však sedmé jádro zpřístupnil letos v lednu, i když systém jej z části stále používá. Sony se tak mohlo rozhodnout pro totéž například i proto, aby vývojáři podporující obojí platformu měli snazší práci. Možné je ale i to, že po dvou letech je systém vyladěnější a méně náročný, takže mu už na režii a roli hlídacího psa jedno jádro stačí.

 

MMF24

V hrách se zřejmě tento bonus projeví až za nějakou dobu, ovšem nejspíše jen v titulech napsaných až po zavedení změny do SDK. Možnosti hardwaru tak sice vzrostou, ovšem zároveň zůstane zachována plná kompatibilita.

Zdroje: NeoGAF (fórum), Firelight Technologies