Plynulost hry War Thunder s různými grafikami aneb velký průšvih SLI a CrossFire

21. 5. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Kdo jen trochu sleduje dění a různé testy ohledně grafických karet, ten určitě ví, že průměrné snímky za sekundu (či nedej bože jediné číslo reprezentující minimální fps) mu neřeknou o vnímaném výkonu grafické karty v 3D aplikaci (typicky hře) vše. Optimem je použití zachytávací karty a speciálního software (zatím asi jen Nvidia FCAT), ale i Fraps nabízí občas dostačující možnost – podrobný log jednotlivých frametimes (časů, kdy byl který snímek vykreslen).

Následující graf ukazuje průběh průměrné snímkové frekvence (avg. fps) v čase. Fraps tyto hodnoty loguje v diskrétních intervalech (po jedné sekundě), vyhlazení do spojité křivky je tedy určitou nepřesností.

Legenda: zelená – SLI dvou GTX 680, modrá – GTX 780 Ti OC, červená – R9 295X2 a černá – R9 290X (Uber mode).

Průměrné snímky změřené po sekundách ale neodhalí micro-stuttering (mikro-pocukávání), kvůli němuž může být hra vnímána jako neplynulá i při relativně vysoké průměrné snímkové frekvenci.

Na dalším grafu (právě z oněh frametimes) pak odshora dolů vidíte GTX 680 SLI, GTX 780 Ti OC, R9 295X2 a R9 290. Menší rozptyl modrých křivek znamená menší rozdíly v časech generování snímků a tedy menší míru micro-stutteringu. Tedy čím méně modré, tím lépe:


 

 
  


  


  

Všechna měření výše pochází z verze 1.14 a letání na náročné mapě Mozdok. Rozlišením je 3840 × 2160 px (4K) a je to zároveň smutný důkaz nepoužitelnosti (brutálního microstuttetingu ústící ve vjem daleko pomalejší hry) jak CrossFire, tak SLI (i přes v ovladačích aktivovaný frame metering). GTX 780 Ti OC předvádí také citelně menší míru MS než taktéž jednočipový Radeon R9 290X.

 

Pojďme ale od prestižního souboje o trůn mezi grafiky, co si možná někdo i koupí. A také na rozlišení 2560 × 1600 px, jehož o něco nižší sourozenec (2560 × 1440 px) se stává díky cenám 27" IPS (směřují k 10 000 Kč s DPH) čím dál dostupnějším. Zde jsem si vzal na ukázku nejvýkonnější jednočipové karty v testu – referenční R9 290X přepnutý do režimu Über a GTX 780 Ti v OC verzi od Gigabyte. Druhá jmenovaná karta předvádí nepříjemné špičky jen občas, Radeon R9 290X pocukával celou jednu pasáž. 

 


 


 

Nakonec tu máme souboj o zcela plynulý zážitek ve Full HD a karty Radeon HD 7950 (červená v grafu níže) a GeForce GTX 760 (zelená). Obě karty jsou v referenčním provedení a neřešme teď, že v ceně GTX 760 je dnes výše taktované dvojče 7950 – R9 280. Zajímavější je, že ve zhruba stejné pasáži se vyšší rozptyl mezi jednotlivými snímky u Radeonu opakuje a průběh na základě frametimes je na GeForce o něco hladší. Tentokrát se ale dá říct, že mimo dvě až tři pro Radeon kritické pasáže je rozkolísanost fps na GeForce trochu horší.


 


 


 

bitcoin školení listopad 24

Všechna podstatná naměřená data (ZIP, ~26 MB) si můžete stáhnout a použít na ně buď Fraps log prohlížeč 2.1 od havliho, či třeba FrapsCut od webwalkera. Fraps log prohlížeč 2.0.1 (3,3 MB, ZIP) i s připravenými některými daty z War Thunderu jsem umístil také přímo na naše FTP