dTest: Apple krátí práva českých spotřebitelů
(bez redakčních úprav)
K nerespektování českých právních předpisů dochází v řadě ustanovení. Nejvíce do očí bijící jsou pasáže smluvních podmínek Apple týkající se záruky. Společnost informuje pouze o zkrácené, nikoliv zákonné dvouleté záruce, a navíc v rozporu se zákonem neinformuje o postupu pro uplatnění reklamace.
Neúplné a zavádějící jsou také údaje o možném vrácení zboží v případě odstoupení od kupní smlouvy. Společnost od zákazníků mimo jiné vyžaduje originální obal výrobku, na což nemá ze zákona právo. Nelze souhlasit ani s úpravou okamžiku uzavření kupní smlouvy a s ustanoveními týkajícími se odpovědnosti za škodu. Velmi svérázný je také požadavek zaslat spolu s objednávkou údaje z platební karty, přičemž tyto jsou zákazníkem zasílány v okamžiku, kdy dle společnosti dosud k uzavření kupní smlouvy nedošlo.
S jednáním společnosti Apple Sales International nesouhlasí také jedenáct zahraničních spotřebitelských organizací, které jí v pondělí 19. března zaslaly veřejnou výzvu k zastavení nezákonných praktik, porušujících práva spotřebitelů. Časopis dTest se k výzvě připojuje. Současně podává podnět České obchodní inspekci, aby prověřila soulad uvedených smluvních podmínek s platnými předpisy.
ČOI: Praktiky e-shopu Apple může prošetřit irský orgán dozoru
(tisková zpráva bez redakčních úprav)
(Praha, 24. duben 2012) Občanské sdružení spotřebitelů TEST se obrátilo na Českou obchodní inspekci s podnětem k zahájení správního řízení se společností Apple Sales International pro podezření, že při prodeji přes internetový obchod www.apple.com/cz se dopouští protiprávního jednání, konkrétně tím, že omezuje práva spotřebitelů a nesprávně je informuje. Tato podezření ČOI shledala jako důvodná a postup společnosti v rozporu s evropskými směrnicemi o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku. Proto prostřednictvím systému CPC (Consumer Protection Cooperation System) tlumočila příslušnému irskému orgánu žádost o zjednání nápravy, neboť se jedná o subjekt podnikající mimo území České republiky, tedy mimo kontrolní oprávnění ČOI.
Česká obchodní inspekce přijala podnět Občanského sdružení TEST k zahájení správního řízení se společností Apple Sales International pro podezření, že se při prodeji přes internetový obchod www.apple.com/cz dopouští protiprávního jednání a porušuje ve vztahu k českým spotřebitelům povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele.
Vzhledem k tomu, že se jedná o prodejce se sídlem v Irské republice, postupovala Česká obchodní inspekce při posouzení tohoto podání podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 ze dne 27. října 2004, o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele.
Po prostudování Zásad prodeje a refundací uveřejněných na webových stránkách www.apple.com/cz shledala i důvodné podezření na porušení zejména Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES ze dne 25. května 1999 o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží a Směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES ze dne 20. května 1997 o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku, tak, jak jsou provedeny v českém právním řádu, které jsou uvedeny v příloze výše zmíněného nařízení.
Tato podezření jsme prostřednictvím systému CPC (Consumer Protection Cooperation System) tlumočili příslušnému irskému orgánu se žádostí o zjednání nápravy v rámci jejich kompetencí podle čl. 8 odst. 1 uvedeného nařízení.