Odpovídáte na názor k článku Po dvou letech přichází highend Gigabytu – G1.Assassin 3. Co je nového?. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Já vidím problém nejenom ve windows samotných, ale také v celkové situaci na trhu. Zákaznící dnes nemají žádnou motivaci kupovat nový hardware, protože si bez problémů vystačí s tím starším. Když se vrátím do minulosti a dob Pentia II nebo prvních Athlonů, tak každá nová generace přinesla velice výrazný posun ve výkonu. K tomu se přidaly další verze operačních systémů, které vizuálně i výkonem posunuly práci na PC směrem kupředu a v neposlední řadě to byly i hry na PC a multimédia, která opět znamenala výrazný vizuální posun vpřed a hnací motor ke koupi nového hardware.
Posledních pár let se ovšem výkon posunuje pouze v řádu procent (viz první výsledky Haswellu), nové verze OS nepřináší nic tak ohromujícího, aby to uživatele nutilo k přechodu na novější hardware a GPU v posledních letech také žádný dramatický posun nepředvedlo. Spousta lidí zůstává u svých Phenomů a Core Duo2 či prvních Nehalemů. Naopak všechna pozornost se přesunula k tabletům a smartfonům, které jsou vlastně takovými malými "počítači".
Jenže celý problém je zdá se hlubší než se zdá. Řekl bych že x86 architektura už naráží na své limity, Haswell už v podstatě navyšuje výkon pouze ve vektorech, díky novým instrukcím AVX a AVX2. AMD zase zkouší cestu v podobě HSA.
V podstatě totéž platí GPU a současný způsob rasterizace. Velmi detailní scéna už vyžaduje takové množství trojůhelníků, že tento způsob zpracování přestává být efektivní a navýšení výkonu je neadekvátní vzhledem k velikosti die, počtu renderovacích pipelines a TMU a hlavně ceně. Dnešní higendové GPU potřebují poměrně hodně energie a to navzdory používání nižších a lepších výrobních procesů. Produkují také velké odpadní teplo a s tím souvisí i zvýšené nároky na chlazení. Vzpomeňme si jak vypadaly ve své době nejvýkonnější karty Voodoo 2 nebo Voodoo 3 ? Jaký měly ty karty chladič a jakou spotřebu energie.
Všechny tyto jmenované architektury se pomalu ale jistě blíží svým limitům a stejně rychle se blíží i limity samotných výrobních procesů.
Jak z toho ven ? Bude nejspíše potřeba dříve nebo později přejít na něco úplně nového, tak abychom mohli mohli mít CPU, které bude mít takty třeba jen 500MHz a výkon větší než Broadwell. GPU která budou pracovat na jiném principu než je klasická rasterizace ale přitom nabídnou 3D obraz o vysokém rozlišení. A pokud se k tomu přidá i "tahák" v podobě povedeného software (OS, Hry, Multimédia) tak se zase může nastartovat ten "motor" potřeby nákupu nového hardware pro zákazníka.
Kdo to udělá a kdy to je otázka....