Hlavní navigace

Podíl fyzikálních enginů ve hrách

30. 12. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

Velmi pěkné shrnutí stavu a podílů fyzikálních enginů používaných ve hrách zpracoval server PhysXInfo.com. Jedna se o statistiku za poslední čtyři roky, hry vydané před rokem 2006 a nekomerční projekty nebyly započítány. Nejprve celkový počet her, které používají některé z fyzikálních enginů:

Autor článku současně stručně charakterizuje jednotlivé enginy, PhysX (dříve NovodeX, koupen se společností Ageia Nvidií) a Havok asi nemusím představovat, Open Dynamics Engine byl populární hlavně před lety, Newton Game Dynamics na schopnější verzi 2.0 prý čeká a slibný Bullet od zběha z Havoku (Erwin Coumans) se letos dostal do povědomí i kvůli aférce s marketingem AMD.

PhysX má už nejvíce herních titulů, dokonce více než Havok, ale v dalším grafu se dostávají absolutní čísla trochu do jiného světla. Hry jsou rozděleny podle hodnocení na metacritic.com (tzv. metascore) a zatímco Havok vládne v nejlépe hodnocených titulech (AAA), PhysX je v hodně hrách se skóre pod 50 %. Autor článku zmiňuje rovněž vysokou penetraci PhysX díky mnoha hrám na Unreal 3 engine, který právě PhysX SDK využívá.

Mezi top tituly s Havokem za rok 2009 patří třeba Killzone 2, Uncharted 2: Among Thieves a PhysX se letos dostala třeba do Dragon Age: Origins, Risen a Overlord 2. ODE znáte třeba ze série S.T.A.L.K.E.R. Velká část titulů s ODE je současně na Chrome engine od Techlandu (tvůrci Call of Juarez a dalších her).

Jak se vyvíjí počet titulů vydávaných s tím kterým enginem, to ukazuje hned následující graf. ODE umírá, Havok se drží a PhysX asi díky levnému (či bezplatnému) licencování i vývojářské podpoře od Nvidie získává (zde připomenu, že mluvíme o PhysX obecně, tedy zdaleka jen o titulech s PPU/GPU akcelerací, chcete-li tak "CPU PhysX").

Velice zajímavý pohled přináší také rozbor pohled a rozdělení enginů podle platforem. Zatímco Havok je zastoupen poměrně rovnoměrně na všech hlavních herních platformách, PhysX se prosazuje hlavně na PC.

Pro více grafů a podrobnější rozbor výsledků zavítejte přímo do originálního článku na odkazovaném zdroji. Někteří možná zalitují, že není zmíněn také podíl her s GPU PhysX (či GeForce PhysX, chcete-li), ale ty bychom mohli zatím počítat na prstech. Z těch předních to jsou kupříkladu:

A z těch, co měly buď podprůměrná hodnocení, rozporuplné recenze či jsou již staršího data anebo se jedná pouze o pár levelů/map s GPU PhysX, potom zmiňme třeba:

WT100

S ohlášeními se také pytel úplně netrhá, zda bude PhysX ve hrách jako Mafia II (jedna z posledních odrážek v článku na serveru o hře zní slibně, jisté závěry ale vyvodit ještě nelze), Bioshock 2 apod. i akcelerovaná (tedy i komplexnější), není zatím známo. Z her, kde je GeForce PhysX potvrzena, se blíží vydání Dark Void, dále potom U-Wars a Metro 2033. Zajímavé bude také sledovat, jak si v budoucnu povede Bullet v tandemu s OpenCL. Bylo by milé, kdyby sílící konkurence donutila oprášit projekt Havok FX.

Zdroj: PhysXInfo.com

Autor článku