Pohled na vodní chlazení Radeonu Vega. Uvnitř je rezervoár navíc, OC čipu dosáhlo 1,7 GHz

16. 7. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Dva týdny zbývají do uvedení či odhalení Radeonu RX Vega na Siggraphu, které by mělo vnést světlo do otázky, jak na tom nová architektura nakonec bude s herním výkonem. Zatím je zdrojem poznatků o GPU Vega 10 stále jen oficiálně neherní karta Frontier Edition, nicméně tento týden se objevilo něco, co by mohlo být směrodatné už i pro hráčskou verzi RX. V obchodech se totiž fyzicky objevila vodou chlazená verze. A její rozborka nás zajímá, protože jak se nedávno zjistilo, vodní model bude evidentně mít i RX Vega a tato karta bude nejspíš postavena na stejném základu.

Jeden z prvních zákazníků kartu nafotil a snímky poslal webu GamersNexus, který mezi jinými rozebíral už vzduchovou verzi, již si ovšem koupil sám. Vodní Frontier Edition podle fotografií používá totéž PCB jako vzduchová a je dosti pravděpodobné, že stejné budou mít i referenční Radeony RX Vega. Karta má jen odlišný kryt (se zlatým designem s modrými prvky) a baseplate kryjící desku a liší se pochopitelně chladícími komponentami uvnitř. Zda nejsou do vodního modelu třeba vybírány čipy s jinými charakteristikami, není zatím známo.

Vodník s uzavřeným okruhem je od Cooler Masteru a zdá se, že prošel proti modelu Fury X značnými úpravami, pravděpodobně je také dražší na výrobu. GamersNexus na fotografii níž označil předpokládanou cirkulaci a komponenty. Blok s pumpou je vlevo, přičemž vtok kapaliny – vedené v hadicích s teflonovým vnitřním povrchem – by měl být ten blíže záslepce. Blok GPU je tedy první na řadě, kdy je kapalina nejchladnější. Pravé ústí pak vyvádí kapalinu ven do modrého bloku chladícího napájecí kaskádu (která obklopuje GPU ze tří stran), které nevadí o něco vyšší teplota. Z druhého konce tohoto bloku pak ústí odtoková hadice.

Předpokládaný směr cirkulace (Zdroj: GamersNexus) Předpokládaný směr cirkulace okruhu. Vlevo pumpa, vpravo je rezervoár kapaliny (Zdroj: GamersNexus)

Co je zajímavé, je druhá „krabice“, zabírající zbylý prostor nad velkým PCB, vpravo. Jde zřejmě o sekundární rezervoár, jehož rolí je být zásobou kapaliny pro zvýšení životnosti okruhu. Proto je připojen jen jednou hadicí, kterou je rezervní náplně vtahována do okruhu, jak jeho náplň postupem let uniká do vzduchu. Radiátor používá 38 mm tlustý výměník, u nějž tentokrát není rezervoár navíc, který mělo Fury X – nahrazen je právě zásobárnou na kartě. 120mm ventilátor má na rotoru zlatý terč s modrým nápisem Radeon, sedící k designu grafiky (doufejme dobře vystředěný, aby při rotaci nevypadal divně), a patrně je stejný či podobný jako na R9 Fury X.

Podle fotografií vypadá karta docela dobře (škoda, že kočičí zlato není třeba i na vnějších stěnách radiátoru a ventilátoru) nebo aspoň neotřele. Toto provedení je však při ceně o 500 dolarů vyšší než základní varianta příliš drahé. GamersNexus doporučuje raději vodníka realizovat svépomocí, byť je momentálně potřeba improvizovat upnutí bloku. Web to vyzkoušel s Asetekem 570LC, s nímž použil bracket pro procesory Intel, do kterého vyvrtal díry navíc. Cena normálního vodníka s uzavřeným okruhem bude podstatně nižší, i když výsledek nebude tak hezký a bude třeba přidat ventilátory k ofukování napájecí kaskády. Doufejme, že u herní karty RX Vega bude příplatek za vodní verzi podstatně mírnější. Nebo že nereferenční vzduchové verze dostatečně silné, aby nebylo nutné se k mokru uchylovat.

bitcoin_skoleni

S vodou jdou frekvence na 1,7 GHz

Přímo vodní verze zatím otestována nebyla. GamersNexus ale zkusil, co by teoreticky mohla dokázat pomocí oné improvizace zmíněné výš, kdy na vzduchovou verzi totiž osadil běžný all-in-one vodník. Alespoň takto pak otestoval, kam se možnosti posunou s podobným chlazením. Vodník podstatně redukuje teploty proti výchozímu chladiči s radiálním ventilátorem a totéž platí i pro hluk (na druhou stranu, pomoci by měly i nereferenční vzduchové chladiče s axiálními ventilátory). Karta se s tímto chlazením nechala přetaktovat na zhruba 1705 MHz u GPU a 2,3 GHz efektivně u HBM2. Se vzduchem pro srovnání chlazení končilo na 1660 MHz u GPU.

Improvizované vodní chlazení vzduchového Frontieru (Zdroj: GamersNexus) Improvizované vodní chlazení vzduchového Frontieru (Zdroj: GamersNexus)

Na 1710 MHz se objevila nestabilita, podle měření snad způsobená i napájením. Karta v tu chvíli začíná také používat throttling a spotřeba dosáhla přes 400 W. Podle GamersNexusu GPU možná není limitováno ani tak teplotou, jako právě spotřebou (odebíraným proudem) a vodník zde pomáhá proto, že výrazně nižší teplota sráží spotřebu křemíku o pár desítek wattů. Je tedy asi určitá šance, že oněch 1,7 GHz není frekvenčním stropem architektury Vega a menší GPU Vega 11 by mohlo jít s taktem výš. Zatím to ale není jasné, vyvrátit nebo potvrdit to ale bude možné až tehdy, když se povede zvýšit limit TDP. Na druhou stranu je jasné, že zvyšovat frekvenci donekonečna možné není a příkon nad 400 W už bude překážkou nejen pro BIOS, ale i pro hardware samotný. Limit tedy může stejně být nedaleko.