Hrát na Macích hry? Až do nedávna mě pár "fanoušků" přesvědčovalo, že je to jen nepřekonatelná pracovní stanice. Sice je celkem dost odvětví, kde nemají šanci, ale to ponecháme radši stranou. No a teď k tomu přibude ještě Mac jako bezkonkurenčně nejlepší systém na hraní her .. ale od Valve je fajn, že dlouhodobě sere na klient pro Linux, ale pro osx jej udělají přes oběd. Vlastně sere na Linux celkově, ale očividně se jim ty jejich hry na naleštěným Quake enginu nechtějí portovat :)
Nééééééé. Ruce a miliardy pryč od Valve, jasný? Sice má Apple jedny z nejlepších produktů, ale samotné chování firmy mě štve a neztotožňuji se s ním. Naproti tomu Valve jsou jedni z posledních slušných nezávislých lidiček. Schválně která firma vám nejen odepíše na poštovní přání, ale zároveň Gabe přidá vlastnoruční podpis a reklamní figurku? Být to Microsoft, tak to rovnou hodí do koše; být to Google tak si opíše adresu a pošle vám reklamní nabídku; být to Apple tak vás rovnou zažaluje za to, že obálka měla tvar obdélníku... Ne, ne od Valve se držte dál vy penězochtivé potvory...
Ano, Mac OS X je zcela jistě v globále o pár procent (a to doslova, co jsem se díval před pár měsíci, tak to byly ~2% pro Linux a ~4,5% pro Mac Os, což je taky docela bída, vzhledem k době, jakou se nabízí (pro rejpaly, co by chtěli narážet na dobu používání Linuxu :))) rozšiřenější, tedy pokud budeme brát v potaz jen desktop. Pomáhat si servery, routery a pod. nebudu :P. Osobně mi nejde ani tak o hraní her jako Crysis a pod, obecně běžící pod DirectX, to sice s troškou štěstí jde, ale wine a podobně programy nepoužívám, zkrátka mi stále vyjde líp na hraní novějších her dualboot s Windows.
O co mi jde je hraní starších her, jako např. Doom II, Commander Keen které se i pod Windows spouštějí přes Dosbox tak mi nějak nedochází, co je takový problém vydat verzi pro Linux. Stejně i ve verzi pro Mac nejdou spouštět všechny hry tak to může být stejně i u tučňáků. V utrácení peněz bych problém neviděl, ve Valve si asi myslí něco jiného, ale i na Linuxu se dá vydělat (nebo prodělat. Ale kde ne, že?). Pokud někdo bude namítat problémy s různými distribucemi a obecnou roztříštěností, tak stačí zvolit jedno prostředí, plácnu od boku třeba Qt a pokud někdo bude chtít klient Steamu, tak si je bude muset holt nainstalovat. Ale toto problém není, funguje to stejně i v jiných operačních systémech.
Uživatelé Linuxu jsou ochotni utrácet, ale pokud to bude jako například u Loki Games nebo jak se jmenovali, kdy prodávali pár let staré hry za cenu nového Porsche, tak se nelze divit, že moc zájemců neměli. No a taky je jasné, že pokud Valve nehne v tomto směru prstem, tak se asi nedozví, jak moc jsou Linuxáci ochotni utrácet. Navíc i pokud by prodávali jen dosovky a podobné hříčky, tak na tom taky vydělají, vzhledem k jejich prodejním cenám a velikosti, kterou zabírají. A jedna verze klienta navíc jim moc neuškodí, zvládl by to udělat studentík za pár měsíců. takže by si místo kupování drbátek ze slonoviny za prodané čepice v TF2 mohli jednoho najmout :)
No mezi uživateli Linuxu a Applu je velký rozdíl... Linuxáci sice platit asi umí a chtějí (když se podíváte na stránky jako humblebundle, indiegala apod. tak v průměru největší příspěvky jsou právě od Linuxáků), ale Applisti jsou zase naučení nakupovat. Porovnávat procenta tady není nijak podstatné. Když se práskne bičem na Applu, tak polovina uživatelů vytáhne bez řečí peněženku a třeba ani neví za proč. Když podobně prásknete bičem na Linuxu, tak na vás budou zmateně koukat a myslet si, že jste se dočista zbláznili...
Podle NetMarketShare má Mac 7 % a Linux 1 % http://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=8&qpcustomd=0
Co je ale třeba vzít v úvahu, Mac má jakžtakž standardizované sestavy, jen málo různých kombinací hardwaru, pro které je potřeba provoz optimalizovat. Linux může běžet na jakémkoliv železe, vlastně ještě na více platformách než Windows, a zde už vzniká problém. S ovladači grafiky je to takové všelijaké, licenci k DirectX (v OpenGL už toho dnes moc není) by MS spíš připustil Applu než Linux Foundation. A na Wine se asi nedá v komerčním provozu moc spoléhat.
Ale to si asi moc nedorozumíme. Mě nejde o možnost hrát, jak jsem již zmiňoval třeba Crysis a předpokládat, že mi to Steam klient umožní, o toto se nestará ani ve Windows ani v Mac OS. Jak jsem psal, jde mi o starší hry, které se stejně ve Windows spouštějí přes Dosbox, který má snad každá distribuce v repozitáři. V sestavách problém není, klient Steamu nevyžaduje 3D akceleraci ani podobné blbinky, takže různé sestavy nejsou problém, o to se stejně stará OS. Co dělá Steam client je stažení hry a pouhé spuštění spouštěcího souboru, k tomu není potřeba snad nic extra. Prakticky o nic víc se nestará. Pokud má uživatel špatný ovladač na grafickou kartu, je to jeho chyba. Pokud má počítač starší než Jeruzalém a nejede mu na něm něco, je to opět jeho chyba. Neočekávám, že by se u Linuxu starali o každého jednotlivce, ale umožnit přístup k zakoupeným hrám by byl minimálně pěkný krok ke stávajícím uživatelům. Navíc, né nějak extra drahý :) A jak jsem psal, omezit výčet her jen na ty "odzkoušené" není problém, stejně jako to dělají u Apple. A pokud by se jim to nechtělo dělat, tak se vždycky najdou lidé z komunity, co to udělají :P
Jinak bych si spíš vsadil na Linux v získání licence na DirectX než na Apple. Ale to je asi jen osobní pocit, hádat se o tom smysl moc nemá. Ale pokud bys byl v roli Microsoftu a musel si vybrat mezi Apple a Linuxem, komu dáš licenci na DirectX? Firmě, které zesnulý šéf byl pomalu považován za boha a o jejich výrobcích se říká, že jsou prostě dokonalé, bezchybné a kdoví co ještě nebo druhé firmě, jejíž systém je obecně považován jako vhodný jen pro nadšence a bez znalosti alespoň dvou programovacích jazyků a zdrojáků jádra na zpaměť nemáš šanci v něm cokoli udělat? Já bych volil druhou možnost, proč podporovat konkurenci, zvláště když DirectX je jedna z mála Windows exclusive věcí. A pokud by nabídli tučňákům DirectX za peníze, tak by se myslím hodně rychle změnila představa o tom, kdo je ochoten za co utrácet :)
Co se naučení placení a práskání biče týče, všiml jsem si toho sice u pár lidí, ale jednalo se jen o výrobky od Applu, ostatních věcí se to až tak moc zase netýká. Navíc je Steam do jisté míry konkurence pro Apple samotný, takže bych zase extrémně velkou podporu ze strany Apple nečekal. Oficiálně se možná poplácávají po zádech, ale soukromě spíš přemýšlí, jak něco ukrojit z koláče prodejnosti her. A byli by blbí, kdyby o tom aspoň nepřemýšleli. Na druhou stranu si možná nechají ukázat, jak se to má správně dělat a až pak to vezmou do svých rukou. :P
Ad statistika, už nevím kde jsem ji viděl, zkusím ji najít, ale nic neslibuji. A pokud ji nenajdu, tak si nějakou udělám, grafy mi jsou pěkně :D
Ad. openGL : ono se to nezdá, ale používá se hodně, jen v herním průmyslu zas až tak moc ne. I když bída to taky není, jak by se na první pohled mohlo zdát.