Do oblasti „velkých“ grafických akcelerátorů se nyní PowerVR vrací. Chystaným produktem ale není grafická karta pro hráče, nýbrž specializovaný akcelerátor, který slibuje renderování pomocí raytracingu v reálném čase. Takový akcelerátor by našel využití u filmových studií jako třeba Pixar, zkrátka tam, kde je potřeba renderovat hodně snímků ve vysoké kvalitě a se stávající technikou to trvá příliš dlouho. Že už jste o tom někdy slyšeli? Dvě slova: Caustic Graphics.
Tato firma v roce 2009 představila akcelerátor CausticOne, který měl zrychlit raytracing přibližně dvacetkrát, jednoduše tak, že převezme některé náročné kroky algoritmu od CPU. Karta byla určena pouze pro omezenou skupinu zákazníků, jmenovitě vývojáře a majitele renderovacích farem – podobně jako první generace Intel Larrabee.
Vizualizace karty CausticOne
Není bez zajímavost, že namísto specializovaného procesoru byl CausticOne osazen dvěma programovatelnými hradlovými poli (FPGA). Jeho tvůrci tehdy hovořili o nástupci jménem CausticTwo, který už by používal vlastní čip (ASIC) a byl volně dostupný, stejně jako například Nvidia Quadro či Tesla. Hovořilo se tehdy o roce 2010 a Anandtech spekuloval, že oproti tehdejším procesorům by CausticTwo mohl přinést až 200násobné zrychlení. Jenže poté jakoby se po CausticTwo slehla zem. V roce 2011 firmu odkoupila Imagination Technologies, čímž se vysvětluje důvod, proč o té celé historii vlastně píšu.
David Harold z Imagination Technologies na CES 2012
Caustic Graphics tedy pokračovala v práci pod křídly Imagination Technologies, mimo toho se přejmenovala na Caustic Professional. Letos má její úsilí přinést kýžené ovoce. Akcelerátor má být vydán ve druhé polovině roku; pokud vše půjde dobře, pak se oficiálního představení dočkáme na konferenci SIGGRAPH 2012, která se koná druhý týden v srpnu/auguste. Zatím není jasné, zdali bude karta nabízena pod značkou Caustic, či PowerVR. Programy pro něj bude možné psát s pomocí otevřených SDK OpenRL 1.0 a Brazil 3.0, které si registrovaní vývojáři mohou stáhnout ze stránek Caustic Graphics.
A to je vlastně všechno, co o připravovaném akcelerátoru víme. Je otázkou, do jaké míry dokáže Caustic vyvolat tíživou potřebu po svém produktu. Už pár let totiž neplatí, že grafik musí několik minut čekat, než se mu vyrenderuje scéna, aby se mohl podívat, jak to přibližně bude ve finále vypadat – tento problém využitím prachsprosté rasterizace řeší například FurryBall, plug-in do programu Maya, o kterém jste se mohli dozvědět z mých zápisků z předloňské GPU Computing Conference. To ale neznamená, že by o akcelerátor od Caustic nemohly mít zájem třeba již zmíněná filmová studia, pro které by tak renderování filmů bylo rychlejší a/nebo levnější.
Zdroj: VR-Zone