To je tak, když se outsourcuje až na dřeň. Kdyby si postižené firmy, když už musí mít cloud, ponechaly kontrolu alespoň nad offsite zálohováním a měly hot-standby site, tak se nějakými ohníčky zabývat vůbec nemusíme. Jenže ono to tak jednoduché vůbec není - zálohování stovek TB (dost možná i PB) OBECNÝCH a živých dat někam jinam (fyzicky) většinou značí nutnost používat sofistikované zálohovací řešení, které je drahé.
A protože cílem outsourcingu je typicky ušetřit na IT, tak v oněch firmách už není nikdo, kdo by vůbec věděl, jak to celé doopravdy funguje (teda prakticky vzato něco technicky víc, než nicneříkající powerpointové schéma) - zůstalo pouze pár managerů, kteří teď žhaví dráty a vyvolávají po svých dodavatelích a hledají "plán" jak z této šajzekatze situace vybruslit.
Viděl jsem už několik větších (tj. minimálně tisíce zaměstnanců) firem "zevnitř" a jejich IT se podobá vyfouknutému vajíčku - pod krásnou slupkou je "nic" a na projektech se potkávají stále titíž lidé z různých subdodavatelských firem. Jak pak takové "řešení" vypadá a funguje, když je navrženo někým zvenčí, snad asi ani nemá smysl popisovat. Na druhou stranu, už docela perfektně rozumím indické angličtině a mentalitě. ????
Kedysi sa zacali outsorcovat IT sluzby, neskor sa preniesli cele IT systemy do cloudu a teraz zrazu ani nevedia, kde maju zalohy. Mozno tiez zhoreli. Tak to dopadne, ked je ciel minimalizacia nakladov.
Videl som ponuku na spravcu pocitacovej siete na vychode Slovenska za 650 eur mesacne v hrubom. V tom cisle naozaj nie je chyba.
Šetření se nevyplácí. Ale málokdo chce vyhazovat peníze "zbytečně". A funguje to od obyčejných lidí, kteří přece nebudou zálohovat, protože "vždyť se ještě nikdy nic nestalo", přes malé firmy, v kterých nakonec dojdou do stavu, že si poříděj ajťáka neschopáka, protože je hrozně iritovalo, že ten starý chtěl nehorázné peníze a "nic nedělal", zatímco ten, co bere půlku, lítá po firmě pořád a pořád řeší nějaké problémy, tak mu do budoucna spíš seženou dalšího neschopného parťáka, než aby si zaplatili někoho pořádného, co v tom bude mít takový pořádek, že to vypadá, že se fláká. No a jak to chodí u velkých firem to tu popsali chlapci nade mnou.
Z mého pohledu bývalého správce sítě je taková práce jedna z nejnevděčnějších. Když to šlape, lidi mají pocit, že si ajťák své peníze nezaslouží. Když to nešlape, tak si to myslí taky. A je asi jedno, jestli tu ajťáckou práci dělá zaměstnanec firmy, nebo je na to najatý někdo externě. Nehledá se, jak to dělat lépe, ale stále jen se řeší, jak to dělat levněji.
To zlo není outsourcing který také moc nemusím. Tím opravdovým zlem nenažranost a touha po penězích která vede některá lidi co rozhodují právě k podcenění business continuity. Argumentují jenom tím, že to mají outsourcované ale to že nemají v SLA záložní server nebo disaster recovery to už neříkají. Hlavně že jsou za hvězdy v tom jak ušetřili.
Páni manažeři pak po tom co jejich outsourcované servery shořely budou ječet jak je vypekl poskytovatel. Otázka je jak rozhodnou následné soudy které se budou řídit SLAčky.
Neee 650€ ako spravca siete? Ved to najmuz takeho co si pocitac len nakreslil kriedou na zem a povazuje sa za odbornika. Tam musel byt urcite preklep. Alebo potom sprava siete pozostavala tu je pocitac zadaj tam pevnu IP adresu....takuto. A to je vsetko. To by som pochopil . Ale to nie je sprava siete :D
Jenže to je právě to: SLA snese všechno. A když už by náhodou ne, tak znám spoustu technik, jakými se zodpovědní manažeři dokážou ze svého SLA vylhat a v podstatě udělat z OLA a navázaného UC jen cár papíru.
Souhlasím ale, že na počátku byla idea čistě finančního rázu - ušetřit na IT. Problémem je to, že firma za UC nemá zájem poskytovat super kvalitní služby, protože to jednak ohrožuje její příjmy přímo (pokud jsou smlouvy postavené na platbách za case), nebo nepřímo ("hele, Pepo, kolego manažere, tady ten systém funguje úplně sám, tak proč platíme tady toho drahého supportéra, který nic nedělá? Nenahradíme ho nějakým levnějším?" - ano takto dnes funguje kindermanagement)
P.S.: ačkoli se to mylně používá, SLA je vnitrofiremní záležitost (typicky mezi IT a businessem), pro vztahy s externími dodavateli se používá UC. ????
CO2? No fuj, to nerespektuje ochranu zdraví případných pracovníků pohybujících se v prostoru. CO2 má tu nepříjemnou vlastnost, že to může způsobovat bolesti hlavy, závratě, zmatenost, ve velkých dávkách, ideálně s CO uvolněného z hoření, rovnou i křeče, koma, smrt.
Když už používat nějaký automatický zhášecí systém, tak Inergen, tedy 52% dusík, 40% argon, 8% CO2. Jo, je to nepoměrně dražší.
Ano tohle je i o serióznosti dodavatele. Ale jsme zase u nenažranosti. Manažer si objedná cloudové služby u někoho kdo prodává "hrnce důchodcům" (chápejte to z pozice přístupu k zákazníkovi). Zase bude za hrdinu kolik ušetřil ale po shoření serverů to bude jeho odpovědnost, že nakupoval u "prodejce hrnců".
no... jak to říct. Setkal jsem se s tím i u top outsourcingových kumpanií, jejichž světoznámá jména tady rozhodně vypisovat nebudu. To bohužel není o kvalitě, nebo dokonce serioznosti, ale o bezbřehém tlaku na cenu a naprostém nezájmu o vlastní službu. Leckdy je to tak, že to celé bleší divadlo zaštiťuje v celém globálním regionu jeden jediný člověk, který jen opravuje co dopatlali indiáni support tieru 1 až 3, a který JEDINÝ zvládá přečíst celý mailový thread, správně jej vyhodnotit a ještě najít chybu/řešení.
Ale jinak si rozumíme - servery hoří jen jednou za několik let, ale úspory za mzdy se počítají každý měsíc.
já mám v serverovně Inergen. A slibují, že i když se to tam odpálí, tak je tam pořád dýchatelná atmosféra, byť se sníženým obsahem kyslíku (21->15%), nicméně máš dost času odejít. Samotný plyn ani nepoškozuje zdraví, je netoxický, nekorozivní (CO2 je) atp. A dalším benefitem je, že to neudělá mlhu, takže neznesnadňuje orientaci v již už tak zakouřeném prostoru.
Ve svých serverovnách mám (nebo mám objednáno) hasící zařízení s inergenem a dle dodavatele bych měl být schopen po vypuštění inergenu v serverovně bez problémů existovat (samozřejmě nižší obsah kyslíku by znemožnil fyzickou námahu). A servery změnu atmosféry nepoznají. Čistý CO2 by asi tak "šetrné" nebylo.
Shodou okolností nám nedávno taky "zahořela" UPS (exploze kondíku). Ale zařízení to naplnilo inergenem tak rychle, že jsme museli dost dlouho hledat co vlastně hořelo - nic nebylo poznat jak bylo hašení rychlý :D
když to tak čtu, tak jsem docela rád, že jsem zavčasu odhalil pálící se zdroj v serveru. Sice to bylo takové sotva znatelné, ale nejdříve jsem tam poslal kolegu, který necítil nic, pak kolegyni, která hned jak vešla, tak hlásila "pálí se tu elektronika". Sice byl trošku problém dohledat zdroj smradu, ale podařilo se. Server jsem odstavil (bo pátek, večer, sice by zdroj přivezli do 4h, ale ... v pondělí taky den). Vtipné bylo, že při flashování firmware zdroje umřel i ten druhý. Takže se čekalo do úterka :-)
Nechtěl bych řešit odpálený inergen. To se tu povedlo jednomu bezpečákovi, co si chtěl v serverovně rozsvítit. Promáčkl sklíčko a intergen odpálil. Akorát vylítali stropnice :-)